נשיא המדינה, ראובן ריבלין
נשיא המדינה, ראובן ריבליןצילום: Mark Neyman/GPO

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין מתח הערב (ראשון) ביקורת חריפה על הקוד האתי לאקדמיה שחיבר פרופסור אסא כשר לבקשת שר החינוך נפתלי בנט.

הקוד האתי קובע בין היתר כי מרצים במוסדות להשכלה גבוהה לא יורשו להביע דעה פוליטית במהלך הרצאותיהם.

"אסור לנו להכפיף את עצמאות העשייה המדעית והאמנותית לאג'נדה פוליטית", אמר ריבלין בטקס הענקת פרסי קרן וולף "לקידום המדע והאמנות" שנערך בכנסת. "החופש להביע דעה שונה זקוק להגנה פרוצדורלית ולערנות מתמדת".

לדברי ריבלין, "קולות המיעוט חיוניים למחקר המדעי, לאמנות, למדעי הרוח והחברה. לא נוכל לבנות מערכות משגשגות וחיוניות של מחקר ופיתוח מדעיים, של יצירות אמנותיות מעוררות השראה, אם לא נטפח באופן אקטיבי מערכות המעודדות את השונה, השנוי במחלוקת, היוזם והבלתי צפוי".

הנשיא הדגיש כי האמנות, התרבות והמדע "אינם רכושם של איש, ודאי לא של מחנה כזה או אחר. אם נעשה כך, יהיה זה אסון למדע ולאמנות, ואם יותר לי - גם למדינאות".

פרופ' אסא כשר
פרופ' אסא כשרצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

פרופ' אסא כשר, מחבר הצעת הקוד האתי לאקדמיה שגובשה עבור המועצה להשכלה גבוהה, השתתף מוקדם יותר היום בכנס באוניברסיטת בר אילן שעוסק בחופש אקדמי, חופש הביטוי וחרם אקדמי.

בנאומו בכנס התייחס כשר לסערה שפרצה בעקבות הפרסום אודות הצעת הקוד האתי שחיבר לבקשת שר החינוך בנט, וטען כי הביקורת אינה עניינית, "99 אחוזים מהתגובות שנאמרו בימים האחרונים על הקוד האתי לא היו ענייניות".

כשר התייחס בנאומו לעצם הצורך בקוד אתי, והבהיר כי קוד אתי ללא אכיפה הוא חסר משמעות, "כשאנחנו מסתכלים על אוניברסיטה שיש בה קוד אתי, יש מישהו שזאת אחריותו. לגרום לכולם שיכירו את זה ולפעול בהתאם. האחריות המיניסטריאלית חלה על ראש הארגון. אוניברסיטת בן גוריון היא היחידה שיש לה קוד אתי בארץ ושם יש ועדת אתיקה".

בהמשך ציין פרופ' כשר כי המודל שעמד לנגד עיניו הוא המודל האמריקני, "בארה"ב יש ארגון שאחראי על זה וחברי הסגל האקדמי הם החברים בארגון הזה והוא מראשית דרכו פיתח את כל הנושא הזה של אתיקה אקדמית. יש לנו יותר ממאה שנים ניסיון של גוף חזק וחשוב של פיתוח האתיקה האקדמית... "

פרופ' כשר הסביר, "בארה"ב הארגון מתנהל בצורה סדורה, האמריקאים יודעים להסדיר את ההליכים שהם מקיימים. יש להם נהלים מאוד ברורים איך הגוף הזה פועל ויש להם בדיקות יסודיות, הזדמנות לאדם להגיע ולהתבטא. ואז הם מפרסמים את דעתם. זה לא יותר מגילוי דעת...אני מניח שיש יותר מאלף אוניברסיטאות בארה"ב שאמרו שהכללים 'מקובלים עלינו ואנחנו נממש אותם'".

כשר התייחס לטענות שצפו נגדו ונגד הקוד בימים האחרונים, "מה הבעיה של האנשים האלה עם הקוד האתי? הבעיה שלהם זה בנט. ברגע שבנט חתום על משהו אז הם יהיו נגד, זה כל הסיפור. אנחנו צריכים לשמור על האקדמיה מפני הזוהמה הפוליטית הזו. לא לתת לסטנדרטים הנמוכים של הזוהמה הפוליטית להיכנס לדיון האקדמי".