החלטה אמיצה
החלטה אמיצהצילום: רויטרס

לפני ימים אחדים קיבלה הרבנות הראשית החלטה נדירה כאשר הכריזה על המטייל עמית רייכמן כנפטר שמקום קבורתו לא נודע, לאחר שלא שב מהטיול בנפאל אליו יצא באוקטובר האחרון.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם חיליק מגנוס, המחלץ הישראלי שמוזעק ללא מעט אירועים דומים של היעלמות ישראלים ברחבי העולם, והוביל את הניסיונות לאתר ולחלץ את רייכמן.

את ההחלטה שקיבלה הרבנות הראשית מגדיר מגנוס כ"צעד חכם אמיץ ונאור ביותר, מבוסס על ההלכה ויש לכבד זאת מאוד".

על החיפושים עצמם הוא מספר: "החיפושים נערכו במשך 24 יום על שלוחת הר. החיפושים היו מאוד מקיפים על שטח מאוד קשה לתנועה, שדרה שעולה לגובה של 5000 עד 7000 מטר והמדרונות משני הצדדים בגובה של 2000 עד 3000 מטר מאוד תלול כשקרח ושלג למעלה ולמטה ג'ונגל עבות ולא ניתן למעבר בכלל. החיפושים היו מאוד אינטנסיביים. לכל צוות מכשיר לווייני שסימן לנו על הצגים איפה נמצא כל אחד. הסריקה היא בצפיפות שלא תאומן ומבחינה פיזית השטח מוצה".השקענו מאמצים של 24 יום, מה שנותן לנו תמונה ברורה לגבי מה שקרה, אבל כדי למצוא אותו נצטרך להמתין עוד ימים ארוכים להפשרת השלגים

"אספנו הרבה מאוד עדויות ונתונים וברור לנו מעל לכל צל של ספק שעמית לא שרד את העניין", אומר מגנוס המציין כי האחרונים שפגשו בעמית הם "מדריך טיולים רציני מאוד וזוג מטיילים גרמני. הם היו האחרונים שפגשו אותו בשלוש וחצי אחר הצהריים למרגלות החלק העליון של ההר.

"הוא היה במגמת עלייה. הם אמרו לו שזה מאוחר מדי והוא לא יעמוד בזה, אבל הוא התעקש שלא רק שהוא יעלה אלא שהוא גם יעלה לנקודה גבוהה יותר ויחזור חזרה. הוא פנה לעלות והם חזרו. השביל שם מאוד צר ואיש לא עקף אותם.

"הם הגיעו לגסטהאוס, שם הוא השאיר את הציוד שלו ואליו הוא לא הגיע מעולם. יומיים לאחר מכן שמה לב לעניין מטיילת ישראלית והיא שהזעיקה את כולם כדי להתחיל בחיפוש".

על החודשים שחלפו מאז אוקטובר, המועד בו יצא עמית לדרכו, ועד היום מספר מגנוס כי בחודשים אלה "שלג כיסה את האזור ואי אפשר היה לנוע בו. חיכינו שהשלג יפשיר כדי שניתן יהיה לראות שמא יתגלה משהו, אבל מי שנמצא במרומים אלו רק רועים ומטיילים שעוברים הלוך ושוב על הציר עצמו בלי לסטות.

''אי אפשר לסטות מהציר כי ירידה ממנו היא סכנה גדולה מאוד. אנחנו מניחים שהוא עלה למעלה. זה אזור קשה עם קרח ושלג והוא נקלע למצוקה של קור וחושך וההנחה היא שהוא ניסה למצוא מסתור מהכפור באחד המסתורים שמספרם אינסופי למעלה".

הרבה זמן דנו בזה וצריך לכבד מאוד את ההחלטה הזו שמעידה על יכולות אדירות של בית הדין הרבני והרב לאו העומד בראשו
"צריך לזכור שגם כדי לחפש משהו צריך מידת זמן ראויה. יש סטטיסטיקה שאומרת כמה זמן צריך לחלוף כדי למצוא מישהו בשטח מסוים", אומר מגנוס, "כדי להגיע לפתרון יש גורם של זמן ולא רק המאמצים שאתה משקיע. השקענו מאמצים של 24 יום, מה שנותן לנו תמונה ברורה לגבי מה שקרה, אבל כדי למצוא אותו נצטרך להמתין עוד ימים ארוכים להפשרת השלגים".

עם זאת מעיר מגנוס כי הסיכוי לאתר את עמית בחיפושים שיתחדשו, אם יתחדשו, אחרי הפשרת השלגים הוא "סיכוי קלוש. למעלה בהרים יש הרבה חיות בר, כולל נמרי שלג ונשרים רבים והסיכויים למצוא הם שואפים לאפס".

על ההחלטה שקיבלה הרבנות אומר מגנוס כי מדובר בהחלטה שהתקבלה "בעקבות חקירה מאוד מדוקדקת, נתונים מדויקים והרבה תשאולים שחקרו אותנו. זה לקח זמן רב. זו החלטה שלא מתקבלת בהנד עפעף מתחת לקולמוס. הרבה זמן דנו בזה וצריך לכבד מאוד את ההחלטה הזו שמעידה על יכולות אדירות של בית הדין הרבני והרב לאו העומד בראשו".

לדברים אלה הוא מוסיף ומעיר כי "תמיד מעלים טיעונים שהם לא מחדשים ולא גמישים. יש דרכים רבות לפסול עשייה של אנשים, אבל כשאנשים עושים מעשה נאור והגון מאוד ומעוגן בהלכה היהודית צריך לדעת לכבד את זה".

החיפושים אחרי עמית - אוקטובר 2016