צה"ל באיו"ש
צה"ל באיו"שצילום: דובר צה"ל

לאור המציאות הביטחונית המורכבת ביהודה ושומרון, בחודשים האחרונים שוקדים בכירים מאוגדת איו״ש ובראשם אל"ם רועי שטרית, מפקד חטיבת אפרים, על פיתוח כלי עזר נוספים שיסייעו להכנת החיילים שמבצעים תעסוקה מבצעית בגזרה להתמודד עם האיומים הרבים שקיימים בה.

אחת התובנות שעלו בתקופת הפיתוח, היא שהחיילים המשרתים באיו"ש צריכים להכיר את השפה ואת התרבות הערבית טוב יותר, וזאת על מנת לעמוד במשימתם בצורה המיטבית. "החיילים פועלים בסביבה אזרחית מדי יום תוך חיכוך רב עם אוכלוסיה הפלסטינית", מסביר אל"ם שטרית, "על כן הם מחויבים לפעול תוך מתן רגישות לצרכי הציבור הערבי והפגנת בקיאות בשפתם ובתרבותם".

בשל תובנה זאת, הוחלט להשיק אפליקציה לא מסווגת לסמארטפונים, שתשמש ככלי נוסף למפקדים ולחיילים באיו״ש.

האפליקציה החדשה העונה לשם "באב אל תעמ", פותחה על ידי גדוד הקשר ואגף המודיעין האוגדתי, והיא כוללת תרגול אוצר מילים בשפה הערבית שעשוי להיות שימושי במיוחד עבור הלוחמים במהלך עבודתם. תרגול השפה הערבית באפליקציה מורכב ממשפטים בהם הלוחמים ידרשו להשתמש במחסומים ומעצרים, ומביטויים הנוגעים למתן עזרה ראשונה וברכות פופולריות בערבית.

בנוסף, האפליקציה כוללת גם מידע בסיסי על תרבות ומנהגיו של הציבור הערבי ביהודה ושומרון, סרטונים אודות פעילות הביטחון השוטף בגזרה ופק"ל עזרה ראשונה שעשוי לסייע בהצלת חיים בשטח בזמן אמת.

"המטרה היא שחיילים יחשפו לאפליקציה בתחילת עלייתם לקו וישתמשו בה במהלך כל התעסוקה המבצעית", מבהיר אל"ם שטרית.

״כדרג הפיקודי ביהודה ושומרון עלינו להקנות ללוחמים מיומנויות לפיתוח כשירויות מקצועיות תוך מתן כלים להתמודדות עם אתגרי המשימה באיו"ש", ממשיך אל"ם שטרית ומסכם: "תפקידנו להגדיר כללי התנהגות ללוחמים ולהדגיש את מתן המענה האולטימטיבי לטרור תוך פגיעה מינימלית בתרבות ומבנה הציבור הפלסטיני. מבחינתנו זה חלק בלתי נפרד מהמשימה והדרך שלנו לבצע את עבודתנו בצורה הכי טובה".