250 מתוך 750 השופטים במערכת המשפט כולה מונו בתקופתה. שקד
250 מתוך 750 השופטים במערכת המשפט כולה מונו בתקופתה. שקדצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שרת המשפטים, איילת שקד, השתתפה הערב (שלישי) בכנס הרצליה במסגרת של ראיון "אחד על אחד", אותו ערכה העיתונאית טל שליו.

שקד נשאלה על פרשת אישורי הבניה בקלקיליה והשיבה, "היו שתי ישיבות בנושא. בישיבות דיברו על מספר תכניות. השר בנט ואני התנגדנו לכל הקונספט באותה התקופה".

ביחס לשאלה מה בדיוק אושר בקבינט השיבה שקד, "עייפתי מהויכוח הזה ואני מציעה שראש הממשלה יפרסם חלק מהפרוטוקול ונבין כולנו מה היה. הציגו את תכנית המקלות והגזרים. דובר בעיקר על הלבנת בניה שאמרה להוריד בסדרי העדיפויות את אכיפת החוק בשטחי C על מבנים לא חוקיים של פלשתינים אך לא דובר על בניה חדשה".

שקד הסבירה כי "בשטחי A ו B הפלשתינים בונים ממילא כמה שהם רוצים. בשטחי C יש בין 100 ל 200 אלף פלשתינאים על פי הערכות שונות. לא יתכן שיש כמות גדולה בהרבה של ישראלים ובונים להם 1,000 יחידות דיור ולפלסטינים עשרות אלפי יחידות דיור".

שרת המשפטים נשאלה על יחס מפלגתה לאפשרות חידושו של המשא ומתן המדינה והשיבה, "אנחנו לא בלחץ מתהליך מדיני. אם רוצים לשבת ולדבר עם הצד השני אפשר. אבל זה מכה בנו כמעט כל שבוע שהרשות הפלסטינית מעודדת הסתה וטרור. הם לא משנים את ספרי הלימוד ושמות הרחובות שנקראים על שם מחבלים. כל האתוס שלהם הוא האדרת מחבלים. ברצח החיילת הדס מלכא ראינו את האם הפלשתינית שמתגאה בבנה הרוצח. זה בלתי מתקבל על הדעת כשרוצים לעשות שלום אחד עם השני".

בהמשך התייחסה שקד למשבר החשמל בעזה, וציינה, "בכנס הרצליה שרון הודיע בפעם הראשונה על ההתנתקות. אז אמנם התנתקנו מעזה אבל לא ממש עד הסוף. אנחנו ממשיכים לספק לעזה דברים.
האשמה בניתוק החשמל צריכה להיות מופנית כלפי החמאס והרשות הפלסטינית. התדרדרנו למצב הזה בגלל ויכוח פוליטי בין החמאס לרשות. לחמאס יש כסף. הוא גובה המון כסף מהמעברים. גם לרשות הפלסטינית יש כסף. אנחנו לא צריכים להיות כלי משחק בכיפופי הידיים שלהם. טוב יעשה הציבור הפלסטיני אם ילחץ על ההנהגה שלו לשלם וטוב תעשה הקהילה הבינלאומית אם תלחץ על אבו מאזן לפתור את העניין. נשמח לספק חשמל לתושבי עזה".

לדבריה, "היינו שמחים אם היינו יכולים להתנתק לגמרי מהרצועה. רעיון האי המלאכותי של השר כץ זה רעיון שהרבה שרים תומכים בו אבל צריך לזכור שבעזה שולט ארגון טרור שמחזיק בידיו גם גופות של חיילינו ואזרחים. ובטח לא נתחיל בפרויקטים גדולים כל עוד הם מחזיקים בגופות חיילינו ואזרחינו".

שרת המשפטים נשאלה על חללי צה"ל המוחזקים בידי חמאס בעזה, "הממשלות האחרונות שינו את תפיסת החטיפות. החמאס ראה בחטיפות נכס ואנחנו רוצים לשנות את המשוואה שיראה בכך נטל. בשנת 68' נחטף מטוס אל על לאלג'יר ומדינת ישראל שחררה עבורו 24 מחבלות בלי דם על הידיים. כעבור מספר שנים שילמנו את אותו המחיר בעבור קלטת של גלעד שליט".

"בשנים האחרונות התחלנו לשנות את המשוואה; בין אם זה על ידי החזרת משוחררי עסקת שליט לכלא. בעזרת חקיקת חוקים המקשים על שחרור עתידי של מחבלים או בין בהחלטות בקבינט שהורדנו את תנאי האסירים של חמאס למינימום. (צמצום ביקורי משפחות ועוד). הרבה בזכות משפחות גולדין ושאול האצילות. צריך להראות לחמאס שכל עוד הם מחזיקים בחיילינו הם לא יקבלו מאיתנו כלום ושום דבר", ציינה שקד.

בתשובה לשאלה על האפשרות לערוך בדיקות פוליגרף לחברי הקבינט השיבה שקד, "אני חושבת שסביב הדלפה חמורה בוודאי צריך לעשות בדיקה. אני פניתי לראש הממשלה בכמה מקרים שיעשה זאת. ראשי ממשלות לאורך השנים התנגדו לכך. אם ראש הממשלה יגיד שהוא מעוניין בכך אנחנו בהחלט נתמוך".

לקראת סיום הראיון התייחסה שקד לשאלת היותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית, "אני חושבת שהמדינה שלנו יהודית ודמוקרטית ושהערכים האלו יכולים לחיות זה לצד זה. רוב אזרחי המדינה לדעתי חושבים כך. לאורך השנים בגלל פסיקה ליברלית של בית המשפט העליון יש הרגשה שהערך הליברלי עולה על הדמוקרטי. במגילת העצמאות אגב, לא מדברים על ישראל כמדינה דמוקרטית . זה ברור. היום צריכות להיות שתי רגליים יציבות .היהודית והדמוקרטית. ישראל היא אחת מ 25 המדינות האקסקלוסיביות שהוקמו כמדינות דמוקרטיות. אין סכנה לחוזק הדמוקרטי של מדינת ישראל".