בטרקלין שאגאל כנסת נערך הערב (רביעי) אירוע הוקרה של הקונגרס האמריקני לציון יובל לאיחוד ירושלים בו מתקיים שידור סימולטני ראשון מסוגו משני הפרלמנטים.

האירוע נערך במקביל בירושלים ובגבעת הקפיטול בוושינגטון. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר בנאומו כי "רק ריבונות ישראלית תבטיח כי המקומות הקדושים בירושלים יישארו פתוחים ובטוחים לבני כל הדתות".

"אני קורא לממשל האמריקני - לכו בעקבות בית הנבחרים והסנאט. הכירו בירושלים כבירתה הרשמית והבלתי-מעורערת של מדינת ישראל. העבירו את השגרירות שלכם לבירה שלנו", הוסיף אדלשטיין.

לדבריו, "לפני חמישים שנה, נגעו חיילי הצנחנים בכותל המערבי, אותן האבנים לידם התפלל הנשיא טראמפ לאחרונה. הנשיא האמריקני הראשון לבקר בכותל במהלך כהונתו. הבה נבטיח כי התמיכה בירושלים המאוחדת תיהיה בקרב שתי המפלגות ובכל קצוות הקשת הפוליטית ובכל רחבי ארה"ב. היובל לאחדותה לירושלים מהווה הזדמנות מתאימה לנקוט בצעדים החשובים, הצודקים וההיסטוריים האלה. הבה נשבע יחד: אם אשכחך ירושלים, תשכח ימיני. תדבק לשוני לחיכי אם לא אזכרכי, אם לא אעלה את ירושלים על ראש שמחתי".

יולי אדלשטיין, במהלך נאומו בכנסת
יולי אדלשטיין, במהלך נאומו בכנסתצילום: איציק הררי, דוברות הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם גם כן באירוע ואמר, "חזרנו לירושלים, איחדנו את העיר, הרגשנו תחושה עילאית ייחודית. מיד לאחר מכן וידאנו חופש תנועה לכל האתרים המקודשים וכמו שאנחנו רואים היום, אם לא היינו שם היינו רואים מסגדים, כנסיות ובתי כנסת מושמדים, אבל זה לא קורה בזכות השלטון הישראלי בירושלים המאוחדת".

הוא הוסיף, "אנחנו מודים לידידנו האמריקנים על התמיכה, אנחנו יודעים שהסיפור של החזרה שלנו לעיר שלנו זה משל לכל האנושות. כי אם היהודים יכולים לחזור לאחר כל הקשיים - זה שיעור לכל העולם. לישראל אין ידידה כמו ארה"ב ולארה"ב אין ידידה כמו ישראל".

שגריר ישראל בארצות הברית ויוזם האירוע, רון דרמר ציין כי "בישראל ובכל רחבי ארצות הברית מציינים 50 שנה של איחוד ותקווה לעולם כולו. ירושלים מאחדת אותנו; היא עיר של דו קיום וסובלנות לכל הדתות".

יו"ר בית הנבחרים האמריקני, פול ראיין, אמר כי "ירושלים אינה כמו שום מקום אחר בעולם. לא ניתן להסביר זאת במילים, אבל מרגישים את זה; כשרואים את האבנים בעיר העתיקה, נוגעים באבני הכותל, או משתתפים במיסה קתולית. רק בירושלים המקומות הקדושים לכל הדתות נשמרים והפולחן בה מכובד. זה לא מובן מאליו".

מושלי המדינות ארקנסו, מיסיסיפי, קולורדו, פלורידה ואיווה בירכו בווידאו את הנוכחים בכנסת, כנציגי 50 מדינות ארצות הברית, אשר ערכו היום כולן אירועים לרגל יובל לאיחוד ירושלים.

נתניהו בכנס
נתניהו בכנסצילום: יוני קמפינסקי