כרמי נטופה
כרמי נטופהצילום: יחצ

זכו הם התרים את הארץ. הלכו לתור את ארץ ישראל בימים שבהם מלאה היא בכרמים וענבים. לא בכדי, מסיים הקטע של ראשון בפרשה במילים "והימים ימי ביכורי ענבים".

אין שמחה ואוירה טובה יותר מאשר לתור בין הגפנים, הכרמים ויקבי היין.

לקראת ימי הקיץ, כשהלחות המעיקה כבר נותנת אותותיה ברחבי הארץ, בהרי הגליל הכל נראה אחרת. בכל מרחב בו נוסעים, ניבטות שורות ארוכות של כרמים מרהיבים.

בין פיתולי הנוף, כאשר נראה כי זמן העולם עומד מלכת, נמצאים יקבים קטנים המייצרים יין כשר ואיכותי ביתי ומאות צימרים הטובלים במטעים עמוסים בפרי הקיץ הבשל והעסיסי. לא צריך בכלל לחשוב על חו"ל. הכול כאן קרוב, זמין ואיכותי.

היקבים מגדלים את ענבי האיכות ב"טרואר" המופלא של עמק קדש והרי נפתלי.

יקב רמות נפתלי

היקב ממוקם בחצר הבית שבסמוך לו נטוע כרם יין וחצר מטופחת. ביקב חדר חביות מקורר. כל החביות מאלון צרפתי חדשות. תקופת היישון נמשכות בין 12 עד 24 חודשים. כל הציודים ביקב חדשים ובטכנולוגיה המתקדמת ביותר. למבקרים ביקב ניתן הסבר, סיור וטעימות.

עמק קדש התגלה בשנות ה-90 כאזור מיוחד במינו בתנאי הקרקע והאקלים. אדמת ה"טרה רוסה", המשקעים המועטים כ-450 מ"מ בשנה.

הטמפרטורות הנמוכות בלילה והחמות ביום בעמק הכלוא בין ההרים, יוצרים תנאים מיוחדים לגידול ענבי יין אדומים איכותיים. דבר שהביא לכך שאזור עמק קדש הפך לאזור גידול מוכר שיקבים רבים נוטעים בו כרמים ובעתיד יהפוך לעמק היין בישראל. 04-6940371

יקב רמת נפתלי
יקב רמת נפתליצילום:יחצ


לא הרחק משם, במושב הסמוך דלתון, ממוקם יקב העונה לשם המקום דלתון. יקב הממוקם במרום הגליל ובו מרכז מבקרים יפה.

המרכז, משתרע על פני 200 מטר מרובע, ממוקם במבנה עץ מפואר המשדר בעיצובו אווירה גלילית מקורית.

במרכז המבקרים נבנה אולם אירוח, המאפשר לקיים אירועים ל- 120 איש (סדנאות, ארוחות מפגשים ואירועים משפחתיים) באווירה גלילית בנוף עוצר נשימה. המבנה החדש מצויד בשני מטבחים – חלבי ובשרי (כשרים כמובן), כאשר ניתן להזמין מראש ארוחות חלביות או בשריות גליליות.

בנוסף, ניתן למצוא במקום קיר יין מפואר בו מוצגים ונמכרים כל יינות דלתון וחנות בה נמכרים מוצרים איכותיים מאזור הגליל.

במקום סיורים לקבוצות ולבודדים הכוללים הסבר על היקב, אופן פעולתו, הסבר על הליכי הייצור תוך סיור במתקני היקב ולאורך קו הייצור וטעימות במרכז המבקרים.

מידי פעם נערכים כאן, ימים של חווית יין גלילית – הכוללים סיור ביקב, הרצאות בנושא יין, ארוחות, סדנאות בישול וסיורים ביקבים באזור כרם בן-זמרה ובמוזיאון הצ'רקסי בריחנייה. טלפון: 6987683- 04 שלוחה 3.

נחזור בדרך היורדת לצפת לכיוון מירון.

במושב מירון ממוקם יקב ונחוצקר. זהו הינו יקב משפחתי שהוקם בשנת 2003 ע"י משפחת ונחוצקר. הענבים המעובדים ביקב הינם ענבים הגדלים בכרם המשפחתי.

מספר שנים עוסקים בני משפחת ונחוצקר בייצור יין ולפני שנתיים הם הקימו יקב משפחתי קטן הכולל מעבדה צמודה לבדיקת איכויות היין. היין לא עובר סינון או בישול ומעובד בשיטות המסורתיות של "העולם הישן" במינימום התערבות מכנית או כימית בתהליך הייצור. היינות מתיישנים בחביות עץ אלון צרפתיות משובחות, היין עובר תהליך טיפול אישי ואוהב החל מהבציר, הפרדת השדרות מהענבים, התסיסה, שפיה, בדיקות איכות, אחסנה וביקבוק.

איך מגיעים? נוסעים עד הכניסה הראשונה למושב מירון, פונים שמאלה ומיד שמאלה בכיכר, לאחר כ -150 מ' - הבית הראשון מצד שמאל. טלפון .04-6989063

אחרי שהתבשמנו בריחות ובטעמי היין, נכנס למכונית (נוהג מי שלא שותה) וניסע עוד כברת דרך קצרה עד למושב ספסופה.

מה זה ספסופה? גם אני שאלתי . מיד התשובה. במושב 500 תושבים המתפרנסים מחקלאות. הוא נוסד בשנת 1949 על ידי עולים מבולגריה, ויושב אח"כ בידי עולים מתימן, מרוקו ותוניס. המושב נקרא על שם העיירה התלמודית ספסופה. פירוש השם : אזור שפירותיו אפילים – מאחרים להבשיל, כתוצאה מהאקלים בסביבה, מזג אויר קר באזור רמה גבוהה. כך גם ענבי היין באזור, יחסית לשאר חלקי הארץ, בספסופה בוצרים את הענבים מאוחר.

יקב אדיר

בלב הכרמים בפארק התעשייה דלתון, על מורדותיו של הר אדמון, נמצא מרכז המבקרים המרשים של יקב אדיר. במרכז המבקרים נקבל סקירה וטעימה של יינות היקב לצד טעימת גבינות מבית מחלבת חלב אדיר המייצרת גבינות ומוצרים מיוחדים נוספים מחלב עזים כאשר ה"שוס" של המקום הוא גלידת היוגורט המפורסמת ששמה התפרסם למרחוק בשילוב עם היין המחוזק Plot 98 . ארוחות בוקר עשירות וארוחות בראנצ' מפנקות המבוססות על טהרת גבינות העזים של המשפחה מוגשות במקום. שעות פעילות 9:00-17:00, שישי 9:00-14:00 לפרטים נוספים 04-6991039

יקב אדיר
יקב אדירצילום:יסמין ואריה


יקב נטופה

במצפה נטופה, ממוקם יקב המייצר מגוון יינות מענבים הגדלים בכרמי היקב שבגליל התחתון.

בזכות הגידול העצמי המבוקר, רמת תוצרת גבוהה, ייננות איכותית ויצירתית, מתקבלים יינות מצוינים הזוכים בפרסים מידיי שנה.

היקב הוקם בשנת 2007 והוא מייצר יינות איכות אלגנטיים בסגנון העולם הישן, המתאפיינים בגוף מעודן בעל ניחוחות וטעמים מורכבים. היקב מייצר כיום כ-75,000 בקבוקים בשנה הנמכרים בישראל, צרפת, ארה"ב בלגיה, אנגליה איטליה ועוד. אנשי היקב, אחראים על גידול הכרמים כ-120 דונם של ענבי יין מזנים שונים כולל זנים מיוחדים הגדלים בעין דור שבגליל התחתון. יינות היקב כשרים בהכשר בד"צ העדה החרדית. חדר היין ביקב פתוח לביקורים וטעימות בכל ימות השבוע (א-ה) בתאום מראש. בימי שישי אין צורך בתיאום מראש וניתן להגיע בן השעות 10:00-14:00. טעימות ללא תשלום. ביקב מתקיימים אירועי לקוחות, אירועים פרטים, סדנאות שונות ועוד.

יקב נטופה
יקב נטופהצילום:יחצ

יקב לוריא

מרכז המבקרים החדש של יקב לוריא פותח את שעריו. זהו ביקור חוויתי בו ניתן ליהנות מסיורים מרתקים בכרמים וביקב, ללמוד על תהליכי ייצור היין הייחודיים ולבקר בחדר החביות. לאחר מכן, ניתן לעבור סדנת טעימות מקצועית וכמובן ליהנות מיינות היקב. ולמה לוריא? כמובן על שמו של האר"י הקדוש. שם מחייב. גידי 046980105/ 0525254570

יקב לוריא
יקב לוריאצילום:קובי פינקלר

אחרי המקומות המופלאים בהרי נפתלי השואבים אותנו לטיול מרתק בין שדות המושב וכרמי יין צעירים מצוי סביב מושב דישון וקרן הרי נפתלי. שתי אפשרויות בפנינו.

מסלול רגלי המתחיל במושב דישון או מסלול רכוב בריינג'רים או טרקטורונים.

המסלול מתחיל במושב דישון בהליכה (או נסיעה) דרך שדות, מטעי הנשירים והכרמים. ההשתלבות לנחל הינה דרך הר צבי ומיד לאחר מכן הליכה לאורכו של מצוק נחל דישון וירידה אל תוך ערוץ הנחל. המסלול הרכוב מאפשר גם נסיעה בתוכו, על גבי חלוקי הנחל והבולדרים.

אחר כך, עולים במעלה ההר עד לתצפית מדהימה בקרן נפתלי למקום שבו הר החרמון חולק כבוד לעמק החולה. שם ליד המצפור מבינים את יופייה של ארצנו. פרטים : 04-6997758