ד"ר חנה קטן
ד"ר חנה קטןצילום: ניסים לב

זהבית חיכתה שנתיים להריון הזה. הזריקות ההורמונליות היו לה לבעלות סוד, עד שההריון עצמה הפך לסודה הגדול. היא מלטפת את הבטן ההריונית התופחת, מתרגשת לקראת בדיקת האולטרסאונד.

העובר שלה כל כך פוטוגני! הפעם היא תבקש דיסק. גם לסבתא מגיע ליהנות כבר עכשיו מהנכד הראשון , יורש העצר. היא מבקשת משמוליק לוותר על יום עבודה ולהתלוות אליה. אנחת יאוש קלה נשמעת. עוד יום חופש, הוא ממלמל, מכתב הפיטורין בדרך... אבל זו חוויה זוגית שאסור לפספס, שמוליק.

אנחנו הולכים 'לראות את הנולד'... העובר נראה על גבי הצג, אך חסרונו של הדופק העוברי מוביל אותם מיידית למיון נשים. אחרי בדיקה נוספת, והמון דמעות, זהבית עוברת ריקון של הרחם בחדר הניתוח. הפעולה קצרה.

היא מתאוששת אחרי מספר שעות. לאחר בדיקה נוספת היא נשלחת לביתה, עם אישור לחופשת מחלה של שלושה ימים, כאילו לא נפרדה כעת מחיים שלמים... הם חוזרים לביתם השקט, שקט מדי, שבורי לב.

ריקון רחם כירורגי עדיף מכמה סיבות – ראשית, וזו, לדעתי הסיבה העיקרית, זה מאפשר לזוג לסיים את חווית האובדן בהקדם. השימוש בחומר כימי [CYTOTECH] אמנם יכול 'לחסוך' פרוצדורה בחדר ניתוח, אך חווית הדימום המתמשך, ריצות הלוך ושוב לבדיקות אולטרסאונד עוקבות לבדיקת שארית, והצורך לביצוע גרידה בסופו של תהליך באחוז לא מבוטל מהמקרים - מכריע, בעיניי, את הכף, לכיוון של פעולה כירורגית מדויקת, קצרה, ותכליתית, הכוללת גם את הכנת רירית הרחם לקראת ההריון הבא שיגיע בעז"ה בקרוב.

ואכן, הרפואה הנכונה לכאב האובדן הזה היא הריון נוסף. אבל מתי? הרופאים ביקשו להמתין מספר חודשים עד תחילת ההריון הבא, כדי שרירית הרחם 'תצמח' מחדש. זהבית 'מבואסת', אין לה סבלנות לחכות. היא רוצה להתחיל את ההריון הבא כבר עכשיו. הכצעקתה?

הרעיון להמתין מעט עם ההריון הבא נובע בעיקרו מהצורך לנתר את הירידה בהורמון ה-BHCG, לעקוב אחר התארגנות רירית הרחם בבדיקת על-קול, ולוודא בבדיקה גינקולוגית, לאחר הגעת הווסת הראשונה, שאכן הרחם מכווץ ומוכן לארח את ההיריון הבא.

והנה, מחקר חדש בחן זוגות שאיבדו הריון. נבדקו פרקי הזמן השונים שעברו החל מתאריך אובדן הריונם האחרון ועד הרגע בו ניסו להיכנס שוב להריון, והושווה בין זמן זה לבין הסיכוי ללידה מוצלחת. המחקר מצא כי זוגות שהמתינו פחות משלושה חודשים היו בעלי סיכוי גבוה יותר ללידת חי בהשוואה לזוגות שהמתינו תקופה ארוכה יותר. מסקנת החוקרים הייתה כי אין עדות פיזיולוגית לכך שיש לדחות את ניסיון הכניסה להריון לאחר אובדן הריון מוקדם.

זהבית מרגישה שהדכדוך גובר. מתפתחים אצלה סימנים של דיכאון הדומים לדיכאון שלאחר לידה. אך אין לה הזדמנות 'להתאבל' - לא ניתנת לה רשות לכך. היא הרי קיבלה רק שלושה ימי חופשת מחלה, כאילו היא רק סבלה מהצטננות קלה... אף אחת מהשכנות כלל לא ידעה על ההיריון המתוק שהתרקם ברחמה, כך שהיא אינה מקבלת עתה בישולים ופינוקים כמו שיולדות מקבלות. אבל החלומות עוד טריים, והפרידה לא פשוטה. אולם היא יודעת - הזמן עושה את שלו, וההורמונים הטובים יחלישו את הכאב שבליבה. ומה עם שמוליק? גם הוא לא נראה טוב לאחרונה...

גם לו יש תקופת המתנה. הדימומים שלאחר ההפלה לעיתים ידמו לדמם הממושך לאחר לידה, אך פה יש צורך כל כך משמעותי להתנחם יחדיו, וכשזמן הטבילה מתמהמה יש קושי רב. לעיתים זהו סימן שהריקון לא היה מלא, ואולי אף יש שארית ריקמה בתוך הרחם, שזוקקת להתייחסות. במקרים אלו של חשש לשארית אנחנו נוהגים להמליץ על ביצוע בדיקת היסטרוסקופיה, שזוהי בדיקה פשוטה שמבוצעת באמצעות צינור דק שמושחל לרחם עם מקור אור ותוך כדי הזלפת נוזלים, כך שהרופא יכול להסתכל ישירות לתוך חלל הרחם ולוודא שהרירית תקינה.

שמוליק מתגעגע לזהבית, וההמתנה קשה. מצב הרוח שלו שפוף, כמעט דכאוני...

והנה מתברר שקיים גם דיכאון לאחר לידה [וגם לאחר הפלה] בגברים! מאמר בעיתון המדעי JAMA סיכם מעל ארבעים מאמרים שסקרו יחד כשלושים אלף מקרים של דיכאון לאחר לידה בגברים. המסקנה היא שהדיכאון הזה קיים באחוזים גבוהים. סיבות הדיכאון הזה דומות לדיכאון הנשים הקלאסי, חוץ מהירידה ההורמונאלית שכמובן לא רלוונטית כאן.

גבר רגיש שחווה לידה [או הפלה] בה צפה באשה חסרת אונים, סובלת, ולעיתים גם משתוללת מפאת הכאב, עלול להירתע, ואף לחוש דחייה, מכל קרבה עתידית עם אשתו. פה נכנסת לתמונה סגולתה של חברתי מימים ימימה - זריקת האפידורל, שאני תמיד ממליצה עליה בכל פה. גם את הבעיה הזו היא אמורה לפתור – אם האשה לא סובלת בלידה סביר שהבעל לא יסבול מדיכאון לאחר לידה...

אז אם יש צורך למנוע הריון לזמן קצר, מה עושים?

אם הסבירות היא שההפלה בוצעה בשלמותה, החשש מהריון שיצוץ בפתאומית איננו משמעותי, וניתן להסתפק באמצעים לא בטוחים במיוחד (קצף וכד'). אבל אם יש צורך לברר את סיבת ההפלה, או אם יש חשש שההפלה לא הסתיימה בשלמותה, או שעדיין לא התקבלה תשובה פתולוגית בעקבות ממצא שהיה נראה חשוד, ראוי ליטול אמצעי בטוח, כמו גלולות, על פי הוראת רופא מומחה.

כמה קשה ההמתנה... המתנה לפגישה מחודשת... המתנה לעובר שישתכן בהיכל שהוכן עבורו - עם שטיח אדום... אחכה לו בכל יום שיבוא...