תשתיות מיושנות. בית הדין הרבני בתל אביב
תשתיות מיושנות. בית הדין הרבני בתל אביבצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לראשונה במדינת ישראל אישרו בימים אלו בתי הדין הרבניים בירושלים ובחיפה פתיחת הליכים פליליים כנגד סרבני גט.

זהו צעד חסר תקדים ועליית מדרגה במהלכים הננקטים ובלחץ המופעל נגד סרבני הגט, כאשר לטיפול בבעלים מעגנים מתווסף גם הליך פלילי.

הדבר נעשה בהמשך להנחיה שהוציא פרקליט המדינה שי ניצן לפתיחת הליכים פליליים כנגד סרבנות גט קשה.

עד עתה יכולים היו בתי הדין הרבניים לכל היותר להטיל מאסר אזרחי על סרבני הגט, במסגרתו הם מרצים מאסר בתנאים נוחים יותר ממאסר פלילי, ומשוחררים מיד עם נתינת הגט.

כעת תבקש המדינה מבית המשפט באמצעות הגשת כתבי אישום להטיל עונש פלילי כנגד הסרבנים, וזאת בגין אי קיום פסק דין לגירושין של בית הדין הרבני המביאים לפגיעה בשלומה ובחירותה היסודית של בת הזוג.

בשלב זה מדובר בשני תיקי עיגון קשים ביותר עמם מתמודדת מערכת בתי הדין הרבניים. הראשון הוא מקרה שעלה לאחרונה לכותרות של אישה מסורבת כ-16 שנה כשבעלה יושב כ-14 שנים בכלא. זהו תיק שעבר את כל הסנקציות שבית הדין יכול להפעיל כולל צינוק-בידוד וכיוצא באלה בלא הצלחה.

המקרה השני שייך לבני זוג שחיו יחד בארצות הברית, נישואיהם עלו על שרטון וכל הניסיונות בחו"ל להגיע לשלום בית או לחילופין לפירוד בהסכמה עלו בתוהו. במהלך חופשה משפחתית בארץ נפתח כנגד הבעל תיק בבית הדין הרבני בישראל ועקב סרבנות הבעל המעגן לשחרר את אשתו הוא הוכנס למאסר אזרחי, ושוהה בכלא מזה שלוש שנים וחצי. מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר כי מגמה זו תימשך וצפוי שסרבני גט קשים נוספים יועברו לטיפול הפרקליטות לשם פתיחת הליכים פליליים כנגדם.

כעת, עם פתיחת ההליך הפלילי על סרבני הגט עשוי בית המשפט להטיל עליהם עד ארבע שנות מאסר כאסירים פליליים בתנאים קשים יותר, ואם לא ייתנו את הגט ייתכן שעונש דומה יושת עליהם מפעם לפעם.

כמו כן, מעתה סרבני הגט פליליים לא יוכלו עוד לשבת ביחד זה עם זה או עם אסירים אזרחיים, אלא ישהו עם אסירים פליליים אחרים, דבר שישפיע על שהייתם בין כותלי הכלא ויגביר את הלחץ על סרבני הגט.

המהלך יאפשר בעתיד פתיחה בהליך של הסגרת בעלים מעגנים שברחו לחו"ל, לאחר שבמדינת ישראל יוכרו סרבנות הגט והעיגון כעבירה פלילית. בשל הלחץ הגדול המופעל על סרבני הגט בישראל כמות הבעלים שברחו לחו"ל גדלה באופן משמעותי, וכיום היא עומדת על למעלה ממאה סרבני גט שחמקו מן הארץ. על אלו אי אפשר להשית סנקציות במדינות שבהם הם שוהים.

המהלך כולו נעשה בשיתוף פעולה מלא בין הנהלת בתי הדין הרבניים לפרקליטות המדינה וזאת כדי שההליך הפלילי לא יביא חלילה לפסילת הגט.

מנהל בתי הדין הרבניים הרב שמעון יעקבי אמר: "זוהי עליית מדרגה חשובה במאבקנו העיקש כנגד תופעת סרבנות הגט, וזאת תוך שיתוף פעולה פורה עם משרד המשפטים ופרקליטות המדינה. תקוותי שהצעד הזה יביא לצמצום מקסימאלי של תופעת העיגון ותתאפשר בעתיד הסגרה של בעלים מעגנים שברחו מהארץ".