ברקת
ברקתצילום: יונתן סינדל. פלאש 90

עיריית ירושלים הגישה את תגובתה לבג"צ לעתירה של ארגון ההורים נגד משרדי האוצר והחינוך בשל העובדה כי בירושלים חסרות 3,800 כיתות לימוד: 1,938 במגזר הערבי, 1,419 במגזר החרדי ו-505 כיתות במגזר הכללי, אשר המדינה הסירה מעצמה כל אחריות לבנייתן בעוד היא מתקצבת כ-186 כיתות בשנה בלבד.

"המדינה מביאה להפקרה מודעת של תלמידי ישראל ופגיעה של ממש בזכותם לחינוך. משרד החינוך מפנה את העירייה למשרד האוצר שייתן מימון עודף לנושא זה ומשרד האוצר רואה את משרד החינוך כמי שצריך להקצות את הנדרש", נכתב בתגובת העירייה לבית המשפט.

עוד נכתב כי "ילדי ירושלים לומדים בתנאים לא תנאים. מאות מוסדות חינוך פועלים בדירות ובמבנים שכורים שאינם מתאימים לייעוד זה, אלפי ילדים בירושלים לומדים בקרוואנים, בתנאי לימוד ירודים ודומה כי מבחינת המדינה 'עולם כמנהגו נוהג'. המדינה מקצה פירורי כיתות ומסתתרת תחת העלאת קשיים ביורוקרטים והתעלמות. המדינה לא מתכחשת לחובתה לממן את הכיתות, אבל בפועל לא מתקצבת והנכונות נותרת כהצהרה בלבד''.

העירייה טוענת כי ''המדינה מנסה לצמצם את המחסור לא בשטח, אלא בטבלאות ובהידבקות לביורוקרטיה בידיעה שאינן משקפות את המצב בשטח תוך טאטוא מלוא חומרת הבעיה מתחת לשטיח".

במצב הקיים נאלצים תושבי ירושלים להחליף את המדינה ולממן מכספי המשלם המיסים פתרונות זמניים לכ-100,000 תלמידים, "כפועל יוצא העירייה נאצלת לתכנן את הבניה ממשאביה שלה, זהו נטל כבד על קופת העירייה שכן עלות תכנון 3,800 כיתות היא 380,000,000 ש"ח, סכומים אותם העירייה אינה יכולה לממן לבדה". בנוסף לכך "כיום משלמת העירייה מדי שנה מתקציבה שלה שכירות של כ-1,900 כיתות לימוד בסך של 140 מיליון ש"ח בשיפוי זניח בלבד מצד המדינה, כאשר הכיתות ברובן המוחלט אינן כיתות תקניות".

עוד מציינת העירייה בתשובתה לבג"צ כי "ללא אימוץ של תכנית כוללת כאמור וללא מחויבות ברורה ורב שנתית מצד המדינה לתקצוב התכנית לא יהיו תוצאות, והפער לא ייסגר אלא אף ילך ויגדל".

עיריית ירושלים הקימה מינהלת מיוחדת לנושא כיתות הלימוד בחברת מוריה שביכולתה לבנות כ-1,000 כיתות בכל שנה. "התכנית כבר קיימת, אך בלא התגייסות, הכרה בתכנית מצד המדינה והתחייבות למימון מלא ורציף לא יהיו תוצאות".

מחר (ב') תקיים ועדת החינוך בכנסת דיון בנושא, במהלכו יציג ראש העיר ירושלים את הפערים הקיימים וידרוש פתרונות לידי הבירה. "המדינה מפקירה ומקפחת את ילדי ירושלים כשהיא מתחמקת מתקצוב 3,800 כיתות לימוד", אמר ראש העיר ניר ברקת לקראת הדיון.