מתוך חומר החקירה המשטרתי
מתוך חומר החקירה המשטרתיצילום: עו"ד טלי גוטליב

נערה בת 13 חברה אל אמה בכדי להעליל עלילה על מי שהיה במשך שנים בן זוגה של האם.

מסרון ששלחה לאמה בבוקר שלאחר הגשת התלונה השקרית במשטרה הציל את האיש משנים בכלא.

"המשימה הושלמה", כתבה לאמה בבוקר, והוסיפה: "חחח". האמא ענתה לה "חחח".

הנערה שלחה את המסרון לאם בשעה שש לפנות בוקר, ב-13 במרץ 2013, לאחר שבערב הקודם לוותה אותה האם לתחנת המשטרה להגשת התלונה, לפיה האיש ביצע בה מעשים מגונים שמונה פעמים לאורך השנתיים הקודמות. הנערה היתה בת 13 בעת מסירת עדותה.

האיש ישב במעצר ארבעה ימים. בחקירתו במשטרת מרחב איילון נפל לידיה של חוקרת שנהגה בו בברוטליות, צרחה עליו והשפילה אותו.

לאחר שהוגש נגדו כתב אישום חמור, שכר את שירותיה של עו"ד טלי גוטליב. עו"ד גוטליב גילתה שבידי התביעה רישום שערכה המשטרה ובו המסרונים שהנערה שלחה לאמה, כולל המסרון הנ"ל, אך הרישום כלל לא הועבר לידי ההגנה.

מתוך פסק הדין
מתוך פסק הדיןצילום: עו"ד גוטליב

עו"ד גוטליב הציגה בפני בית המשפט את תיעוד חקירתו המזעזעת של האיש, ממנו עולה כי החוקרת קשקש לא אפשרה לו כלל למסור את גרסתו. "לא מעניין אותי מה יש לך להגיד", אמרה לו, תוך שהיא צורחת עליו ומתנהגת באגרסיביות.

היא הסבירה לו בצעקות רמות שברגע שהילדה העידה נגדו, "התיק גמור". "בית המשפט לא יסתכל עליך בכלל", הוסיפה, והסבירה – תוך הדגמת תנועות של החתמת חותמות על דפים – שבית המשפט חותם באופן אוטומטי על המלצות המשטרה במקרים מהסוג הזה.

כשהאיש אמר שהוא צמא וביקש לשתות, החוקרת אמרה לו "תשתה את הרוק שלך".

בית המשפט המחוזי בתל אביב בהרכב של שלושה שופטים בראשות השופטת מרים דיסקין זיכה את הנאשם בשבוע שעבר ומתח ביקורת חריפה על החוקרת קשקש. השופטים ציינו כי ראו בהתנהגותה "דפוס בעייתי ומשתלח שאפיין גם את תשובותיה מעל דוכן העדים".

נציין כי היחס המבזה אל הנחקר מאפיין את ההתייחסות לגברים הנאשמים בעבירות נגד נשים בעידן הפמיניזם הרדיקלי. חוקרי המשטרה מקבלים את הכשרתם מזה שנים ארוכות מארגוני נשים, המלמדים אותם כי גברים הם מין אלים ונשים הן קורבנות.

שאלנו את דובר המשטרה:
1. מה תפקידה המדויק של החוקרת קשקש וכמה שנים היא משמשת כחוקרת?
2. האם ננקטו נגדה צעדים כלשהם נוכח התנהגותה המחפירה?
3. האם החוקרת קשקש שונאת גברים?
4. האם החוקרת קשקש עברה הכשרות כלשהן אצל ארגוני נשים? אם כן, נבקש לפרט.

ממשטרת ישראל נמסר:

"בכוונת משטרת ישראל ללמוד לעומק את פסק הדין החריג לעומקו, ולהפיק ממנו לקחים מערכתיים בהתאם. למרות שחלפו מאז ארבע וחצי שנים, בהן נעשו שינויים משמעותים במערך החקירות, עלינו להבטיח שאכן נקודות הבקרה הקיימות כיום, מספיקות כדי לעצור בתהליך, תוצאה לא ראויה מסוג זה.

"בעקבות פסק דין זה, מינה מפכ״ל המשטרה קצין בודק ממערך החקירות והמודיעין ע״מ שיבחן את התהליך מתחילתו וימליץ המלצות מערכתיות ואישיות. משטרת ישראל מנהלת מדי יום מאות חקירות שונות ומגוונות, ביסודיות ובמקצועיות, בהתאם לסולם ערכי ברור ונורמות עבודה ראויות ולא תקבל חריגות ערכיות בשוויון נפש.

"כל חריגה מטופלת בהתאם, וכך ננהג במקרה זה לאור מסקנות הקבו״ד (קצין בודק)".

להלן קטע מפסק הדין ובו ציטוטים מפרוטוקול הדיונים, בהם השופטים ועו"ד גוטליב חוקרים את הנערה, שהיא כיום בת 17.