יעקב אשר
יעקב אשרצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת דנה בהצעה דחופה אותה הגיש ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) בנושא הודעת משרד הרווחה על הפסקת המימון לסייעות צמודות למאות ילדים אלרגניים בגילאי 0-3 החל משנת הלימודים הבאה.

הוא טען כי במסגרות לגיל הרך לומדים ילדים אלרגניים הנמצאים בסכנה מיידית מוחשית לחייהם במידה והם לא מטופלים כיאות.

"במידה והילדים הללו מקבלים התקף אלרגי ולא מקבלים את הטיפול הנכון - הם בסכנת חיים. כדי לאפשר להם ללמוד במעונות ובמשפחתונים משרד הרווחה מתקצב סייעות צמודות להשגחה עליהם, אך בימים האחרונים משרד הרווחה הודיע כי הוא מפסיק את המימון לסיעות צמודות החל משנה"ל הקרובה", אמר ח"כ אשר.

בנאומו הסביר כי גם המענה שניתן עד היום היה רק מענה חלקי בדמות סייעת מניעתית שתפקידה להבטיח כי מוצרים אלרגניים לא יגיעו לסביבתו של הילד האלרגני ומבלי שמוענקת לסייעת סמכות להזריק תרופה מתאימה במצב של התקף אלרגי מסכן חיים, וזאת, למרות שלא נדרשת סמכות רפואית לכך.

"לדברי משרד הרווחה", אמר ח"כ אשר, "המשרד מימן סיעות צמודות למספר קטן של ילדים מבלי לקבל שיפוי ממשרד הבריאות או האוצר כשהמספרים החלו לעלות ומשרד הרווחה הפסיק את המימון. כך הילדים נופלים בין הכיסאות כשהשלב הבא יהיה הפסקת הסיעות הצמודות גם בגני הילדים. כעת שהופסק המימון לסיעות צמודות שגם כך זה היה מענה חלקי זה הזמן לבחון מענה כולל ואמיתי".

"אני קורא לממשלה לעשות סבב בין- משרדי ולבחון פתרון שייתן מענה מושלם לילדים אלרגניים. צריך ללמד את הסייעות והגננות להעניק את הטיפול המושלם ולתת להם את הסמכות לכך, לממן סייעות למספר השעות שצריך אותן, בשעות האוכל שאז יש מוצרים אלרגניים וכדומה".

משרד הרווחה השיב כי אכן המענה שהיה עד כה היה חלקי והמענה המומלץ צריך לבוא בדמות הדרכה והכשרת צוותי המעון וכן מענה מסגרתי לעזרה ראשונה. "משרד הרווחה יפעל בתאום עם משרד הבריאות לגיבוש מענים הולמים לשילוב ילדים עם אלרגיות מסכנות חיים במעונות היום ובכלל זה ייבחנו הדרכות לצוותי המעונות ואספקת מזרקי אפיפן".