ראש ה-FBI לשעבר ג'יימס קומי, שהודח על ידי הנשיא טראמפ, מסר אחר הצהריים (חמישי) את עדותו בפני ועדת המודיעין של הסנאט בנושא הקשרים של מקורבי הנשיא דונלד טראמפ עם רוסיה.

קומי טען כי ההסבר של נשיא ארצות הברית לאחר החלטתו לפטר את קומי, ''היה מבלבל". בנוסף טען קומי כי "ממשל טראמפ בחר להשמיץ אותי בשקרים".

"הציבור האמריקני צריך לדעת שה-FBI ימשיך להיות גוף ישר, חזק ועצמאי", אמר קומי והוסיף כי אין לו ספק שרוסיה הייתה מעורבת בבחירות לנשיאות ארה"ב.

"התנהגתי בצורה פחדנית"

תחת חקירה בסנאט, ראש ה-FBI המודח הודה שצריך היה להתנגד לבקשת הנשיא להרפות מחקירת פלין, והסביר: "הייתי בהלם".

קומי הודה בעדותו בסנאט שהוא צריך היה למחות מול הנשיא טראמפ כשזה אמר לו שהוא "מקווה" שיוכל להרפות מהחקירה נגד ראש הסוכנות לביטחון לאומי דאז, מייק פלין.

המחלוקת המרכזית סביב עדותו של קומי נסובה סביב משמעות האמירה של טראמפ. האם מדובר בפקודה, בהנחיה, או בהבעת תקווה אישית של טראמפ, שאינה בגדר לחץ?

קומי סיפר כי תיעד את השיחות עם טראמפ מזכרונו לאחר התרחשותן, משתי סיבות: האחת, שהוא חש שמדובר ב"משהו גדול", בגלל שטראמפ נפגש איתו בארבע עיניים, שלא כנהוג. והשנייה – שהוא חשש שטראמפ עלול לשקר לגבי תוכן הפגישות.

באחת הפגישות עם טראמפ, ציין קומי, הנשיא ביקש מכל הנוכחים בחדר הסגלגל לצאת מהחדר – כולל התובע הכללי, שממונה על ראש ה-FBI. בפגישה שנייה, טראמפ הזמין את קומי לארוחה, וקומי הופתע מאוד לגלות שהוא האדם היחיד שהוזמן לסעודה.

הסנטור ג'יימס ריש (רפובליקני מאיידהו) ציין בעת תשאולו של קומי שהבעת תקווה אינה בגדר הנחייה. קומי אמר שבתוך ההקשר שבו הדברים נאמרו, בשיחה אחד על אחד, הוא ראה בדבריו של הנשיא משום הנחיה. "הבנתי את זה בתור מה שהוא רוצה שאעשה", אמר. "לא צייתי לזה".

ריש התעקש ושאל את קומי אם מוכר לו מקרה בו אדם הועמד לדין משום שקיווה לתוצאה מסויימת. קומי אמר שאינו מכיר מקרה כזה.

קומי אמר שהוא מקווה שאכן קיימות הקלטות של שיחותיו עם טראמפ, כפי שטראמפ טעם בציוץ לפני כחודש.

קומי נשאל מדוע לא הבהיר לטראמפ מיידית, כשזה ביקש ממנו להרפות מפלין, שהבקשה שלו אינה במקום. קומי אמר "אולי אם הייתי חזק יותר, הייתי עושה את זה... הייתי כל כך בהלם מהשיחה, שפשוט ספגתי את זה".

בסופו של דבר, קומי הסכים עם טראמפ שפלין הוא "בחור טוב". כשנשאל לגבי האמירה הזו, הסביר כי זו היתה "דרך קצת פחדנית" לומר לטראמפ שאין בכוונתו להפסיק את החקירה.

קומי נשאל אם הוא יודע מדוע פוטר. הוא אמר כי בהסתמך על דבריו של טראמפ עצמו, היה משהו לגבי החקירה בנושא הקשרים אל רוסיה שגרם לנשיא לחוש לחץ.

העדות הראשונה היא כאמור בדלתיים פתוחות ומשודרת ברחבי ארה"ב. בשעה 14:00 שעון ארה"ב, ייכנס שוב קומי לחדר הוועדה שם ימשיך להעניק עדות בדלתיים סגורות.