השופטת אורלי סלע עם התלמידים
השופטת אורלי סלע עם התלמידיםצילום: ללא קרדיט

החופש הגדול כבר בפתח, ובני נוער רבים ישתלבו בשוק העבודה בתקופת הקיץ הקרבה.

לצד החשיבות הערכית של חינוך לעבודה ולעצמאות כלכלית, בני נוער עובדים חשופים לניצול ופגיעה במקומות העבודה ומתקשים למצות את זכויותיהם, בין היתר בשל גילם הצעיר והעובדה שהם לא מודעים לזכויותיהם כעובדים.

יוזמה משותפת של מערכת בתי הדין לעבודה והמנהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך, נועדה להגביר את המודעות בקרב תלמידים באשר לזכויותיהם כעובדים.

היוזמה החלה בשנה שעברה כפיילוט בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה וממשיכה השנה לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע.

במסגרת היוזמה, בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע אירח כ-30 תלמידים מכפר הנוער "זוהרים" ליום לימוד חווייתי בו למדו באופן פרקטי על מגוון זכויות בני נוער בעבודה.

לתלמידים נערך סיור בהיכל המשפט והם נפגשו עם נשיאת בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, השופטת אורלי סלע. לאחר מכן השתתפו בהרצאות על חוק הנוער ועל סמכויות ומבנה בתי הדין לעבודה.

בסיום התנסו התלמידים בסדנה מעשית בה ניתחו מקרי בוחן ויישמו את החומר הנלמד.

נשיא בית הדין הארצי לעבודה, השופט יגאל פליטמן, אמר כי "במערכת בתי הדין לעבודה, רואים חשיבות רבה בהגברת המודעות בקרב בני הנוער העובד בנוגע למיצוי זכויותיהם במהלך שנות עבודתם".

ד"ר בני פישר, מנהל המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער, אמר כי "ידע הוא כוח, ולכן מערכת החינוך רואה חשיבות להנגיש לתלמידים מידע פרקטי הרלוונטי לחייהם גם מחוץ לכותלי בית הספר. המיזם מקנה לתלמידים ידע חשוב שיאפשר להם לשמור על זכויותיהם בעבודה וזה חשוב לא פחות ממתמטיקה ואנגלית".