האקווריום בירושלים
האקווריום בירושליםצילום: שלומי כהן

לאחר תהליך הקמה שנמשך 8 שנים, מתוכן 4 שנים של בנייה, והשקעה של למעלה מ-100 מיליון ₪, יפתח בירושלים אקווריום ישראל, ירושלים על שם משפחת גוטסמן, מיסודו של גן החיות התנ"כי בירושלים.

האקווריום העצום בגודל של 7000 מ"ר מאפשר למבקרים לחזות באלפי דגים ויצורים ימיים אחרים, אשר הגיעו מלא פחות מ-20 מדינות שונות כמו קניה, אינדונזיה, פורטוגל והולנד, ביניהם יהיה ניתן לראות סוסוני ים, דגי ים סוף צבעוניים, ברקודות, צבי ים, צלופחים, מדוזות ואפילו כרישים והוא היחיד בעולם העוסק בים התיכון ובים סוף, ומטרתו הראשית היא להביא למודעות את הצורך הדחוף בשמירה על הים ובהגנה על הדגים, האלמוגים, היונקים ובעלי החיים האחרים שבו.

האקווריום בנוי ביבשה כמערכת סגורה. אנשי צוות האתר, המונה כ-20 איש בשלב זה, יוצרים בעצמם את מי המלח, בהתאם לרמת המליחות של הימים השונים, ושומרים לשם כך עשרות אלפי טונות של מלח במחסני המתחם.

"ברוב האקווריומים בעולם המערכות הן סגורות ולא פתוחות אל הים", מוסר שי דורון, מנכ"ל גן החיות התנ"כי והאקווריום. "המים בים מזוהמים מכדי להכניס אותם לאקווריום עם דגים, ולכן לא משתמשים במי ים, כך שלמעשה אין שום משמעות לקרבה לחוף".

כשייפתח האקווריום החדש הוא ישים בראש מעייניו פעילות חינוכית והעלאת המודעות לנושאי שימור הים, בתי הגידול המימיים ומגוון היצורים המרתקים החיים בו.

כחלק מחוויית הביקור המתוכננת באקווריום – מצוי "קיר המחויבות". קיר המחויבות באקווריום יהווה הבסיס ל"קהילה פעילה" בתחום שימור הים ובעלי החיים הימיים. בסיומו של הביקור באתר יגיעו המבקרים לקיר אינטראקטיבי גדול ומרשים ובו יתבקשו להתחייב למספר כללים הקשורים לשמירה על הסביבה הימית. כך תיווצר מודעות לצורך הדחוף בשימור הים. קיר המחויבות עשוי להוות את הפורום החברתי הגדול והמשמעותי ביותר בתחום שימור הסביבה הימית בישראל.

האקווריום ייפתח עוד כשבועיים ובשלב ראשון, יפתח האקווריום להרצה והכניסה למבקרים תהיה רק בהרשמה מראש, ליום ושעה מתואמים מראש. בתקופה זו הביקור באקווריום יהיה כולל הדרכה.