בית הנשיא, הבוקר
בית הנשיא, הבוקרצילום: מאיר אליפור

במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין הושק היום (שלישי) מיזם לקירוב לבבות ע"ש שירה בנקי ז"ל, בשיתוף מיוחד בין מרכז יצחק רבין לבין המרכז להנצחת מורשת גוש קטיף וצפון השומרון.

אירוע ההשקה התקיים בבית הנשיא, במעמד דליה רבין העומדת בראש מרכז יצחק רבין ודוד חטואל המכהן כיו"ר המועצה הציבורית של המרכז להנצחת גוש קטיף.

כמו כן, באירוע נטלו חלק תלמידים מאולפנת 'צביה' חפץ חיים, תיכון אזורי באר טוביה וישיבת 'צביה' קטיף, המשתתפים בתוכנית החלוץ של המיזם.

מטרת המיזם הינה להנחיל את החזון החינוכי לפיו ניהול מחלוקות בחברה הישראלית אינו יכול להתבצע באלימות מכל סוג שהיא, אלא בהקשבה ובהבנה שעצם קיומה הלגיטימי של מחלוקת אינו צריך להוביל לשנאה, התבדלות ואלימות.

נשיא המדינה ריבלין אמר כי ''יש לי תחושה שאנחנו לוקחים חלק ברגע נדיר. כל הצדדים פה אומרים יחד, בואו נתקן, מבלי להתעלם מהמחלוקות. באמצעות דיון אמיתי שדורש מבט ביקורתי, זה לא תמיד קל, גם כשלא מסכימים, גם כשכואב. אין לנו ארץ אחרת.

''אני בטוח שלא היה לכם קל, ידעתם שההחלטה ללכת יחד לא תהיה פשוטה, כל אחד מהגופים מזוהה כ''כ עם חלק מסוים בחברה הישראלית, אבל עכשיו אתם מכירים בעובדה שתיקון אמיתי יהיה רק יחד. זהו צעיד אמיץ. עוד יהיו מהמורות רבות וקשות אבל בעצם זה שסיימתם שנה ראשונה יחד, הוכחתם שהדבר אפשרי. יחד, כולנו יחד, נחדש תקווה ישראלית״, הוסיף.

אורי בנקי, אביה של שירה בנקי ז''ל שנרצחה במצעד הלהט"ב ועל שמה נקרא המיזם, אמר כי ״לא כולנו חושבים אותו דבר על הכל, אבל בחברה דמוקרטית זו לא אמורה להיות בעיה.

"אנחנו צריכים לדעת שלפעמים נמנה עם הרוב ולפעמים עם המיעוט, אבל חייב להיות ברור כי שימוש באלימות על מנת להשמיע את הדעות שלנו זה קו אדום. מטרת הפרויקט היא ללמד ולהתנסות בניהול מחלוקות ולהשאר בחיים״, הוסיף.

דליה רבין, ראש "מרכז יצחק רבין", הודתה לנשיא ריבלין על מתן החסות לאירוע, ואמרה כי ״בית הנשיא הוא סמל שאנחנו רוצים להיות חלק מייצג שלו. זהו חלק מהחזון שבחרתי להוביל במרכז רבין. העדרו של שיח פתוח והימנעתו של החינוך הממלכתי דתי בשיח איתנו, גרמה לנו לדבוק במיזם.

''המיזם, מטרתו אחת - קידום החזון של קירוב לבבות מתוך הקשבה, לא כסיסמאות, אלא מתוך רצון ליצור מציאות טובה יותר", הדגישה רבין, בתו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין ז''ל.

דוד חטואל, יו"ר המועצה הציבורית של מרכז קטיף, אמר כי ''אחד הערכים שמרכז קטיף שם מול עיניו הוא האחריות הלאומית, ולכן החלטנו להיענות לשיתוף הפעולה. הפרויקט הזה הוא ייחודי, איננו מסתפקים במפגש עם גופים שונים וכל אחד נשאר במקומו, אלא המטרה המרכזית היא בניית האחווה והאחדות.

''הקדוש ברוך הוא יצר יצירה אחת ומיוחדת. אם לא תהיה אחווה, לא נוכל לחיות פה ביחד. המיזם יוצר שיח של אחריות לאומית", הדגיש.