יקר לחיות פה: משרד הכלכלה יוצא למאבק

בקטגוריית משחות השיניים ישראל יקרה בממוצע ב-33%. השר אלי כהן: "מי שיוצא לעבוד - מטרתנו שיתפרנס בכבוד".

רעות הדר , י"ג בסיון תשע"ז

יקר לצחצח שיניים
יקר לצחצח שיניים
צילום: Istock

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, כינס הבוקר (רביעי) מסיבת עיתונאים בהשתתפות בכירי המשרד, במסגרתה הציג את עבודת משרד הכלכלה המצביעה על פערי מחירים משמעותיים במוצרים מיובאים בין ישראל למדינות שונות בעולם, ואת סל הפעולות שבכוונתם לנקוט.

בפתח הדברים ציין כהן כי "סל המוצרים הישראלי גבוה בכ- 19% בהשוואה למדינות OECD ו-50% מאזרחי ישראל מרוויחים מתחת ל7000 ש''ח מדי חודש. משרד הכלכלה, לרבות הרשויות הכפופות אליו יקדמו בנחישות מהלכים להורדת יוקר המחייה, מי שיוצא לעבוד, מטרתנו שיתפרנס בכבוד".

משרד הכלכלה והתעשייה פועל בשנים האחרונות לטובת הפחתת יוקר המחייה במשק באמצעות מגוון כלים ופעולות הכוללים שורת מהלכים ממשלתיים לרבות פתיחת המשק ליבוא מקביל, הסרת חסמים רגולטוריים והתאמות בתקינה.

במסגרת זו, ערך המשרד סקירה השוואתית באמצעות חברת נילסן הבוחנת את רמת המחירים בישראל לעומת מדינות שונות במוצרי טואלטיקה נבחרים. הסקירה בוצעה במטרה לבחון את רמת המחירים בישראל במוצרי טואלטיקה וניקיון ולעמוד על פערי המחירים ומקורם.

תמונת המצב שהתקבלה מממצאי הבדיקה העלתה פערי מחירים משמעותיים במותגים שונים ביחס למדינות הנסקרות. ישראל יקרה ב-48% בממוצע סל המוצרים הנבחר, בקטגורית מוצרים מוטי יבוא.

  • בקטגוריית משחות השיניים ישראל יקרה בממוצע ב-33%. במותגים מסוימים הפער מגיע גם ל-91%.
  • בקטגוריית דאודורנט נשים ישראל יקרה בממוצע ב-42%, כאשר במותגים מסוימים הפער אף מגיע ל-78%.
  • בקטגוריית דאודורנט גברים ישראל יקרה בממוצע ב-30%, ובמותגים מסוימים הפער מגיע גם ל-69%.
  • סכיני הגילוח GILLETTE יקרים בממוצע ב-13% בישראל, ובחלק מהמוצרים עד 30%.

שר הכלכלה התייחס לפערי המחירים המשמעותיים ואמר כי "ישנם גורמים עסקיים בשוק אשר פועלים ליצור יתרונות לגודל, שלא במטרה להיות תחרותיים כלפיי הצרכן, אלא בכוונה לגבות מחירים מופרזים. זאת, תוך ניצול האופי הייחודי של השק הישראלי כ'כלכלת אי'. זאת בנוסף לחסמים רגולטורים, להם אחראית הממשלה, שלא קודמו בצורה מספקת בעבר, תורמים לריכוזיות בשוק".

כהן הציג את הצעדים העיקריים לטיפול ביוקר המחיה, ביניהם גיבוש תקנות לשקיפות מחירים- חובת הצגת השוואה בינלאומית ברשתות הקמעונאיות בגין מוצרים שנמצא שפער המחירים בהם גבוה בהשוואה לחו"ל.

צעד נוסף הוא פרסום מחירים ותמיכה באפליקציות להשוואת מחירים, כאשר החל מחודש יולי הקרוב רשתות הפארמים יכנסו לחובת דיווח פרסום מחירים ומשרד הכלכלה יפעל לתמוך באפליקציות ידידותיות להשוואת מחירים.

כמו הן הוחלט על הגבלת כוחם של יבואנים גדולים, בחינת הסדרי בלעדיות של רשתות קמעונאיות בקניונים וקידום צרכנות נבונה.

משרד הכלכלה מתכוון לפעול לבחינת ענפים נוספים מעבר לטואלטיקה במטרה להפחית את יוקר המחייה וישתמש בכלים העומדים לרשותו, לרבות התקנות לעניין שקיפות מחירים שייבחנו באופן שוטף בין ישראל לחו"ל במטרה לאתר פערי מחירים ולטפל בהם.