אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: אייסטוק

חודש הרמאדן בעיצומו וביומן ערוץ 7 ביקשנו לשמוע כיצד מתנהלת היערכות כוחות צה"ל ברחבי יהודה ושומרון בחודש הזה.

סא"ל מיקי סיבוני, קצין ההגנה המרחבית באיזור יהודה ושומרון, שוחח איתנו על כך.

כבר בפתח דבריו אומר סא"ל סיבוני, "אנחנו עדים לתקופה שבה ירדה כמות האירועים בגזרה באופן משמעותי, זריקות אבנים, אירועים על הצירים וכו' וכולנו מרגישים את זה. ההיערכות שלנו התחילה הרבה לפני הרמאדן. זו תקופה עם יכולת התנפצות. בשנים האחרונות בתקופה הזו היו הרבה מאוד אירועי טרור בגזרה ונערכנו כמדי שנה ויותר השנה בתגבור כוחות, בהגנה טובה יותר על הצירים ועל הישובים ומקומות בהם אזרחים מטיילים".

מוסיף סיבוני ומעיר כי מועד הרמאדן "מתחבר עם היציאה של מוסדות החינוך לחופש, מה שיביא יותר מטיילים בגזרה".

על מנת להיערך לתקופה הנפיצה של הרמאדן, בעיקר לאחר תקופה של עלייה משמעותית ברמת והיקף אירועי הטרור בצירי התנועה, מספר סיבוני "עשינו הרבה פעילות. למדנו כל נקודה וכל מקום, ניתחנו את המניעים והאנשים, היה גל של מעצרים ותגבור כוחות בשטח. זה לא אומר שבהכרח בנסיעה רואים עוד כוחות צה"ליים, אלא מדובר בפעילות מגוונת עם הרבה מרכיבים, חיילים על הצירים וחיילים נסתרים בשטח ויכולת איסוף מוגברת. אנחנו מנתחים את האירועים ומוצאים שהפעילות של כוחותינו הייתה אפקטיבית ויש ירידה גם בעצימות האירועים וגם במספרם".

"אנחנו עדים לכך שלאור הפעילות של כוחותינו לא ניתן להגיע לצירים ללא כוח שלנו שיגיע באופן מיידי. גם ההפגנות בסופי שבוע ירדו באופן משמעותי. זה תלוי בעוד כמה מהלכים שלא נכון להתייחס אליהם בפומבי. לקראת הרמאדן הכוחות תוגברו בכוחות נוספים מעבר לתקופה הרגילה".

ממשיך סא"ל סיבוני ומתייחס לאופן בו רואה צה"ל את תקופת הטיול והתיור ברחבי יהודה ושומרון: "חשוב לי להגיד בעיקר לתושבים שרוצים לצאת ולטייל בגזרה עם יציאת התלמידים בחופש - אנחנו מאפשרים, כמו כל שנה ויותר, לטייל בכל מקום באיו"ש, רק שיהיה בתיאום מול המתא"ם וההגמ"ר, ומי שלא יודע איך שיפנה לרבש"צ בישוב שלו".

"אנחנו מצפים שמתכנני הטיולים לא מתכננים אותו מהיום למחר, אלא לקחת אחריות, לא להסתמך על 'ווייז' ושמים לב שלא נכנסים לשטחי A ונוקטים זהירות בירידה למעיינות. יותר חיילים נמצאים במקומות שמטיילים בהם. בתקופה הזו אנחנו שמים הרבה יותר חיילים, אבל הגזרה גדולה ואי אפשר לשים בכל מעיין וכל עץ חייל. לכן לפני הטיול לשאול את הרבש"צ ואת ההגמ"ר לפני כל טיול, לוודא שניתן להגיע ולעזור לנו לאפשר לכל המטיילים גם ליהנות וגם לחזור בשלום הביתה".

מוסיף סיבוני ואומר: "כקצין הגמ"ר של אוגדת איו"ש אני מקבל עשרות בקשות ומעט מאוד בקשות אנחנו אומרים שלא. אנחנו מנתחים כל טיול ורואים איזו חליפת הגנה אנחנו נותנים לכל טיול. עם זאת, יש מקומות שהם שטחי אימון צה"ליים, יש את שטחי A, יש מקומות שמסוכן להגיע אליהם וכו'. אני יכול להגיד שמדובר בעשרות טיולים מדי יום, בסופי שבוע וימי שישי זה מגיע למאות ואנחנו נותנים מענה לכל הטיולים הללו".

על שביתת הרעב של האסירים המחבלים והשפעתה על השטח במהלך ימי הרמאדן, מסכים סיבוני לתחושה שהעניין התפוגג ולמעשה כמעט ואינו מורגש בפועל. "כרגע זה עלה והתפוגג. אין שום דבר שמזכיר את התקופה הזו. היו האירועים בחווארה ואירועים נוספים שלמדנו אותם ומרגע שזה נגמר אנחנו לא רואים תופעה אחרת בגזרה".

עוד נשאל סיבוני אם בתקופת הרמאדן ניתן לפלח את שעות היום ולקבוע כי קיימת דריכות ביטחונית מסוימת בשעות מסוימות של היום. לדבריו התשובה היא שלילית. "הדבר היחיד שאנחנו רואים זה לחץ על הצירים בשעות הבוקר ושעות אחר הצהריים, ואחר כך ירידה מאוד משמעותית בתנועה על הצירים. בימים האלה אנחנו לא יכולים להגיד על כמות אירועים שיש, כי כולנו עדים לירידה משמעותית באירועים הללו".

והאם עצם האמירות הללו מפיו של קצין בכיר, אמירות לפיהן הגזרה הופכת לשקטה באופן דרמטי, אין בהן כדי להתסיס את הארגונים השונים? "אני אומר את מה שיש ולא את מה שאין או מה שהולך להיות. האמירות שלי הן לתושבים הישראלים שגרים כאן כדי שימשיכו לטייל ויקיימו חיים בצורה מיטבית ורמת הביטחון תעלה. אנחנו כאן בשבילם. לשם אני מכוון. מי שרוצה לפגע לא צריך אותי לשם כך. הוא ימצא את המוטיבציה האמצעי והזמן, ואנחנו כאן כדי לסכל לשבש ולמנוע ולתת לתושבים הישראלים את מיטב הביטחון. אנחנו רוצים שהצעירים יטיילו, שיגיעו למעיינו ויכירו את ארץ התנ"ך אבל שיעשו זאת בצורה שתאפשר לנו לתת להם את הביטחון. זה המסר של פיקוד מרכז, לאפשר לכולם לטייל פה בגזרה".