משה גפני
משה גפניצילום: יצחק הררי, פלאש 90

ועדת הכספים חזרה הבוקר (ד') לדון בנושא הגמ"חים והסדרת פעילותם במסגרת חקיקה, זאת לאחר שבדיון הקודם, הוצגו העקרונות שהנחו את 'צוות בריס' שבחן את הסוגיה והגיש מסקנות לקראת חקיקה.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), שב והדגיש בדיון היום, את חשיבות מוסד הגמ"ח ואת תרומתו לחברה האזרחית. "מדובר במוסד יהודי מדורי דורות ושכיום, ממלא במידה רבה את מקומה של המדינה בסיוע לאזרחים ובמיוחד לנזקקים", אמר.

''הגמ"ח מסייע לאנשים ומעניק הלוואות ללא ריבית למי שנקלעו לקשיים או שמתמודדים פתאום עם הוצאה גדולה במיוחד, וזאת מבלי שיצטרכו לשלם על-כך ביוקר רב עבור הלוואות בנקאיות עם ריביות גבוהות וכד', סיפר גפני.

לדבריו, "הנסיבות כיום הן כאלה שחייבים להסדיר את המוסד הזה בחקיקה. כל נושא ניהול הכספים בארץ ובעולם הולך לכיוון רע ועל-כן עדיף ואף רצוי להגיע להסדרה באמצעות חקיקה ראויה שלא תפגע במוסד החשוב הזה. על-כן אני מתכוון לקדם את החקיקה הזו, תוך בחינה מדוקדקת, שלא נעקר את מוסד הגמ"ח מתוכנו; סיוע וערבות הדדית".

עו"ד יואל בריס, יו"ר הוועדה לבחינת נושא הגמ"חים שהגישה את מסקנותיה כאמור, נתן סקירה על הפגישות שקיים עם מנהלי הגמ"חים בעקבות הדיון הקודם, במטרה להגיע להסכמות בטרם תקודם החקיקה.

לדבריו, "החלו להתגבש הסכמות במספר נושאים אך עדיין ישנן מספר מחלוקות. בין השאר ציין, כי יש כמה בעיות לגבי הגדרת 'פיקדון' בהקשר של הגמ"חים, שכן הגדרה לא מתאימה עשויה להביא להגדרה הלכתית לא רצויה של הלוואות עם ריבית, שזה בעייתי מבחינה הלכתית".

בריס ביקש שתינתן עוד שהות של זמן מה עד לגיבוש הסכמות מול מנהלי הגמ"חים על-מנת למנוע מצב של מחלוקות תוך כדי דיון על סעיפי הצעת החוק עצה, מה שעשוי להוביל להתבצרות של כל צד בעמדתו ועקב כך לקושי מהותי בקידום החקיקה.