תכנית "מחיר למשכן" תורחב

שר האוצר, משה כחלון, הציג היום (רביעי) את ההגרלה הגדולה של מחיר למשתכן במסגרתה ייפתחו להגרלה 15,000 יחידות דיור בו זמנית.

אלפי הזוגות הצעירים והמשפחות שיזכו בהגרלה הגדולה יקבלו זכות מוקנית לדירה בישראל במחיר מופחת במאות אלפי שקלים ממחיר השוק. עד כה שווקו לקבלנים למעלה מ-40 אלף דירות במסגרת מחיר למשתכן ולמעלה מ-10,000 זכאים כבר זכו בדירה.

ההגרלה הגדולה של מחיר למשתכן תעניק לעוד אלפי זוגות צעירים הבטחה שלטונית לדירה משלהם ויותר מתכפיל את קצב שיווקי הדירות.

החל מיום א' הקרוב בחצות (18.6.2017), ולמשך ארבעה שבועות, יוכלו זוגות צעירים וכלל זכאי מחיר למשתכן להירשם להגרלה הגדולה ביותר במסגרת התוכנית ולממש את זכותם לדירה ראשונה ב-24 יישובים בכל רחבי הארץ, בכ-85 פרויקטים מגוונים שיכללו סך של כ-15,000 דירות המיועדות לזכאי התכנית.

התוכנית צפויה לצמצם את הביקוש ולסייע לעשרות אלפי זכאים לממש את זכותם לדירה במחיר נמוך משמעותית בהשוואה לדירות דומות באותם יישובים.

במסגרת התוכנית יוגרלו בו זמנית 15,000 דירות ב- 24 היישובים הבאים: חיפה, ראשון לציון, נתניה, באר שבע, בית שמש, הרצליה, מודיעין, רמלה, רעננה, ראש העין, יבנה, נצרת עילית, קריית ביאליק, גדרה, אופקים, מגדל העמק, כפר יונה, טירת הכרמל, עתלית, שלומי, פרדסיה, מצפה רמון, מרכז שפירא וחריש.

ההגרלות מיועדות לזכאים השייכים לסדרה א' בלבד של מחיר למשתכן, מלבד ההגרלות בבית שמש שיהיו פתוחות גם לנרשמי סדרה ב'. כיום נותרו בסדרה א' כ-45 אלף זכאים שטרם מימשו את זכותם לדירה. ההגרלה הגדולה של מחיר למשתכן תצמצם את מספר הזכאים בסדרה זו הממתינים לדירה לכ-30 אלף בלבד ותוציא 15,000 זוגות צעירים ממעגל הביקוש לדירות.

כללי ההשתתפות בהגרלה הגדולה זהים לאלו החלים על נרשמי מחיר למשתכן וייעשו באמצעות הרשמה להגרלות באתר dira.moch.gov.il. עם זאת, להבדיל מהגרלות רגילות של מחיר למשתכן, ההגרלה הגדולה מאפשרת לכל זכאי להירשם לפרויקטים שונים בעד שלושה יישובים במקביל, וזאת על מנת להגדיל את סיכויי הזכייה ביישוב שבו הוא מעוניין לגור ולאפשר לו לבסס את חייו במקום המועדף עליו. ההגרלה הגדולה מגדילה את סיכויי הזכייה ומאפשרת להירשם ליותר מפרויקט אחד ביישוב.

ההרשמה להגרלה הגדולה תהיה פתוחה למשך כארבעה שבועות החל מ-18.06.2017 בחצות ועד ל-09.07.2017. הודעות אישיות בדבר זכייתם בדירה יימסרו ל-15,000 הזוכים ב-14.8.2017. בעקבות הכנסת מנגנונים לשיפור התהליך שהוטמעו לאחרונה, זכאי שזכה בדירה יוכל להגיע ולבחור את דירתו בתקופה הקרובה ולא יותר משנה מיום הזכייה.

במידה שלא מומשה הזכות לדירה במסגרת ההגרלה הגדולה של מחיר למשתכן, יוכלו 30,000 הזכאים שנותרו להירשם כבר בקרוב להגרלה גדולה נוספת של אלפי יחידות דיור נוספות שתתקיים באוקטובר 2017. בין הערים שישתתפו בהגרלה זו ניתן יהיה למנות את אילת, בית דגן, מבשרת ציון, ראשון לציון, ראש העין, מודיעין ויישובים רבים נוספים ברחבי הארץ.

בדומה להגרלות אחרות של מחיר למשתכן, יוצעו לזוכי ההגרלה הגדולה דירות במחיר נמוך בעשרות אחוזים ממחירי דירות דומות באותם יישובים. עד כה התבטאו ההנחות במחיר למשתכן בהפחתה של מאות אלפי שקלים.

כך למשל, ברעננה שיקפו מחירי דירות שהוצעו במסגרת מחיר למשתכן הנחות של עד 400,000 שקל ממחיר השוק, במודיעין התבטאו ההנחות בכחצי מיליון שקל לעומת דירות דומות בעיר, בהרצליה רשמו מחירי מחיר למשתכן הנחות של עד כ-700,000 שקל ממחיר דירות שלא במסגרת התוכנית, בגדרה ביטאו המחירים הנחות של כ-340,000 שקל ממחיר השוק ובנתניה הגיעו ההנחות עד ל-300,000 שקל פחות ממחיר דירות דומות בעיר.

שר האוצר כחלון כינס מסיבת עיתונאים שבתל אביב, ואמר כי "כל עוד זה תלוי בי איש לא יגזול עוד את הזכות של זוג צעיר לבית ראשון. המסר חזק וברור – אנחנו לא מתכוונים לוותר. מחיר למשתכן היא עובדה מוגמרת. היום אנחנו מרחיבים אותה ב- 15,000 יחידות דיור ונמשיך להרחיב אותה אפילו יותר בעתיד הקרוב".

יו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי אמר כי "ענף הנדל"ן הוא ענף שדורש סבלנות רבה. המטרה העיקרית של ההגרלה הגדולה היא להעניק ודאות לנרשמי מחיר למשתכן. ההגרלה הגדולה תוציא 15,000 זוגות צעירים ממעגל הביקושים ובכך תצמצם בצורה משמעותית את מספרם של חסרי דירה בבעלותם בישראל".

איך עובדת ההגרלה הגדולה- שאלות ותשובות:

איך משתתפים בהגרלות?

ההגרלה הגדולה מיועדות ל-45,000 זכאי מחיר למשתכן השייכים לסדרה א' בלבד, מלבד ההגרלות בבית שמש שיהיו פתוחות גם לנרשמי סדרה ב'. כללי ההשתתפות בתוכנית זהים לאלו שחלו עד היום במחיר למשתכן ולא נעשה בהם שום שינוי. ההרשמה מתבצעת באמצעות אתר ההרשמה להגרלות dira.moch.gov.il.

איך נקבע סדר ההגרלות?

סדר ההגרלות של ההגרלה הגדולה יעשה לפי גודל היישוב בסדר יורד: מהיישוב שמספר תושביו הוא הגדול ביותר ועד ליישוב שבו מספר התושבים הוא הנמוך ביותר, בהסתמך על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. ביישובים שבהם קיים יותר מפרויקט אחד של ההגרלה הגדולה, ייקבע סדר הגרלות פנימי לפי המספר הסידורי של ההגרלה.

מהו סדר ההגרלות?

חיפה, ראשון לציון, נתניה, באר שבע, בית שמש, הרצליה, מודיעין, רמלה, רעננה, ראש העין, יבנה, נצרת עילית, קריית ביאליק, גדרה, אופקים, מגדל העמק, כפר יונה, טירת הכרמל, עתלית, שלומי, פרדסיה, מצפה רמון, מרכז שפירא וחריש.

מדוע סדר ההגרלות חשוב?

בעת בחירת שלושת היישובים המועדפים מומלץ לשים לב לסדר ההגרלות, מכיוון שזכייה בפרויקט אחד, תגרור הסרה מההרשמה לפרויקטים אחרים, גם אם הנרשם דירג אותם במקום גבוה יותר.

לדוגמא: מי ששוקל להירשם להגרלות בחיפה ובטירת הכרמל, אך מעדיף לזכות בטירת הכרמל, מומלץ לו להביא בחשבון שההגרלות בחיפה יבוצעו קודם להגרלות בטירת הכרמל, וכך ייתכן מצב שבו יזכה בחיפה, ותבוטל הרשמתו להגרלה בפרויקט בטירת הכרמל.

איך מתבצעות ההגרלות ואיך מקבלים את התוצאות?

ההגרלות מתקיימות לפי הסדר שמופיע למעלה, בזו אחר זו. לאחר כל הגרלה יוסרו הזוכים מכל ההרשמות הנוספות שלהם לפרויקטים אחרים, הן בהגרלות שהסתיימו והן בהגרלות שטרם בוצעו.

למרות ההגרלות הרבות, כל ההגרלות ממשיכות להתבצע בהתאם לנהלים המחמירים והמוקפדים המקובלים בתכנית מחיר למשתכן על ידי מערכת ממוחשבת ללא התערבות אדם, בניהולה של ועדה ובפיקוח של רואה חשבון מוסמך.

כל תוצאות ההגרלה הגדולה צפויות להתפרסם בו זמנית ב-14.08.2017. הזוכים יקבלו בדואר האלקטרוני הודעת זכייה, וממשתפים שלא זכו בהגרלה יקבלו מכתב המודיע על כך באופן רשמי. את התוצאות המלאות יוכלו המשתתפים למצוא כל העת באתר ההרשמה להגרלות לצד הפרויקט אליו נרשמו. Dira.moch.gov.il

מה קורה לאחר הזכייה?

הזוכים נדרשים להמתין בסבלנות עד לרגע שבו היזם ייצור עמם קשר. ייתכן שמשך זמן ההמתנה ייקח מספר חודשים שכן בחירת הדירה צפויה להתקיים כחודש לאחר קבלת היתר בניה מהוועדה המקומית. על מנת להגביר את השקיפות ואת הנוחות הכללית מהתהליך יוכלו הזוכים לעקוב אחר קצב התקדמות הפרויקט כל העת באתר ההרשמה להגרלות לצד שם הפרויקט בו זכו.

מתי יפתחו הגרלות נוספות?

במידה שלא מומשה הזכות לדירה במסגרת ההגרלה הגדולה של מחיר למשתכן, יוכלו הזכאים להירשם כבר בקרוב להגרלה גדולה ונוספת של אלפי יחידות דיור נוספות שתתקיים באוקטובר 2017, ותיערך בכל רחבי הארץ. בין הערים שישתתפו בהגרלה זו ניתן יהיה למנות את אילת, בית דגן, מבשרת ציון, ראשון לציון, ראש העין, מודיעין ויישובים רבים נוספים ברחבי הארץ.

בעת ההרשמה להגרלה יוכלו הזכאים לדעת מה גובה המחיר למטר מרובע על פי המכרזים שבהן זכו הקבלנים.