משה כחלון
משה כחלוןצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

שר האוצר, משה כחלון השתתף היום (רביעי) בטקס שנערך במשרדי ה-OECD בפריז.

בטקס חתם שר האוצר על אמנה מולטילטרלית בנושא מיסוי לצד 60 שרי אוצר ממדינות שונות.

מטרתה של האמנה היא למנוע התחמקות של תאגידים בינלאומיים מתשלומי מיסים למדינות בהן הם פועלים באמצעות שימוש במקלטי מס וטכניקות שונות נוספות.

בעידן הכפר הגלובלי, כוחן של התאגידים הרב-לאומיים הולך ומתחזק. נוכחותם הפיזית של התאגידים במדינות רבות בעולם והרצון להגדיל את רווחיהן, דרבן אותם לבנות מערך מתוחכם שיתמודד עם הרגולציות השונות בתחום המיסוי בכל מדינה בה הם פועלים.

במשך השנים השתכלל מערך תכנון המס והוא מאפשר לתאגידים רב לאומיים להסיט את רווחיהם למקלטי מס ביעילות רבה תוך שימוש בפערים בחקיקת המס לטובת הימנעות מתשלום מיסים. תופעה זו מאיימת על היקף ההכנסות ממסים ועל הוגנות תשלומי המס במדינות רבות בעולם.

פורום ה-G20 בשיתוף עם ארגון ה-OECD יזם את תוכנית שמטרתה מאבק בתכנוני מס והשארת כספי המיסים במדינות.

התוכנית מתמודדת עם תכנוני המס המאפשרים הימנעות של תאגידים רב-לאומיים מתשלומי מס ע"י שחיקת בסיס המס או הסטת רווחים למקלטי מס. הצורך בתוכנית מיוחדת התעצם בשל תנועת ההון החופשית והתרחבות הכלכלה הדיגיטאלית, שיצרו פערים בחקיקת המס אותם ניתן לנצל להימנעות ממס.

לאחר עבודה ממושכת בשיתוף עם למעלה מ-60 מדינות, נתקבלה הסכמה על חבילת צעדים ליישום בדין הפנימי ובהוראות שבאמנות המס, אשר אמורה לעקור משורש את התופעה.

מכיוון שתיקון או החלפתן של אמנות המס הקיימות (מעל 3,000 אמנות) היה אורך מספר רב של שנים, יזם ה-OECD הליך של כלי מולטילטרלי שהוראותיו יתקנו את רוב אמנות המס של המדינות החתומות עליו.

הכלי המולטילטרלי כולל נושאים כמו מניעת ניצול לרעה של האמנה, טיפול בישויות שקופות, שובר שוויון לתושבות של ישויות, טיפול במוסדות קבע, דיבידנדים, החזקה במקרקעין דרך ישויות, מחירי העברה, הליכי הסכמה הדדית והליכי בוררות.

ישראל בחרה להחיל את ההוראות על כל אמנות המס שלה וכן על שתי אמנות שנחתמו בראשי תיבות (ארמניה ואזרבייג'ן).