עינת קורמן
עינת קורמןצילום: יח''צ

סמנכ״לית הפורום המשפטי למען ישראל, עו"ד עינת קורמן, נכחה בדיון שנערך השבוע בוועדת החוקה של הכנסת לציון חמישים שנה למלחמת ששת הימים.

קורמן הופתעה לשמוע מהשרים איילת שקד ויריב לוין, כי חוק השקיות הוא דוגמא להחלת חובות במהירות על תושבי יו״ש לעומת זכויות.

קורמן בדקה מיידית את הרשומות, גילתה שהחוק לא חל ביו"ש והעמידה את השרים על טעותם.

כזכור, לפני כחצי שנה, עם כניסת החוק לתוקף, חשפו בפורום המשפטי כי החוק לא הוחל ביו״ש כדין על פי צו אלוף. בעקבות החשיפה הודו במשרד להגנת הסביבה כי אכן החוק לא חל מבער לקו הירוק וכי הוא יוחל תוך חודש.

אלא שמאז לא נעשה שינוי ורשתות השיווק הגדולות אינן גובות מתושבי יו״ש את עשר האגורות הנדרשות על שקית.

השבוע, בדיון על השוואת חקיקה ביו״ש אמרה שרת המשפטים שקד כי "אין ספק שחייהם של תושבי יהודה ושומרון צריכים להיות בדיוק כמו חייהם של שאר תושבי מדינת ישראל". מדברי שקד ומדבריו של השר לוין השתמע שחוק השקיות נכנס לתוקף גם ביהודה ושומרון על פי צו אלוף.

מבדיקה שביצע "הפורום המשפטי למען ישראל" עולה כי אין פרסום תקני של חוק השקיות במאגר החקיקה הרשמי ביו"ש שמופיע באתר הפרקליטות הצבאית, זאת חרף העובדה שכל חוק או צו אלוף מחוייבים להתפרסם לציבור ברשומות, ובמידה ולא פורסם, החוק אינו תקף.

הפורום המשפטי שיגר מכתב בנושא לסגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן, בדרישה לוודא את החלת חוק השקיות ביהודה ושומרון ובבקשה לתקן את הדרוש באתר הפרקליטות הצבאית.

אנשי הפורום אומרים כי העובדה שאין שום אזכור להחלת החוק ביהודה ושומרון, מעידה על הקושי שיש לתושבי יו"ש לדעת אילו חוקים חלים עליהם ואיזה לא.

סמנכ״ל הפורום המשפטי עינת קורמן שנכחה בדיון השבוע, אמרה כי יועמ"ש איו"ש האמון על החקיקה ביו"ש, הטעה ככל הנראה את השרים.

"חוק השקיות שעלה בוועדת הכנסת כדוגמה להחלת חקיקה מהירה - כלל לא הוחל ביו"ש. יש חובה לפרסם את החוק לפי עקרון חוק המנהל ופומביות החוק אך הדבר לא נעשה. לכן גם אם הושלמה עבודת המטה לניסוח החוק ביו"ש הרי שללא פרסומו כנדרש - החוק לא חל", הדגישה.