היועמ"ש נגד הממשלה - אבסורד

ועדת השרים לחקיקה תדון ביום ראשון הקרוב בהצעת חוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) האוסרת על היועץ המשפטי לממשלה להופיע בפני בית המשפט נגד עמדת הממשלה והכנסת.

ח"כ סמוטריץ' מסביר, כי "האבסורד חייב להיפסק. החוק הזה אמור להיות טריוויאלי במדינה מתוקנת. היועץ כמו כל פקיד אחר, בכיר ככל שיהיה, לא יכול להופיע נגד הגוף בשמו הוא פועל".

לדבריו, "היועץ המשפטי לממשלה אמור לייעץ לממשלה ואף לייצג אותה. באם קורה שהיועץ סבור שהוא לא מסוגל לייצג את הממשלה שיתכבד וישב בבית, תוך שאת עמדת הממשלה ייצג עו"ד אחר שהממשלה תבחר לשם כך. מציאות בה היועמ"ש מבקש לתקוף את עמדת הממשלה בבית המשפט היא בלתי מתקבלת על הדעת במדינה דמוקרטית מתוקנת".

בדברי ההסבר לחוק נכתב בין היתר, "כאשר הרשות המבצעת, הממשלה, מתייצבת בפני בית המשפט, חיוני כי העמדה שתוצג בפני בית המשפט תעלה בקנה אחד עם עמדת הממשלה".

"אין ספק שמציאות בה העמדה המיוצגת מטעם היועץ המשפטי לממשלה, שהוא עובד מדינה, אינה עולה בקנה אחד עם עמדת הממשלה, מנוגדת לעיקרון האחריות המשותפת והסמכות השיורית הקבועים בחוק-יסוד: הממשלה. מתן סמכות לקביעת עמדה עצמאית, ללא אחריות מול הכנסת וללא שהציבור באמצעות נציגיו מסוגל להביע אי אמון בפעולותיו של היועץ המשפטי לממשלה, אינה עולה בקנה אחד עם שיטת ממשל דמוקרטית", נאמר עוד.

בדברי ההסבר צוין עוד, "הצעת החוק נועדה לקבוע כי עמדת הממשלה בפני הרשות השופטת תיקבע על ידי הרשות המבצעת באמצעות נבחרי הציבור. עם זאת, הצעת החוק מאפשרת מנגנון לפיו אם סבר היועץ המשפטי לממשלה כי מבחינה מקצועית משפטית לא ניתן להגן או לייצג את עמדת הממשלה, תיוצג העמדה בידי עורך דין שאינו נציגו של היועץ. כמו כן, מוצע לאפשר לשר המשפטים לקבוע כללים ליישום חוק זה, לרבות כללים לגיבוש עמדת הממשלה בהליכים משפטיים כאשר יש התנגשות או סתירה בין עמדות משרדים שונים. הצעת החוק נכתבה בסיוע התנועה למשילות ודמוקרטיה".

היועמ"ש מנדלבליטחזקי ברוך

נזכיר כי בנאום בכנס לשכת עורכי הדין באילת תקף היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט את הצעת החוק הזו וכינה אותה "יוזמה מסוכנת".

"הקביעה שקיימת 'מניעה משפטית' היא חריגה ומיוחדת לאותם מקרים מיוחדים שבהם הפעולה המבוקשת, חקיקה או פעולה מנהלית, פוגעת בזכויות יסוד חוקתיות מוגנות באופן שאינו מקיים להבנתנו את הדרישות החוקתיות", ציין מנדלבליט.

לדבריו, "דווקא במקרים החריגים והקשים הללו מבקשת הצעת החוק להשתיק את היועץ המשפטי לממשלה פן עמדתו חלילה תוצג בפני בית המשפט".

"הצעה זאת משקפת לטעמי הבנה שגויה של תפקיד היועץ המשפטי לממשלה שסותרת לחלוטין את מה שנאמר בדו"ח שמגר, היא נוטלת מהיועץ המשפטי לממשלה את אחריותו הכללית לשלטון החוק ולאינטרס הציבורי בכללותו ויש בה כדי להחליש את שלטון החוק", הוסיף מנדלבליט.