חיילים. מי מנסה למנוע גיוס? (ארכיון)
חיילים. מי מנסה למנוע גיוס? (ארכיון)צילום: iStock

דו"ח חדש של תנועת 'אם תרצו' מעלה תמונת מצב מדאיגה על פיה עמותת "בלדנא" הרשומה כחוק, מסיתה נגד גיוס לצה"ל ולשירות לאומי של בני המגזר הערבי והדרוזי ופועלת באין מפריע בבתי ספר מוכרים במגזר הערבי.

על פי המסמך, הפעילות נעשית בעידוד ובסיוע של חברי הכנסת ערבים מטעם הרשימה המשותפת.

ב'אם תרצו' מציינים כי על פי חוק העונשין, כל "מי שהסית או שידל אדם החייב בשירות בכוח מזוין שלא ישרת בו, או שלא יתייצב לפעולה צבאית, דינו מאסר חמש שנים". בהמשך, החוק מדגיש כי "מי שעבר עבירה לפי סעיף זה בתקופה שבה מתנהלות פעולות איבה צבאיות של ישראל או נגדה, דינו מאסר חמש-עשרה שנים" .

ממצאי הדו"ח מעלים חשד כי פעילות "בלדנא" עוברת לכאורה גם על סעיף נוסף בחוק העונשין - המרדה.

הדו"ח מביא דוגמאות המראות כי עמותת "בלדנא", יחד עם ארגון "אורפוד" פועלים ביחד ובגלוי לשידול והסתה נגד שירות בצה"ל כלפי האוכלוסייה הדרוזית, שעליה חלה חובת גיוס - ובכך, לכאורה, עוברת על החוק.

מהמסמך עולה כי "בלדנא" קיבלה מספר תרומות בשנים האחרונות מ"הקרן לישראל חדשה", וכן למרות שלא נראה דיווח שקוף לרשם העמותות על התרומות מישויות מדיניות זרות - ניתן לציין תרומה בולטת במיוחד בשנת 2015, בו העמותה זכתה לתמיכה של מעל ל-2 מיליון שקלים רק מהאיחוד האירופי.

בצד של מערכת החינוך, בדו"ח מובאות דוגמאות רבות לפעילות העמותה באופן שוטף וחופשי בבתי ספר ערביים מוכרים.

ומהן שיטות הפעולה? על פי האתר "אלערבי אלגדיד", קיים הארגון בחודש ינואר 2016 סמינר משותף של פעילי התנועות על "היסטוריית הדרוזים הפלסטינים", בו הוצגה הסתה לכאורה נגד שירות החובה בצה"ל. סמינר זה כלל שיעורי הטפה של סרבנים בדבר "חשיבות הסרבנות לגיוס בחברה הערבית הדרוזית" .

דוגמא נוספת המובאת בדו"ח מראה כיצד ערכה "בלדנא" סמינר ההדרכה בשיתוף עם "אורפוד" ושם ניתן הסבר כיצד התנועה פועלת ב-2006 בבתי ספר נגד הסכנות של השירות הלאומי והצבאי.

הדו"ח מציג כיצד ארגון "בלדנא" מקבל תמיכה ציבורית מחברי כנסת ישראל. אחד מחברי הכנסת אשר תומכים בגלוי בפעילות הארגון הוא יו"ר הרשימה המשותפת ח''כ איימן עודה.

בשנת 2010, הרצה ח"כ עודה בכנס של ארגון "בלדנא". בכנס זה הודה עודה לארגון והזכיר שזו הרצאתו הרביעית בתקופה האחרונה. עודה הוצג בכנס כיו"ר הועדה למלחמה בשירות הלאומי ובכל צורות הגיוס.

בחודש אפריל 2017,עמותת "בלדנא" ערכה סדנאות סביב ההתנגדות לשירות הלאומי והגיוס בבית הספר "אבן רשד" בכפר-כנא, עם חברי הכנסת חנין זועבי, איימן עודה, יוסף ג'אברין ומסעוד גנאים.

ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), יו"ר ועדת המשנה לכוח אדם בצה"ל הגיב לדו"ח בחריפות. "לא ניתן לשונאי ישראל לפגוע בצה"ל ובחייליו. אנשים בזויים אלה, מנסים לשדל לסרבנות את האוכלוסייה הדרוזית, המונה בתוכה את מיטב לוחמינו וגיבורנו", אמר.

ח"כ אוחנה הוסיף, ''אותם אנשים הולכים בדרכם של המנהיגים שלהם מהרשימה המשותפת - ואף מקבלים מהם תמיכה ציבורית כפי שחושף הדו"ח. על המשטרה לפתוח בחקירה פלילית כנגד אותם מפעילי תנועת 'בלדנא' וכן נגד חברי הכנסת עודה, זועבי וגנאים שבפעילותם האנטי-ישראלית עוברים על שני סעיפים בחוק העונשין; שידול לסרבנות והמרדה".

"לאור ממצאי הדו"ח הקשים, אכנס לדיון חירום את ועדת המשנה לכוח אדם בצה"ל שבראשותי, במסגרת ועדת החוץ והביטחון, בכדי לשמוע את הגורמים הרלוונטיים ולגבש דרך פעולה ,יחד עם רשויות המדינה וצה"ל, שימנעו את הפעילות הלאומנית-ערבית נגד המתגייסים לצה"ל", הדגיש אוחנה.

מנכ"ל תנועת 'אם תרצו', מתן פלג, הוסיף כי "במימון ממשלות זרות האיחוד האירופאי ובחסות התאגיד האמריקאי "הקרן החדשה לישראל" מנסים ארגוני קיצון לבצע שטיפת מוח לבני נוער בני המגזר הדרוזי ובכלל. מטרתם הנלוזה היא לגרום להם לסרב להתגייס לצה"ל ולשירות הלאומי ולפעול לכך שיקחו חלק בפעילות נגד מדינת ישראל תוך הזדהות עם הרעים שבאויבנו".

"לא יתכן שהסתה אנטי ישראלית תחדור באין מפריע אל בתי הספר בארץ. יש לזכור שהנפגעים הראשונים של פעילות זו אלה בני הנוער של המגזר הערבי, העוברים תהליך שכנוע בו הם נאלצים להתנגד לחברה בה הם חיים. אנו קוראים ליועמ"ש לפתוח בחקירה פלילית נגד ארגון שתול זה, הן על הסתה לסרבנות מול המגזר הדרוזי והן בניסיון להמריד אוכלוסיות שלמות בחברה נגד המדינה", אמר פלג.