רינה מצליח
רינה מצליחצילום: פלאש 90

חוק בלתי כתוב קובע כי כישרונו והגינותו של מראיין-עיתונאי נבחנים בהצגת שאלות מתבקשות העולות במהלך הריאיון.

הקוראים, המאזינים והצופים מיוצגים על ידי המראיין, והם זכאים לקבל דרכו הבהרות לדברים שאמר זה עתה המרואיין. בריאיון שערכה רינה מצליח בתוכניתה "פגוש את העיתונות" עם בכיר הרשות הפלשתינית, ג'יבריל רג'וב, מתעלמת מצליח (ורבים אחרים בתקשורת הישראלית) מחוק בלתי כתוב זה.

בשלב מסוים, לקראת סוף הריאיון, שואלת רינה מצליח: "אז אתה אומר יש עם מי לדבר, ואבו-מאזן לא יעשה בחירות?" רג'וב עונה לה: "אנחנו מוכנים לעשות עכשיו!" רינה מצליח לא מוותרת: "לא, הוא (אבו-מאזן – ד"א) צריך להחליט". כאן נותן ג'יבריל רג'וב לרינה מצליח תשורה מדהימה במילים הבאות: "עכשיו אנחנו במשא ומתן רציני עם חמאס, ואם אנחנו מחר מגיעים להסכם, דבר ראשון אנחנו, הממשלה הנוכחית, היא תצטרך לשלוט בעזה כמו שהיא שולטת בגדה, ואנחנו מיד קובעים את מועד הבחירות, במשך מקסימום שישה חודשים".

כאן רינה מצליח אינה שואלת את השאלות שנתבעות להישאל על ידי עיתונאי הוגן והגון המבקש לברר את אשר נאמר. היא פשוט מניחה לנחיצות הזאת ושואלת את ג'יבריל רג'וב: "אבל, אתה תתמודד?". צופה נורמלי מתקומם בנקודה הזאת ודורש לדעת מה זאת אומרת "ואם אנחנו מחר מגיעים להסכם"? השאלה הנדרשת כאן היא: "ואם מחר לא תגיעו להסכם, מה נעשה?"

נניח שג'יבריל רג'וב יצלח איכשהו את השאלה הזאת, הרי השאלה הבאה העולה מדבריו היא: "מה יקרה אם בבחירות הללו ינצח החמאס? הלוא החמאס כבש מידיכם את רצועת עזה, טבח באנשיכם והשליך אותם מהגגות! הכול יודעים שיש תאי חמאס רבים וגלויים החורשים מזימות גם ביהודה ושומרון – מה יקרה לאנשי אבו-מאזן ולך באופן אישי אם החמאס ישתלט על כל הגדה המערבית?"

הדברים של ג'יבריל רג'וב מגלים מוקש נוסף שאין לו מפרק במשא ומתן ה"רציני" בין אבו-מאזן לאיסמעיל הנייה – יש לפת"ח תנאי מוקדם לניהול המשא ומתן הזה. שימו לב למשפט המנוסח בבירור – "דבר ראשון, אנחנו, הממשלה הנוכחית (של פת"ח – ד"א), היא תצטרך לשלוט בעזה כמו שהיא שולטת בגדה". כלומר, לפנינו תנאי מוקדם ("דבר ראשון"!) התובע מן החמאס כניעה מוחלטת והסתלקות מן השליטה ברצועת עזה. האם התרחיש הזה אפשרי? דומה שמשהו דרמטי מתרחש מתחת לפני השטח ואין לנו שואל ומבהיר.

ג'יבריל רג'וב היה נינוח ורגוע לגמרי בבואו לפגוש את העיתונות הישראלית – הוא יודע שאין לה שאלות קשות.