פרופ' אשר כהן
פרופ' אשר כהןצילום: דוד הוכברג

התחלה / ניסן תשי"ח בני ברק. ההורים עלו מרומניה בשנת 46' באונייה 'מקס נורדאו' ונחתו הישר לחיק מחנה המעצר בעתלית. האב ז"ל היה צבעי, החזיק חנות לחומרי צביעה ובהמשך עבד במשרד הדואר. האם הייתה עקרת בית. ארבעה ילדים, הוא הצעיר.

גן העדן של ילדות / בני ברק הייתה אז "עיר ציונית דתית ברובה". המשמעות: ראש עיר ציוני דתי, סניף בני עקיבא הכי גדול בארץ. "היו אז דברים שהיום הם בלתי אפשריים. במרכז העיר היה בניין ההסתדרות. באחד במאי הונפו עליו דגלים אדומים. אני זוכר איך הורדנו כמה דגלים כאלה. מקווה שיש על זה התיישנות".

לימודים / בית הספר התורני סגולה. "הדבר הכי גדול בסגולה היה שהוא עמד צמוד למגרש כדורגל אמיתי, מגרש אליצור. בכל פעם שהייתה שעה חופשית היינו רצים לשחק שם כדורגל".

תנועת נוער / בני עקיבא, "חניך שרוף". זכורה לטובה הצעדה של מוצאי שבתות הארגון, "עיר שלמה הייתה על הרגליים". מאוחר יותר גם הדריך בסניף רחובות "כשהייתי בישיבת הדרום".

ישיבת הדרום / תקופה טובה שבה נפקחו העיניים אל החברה הישראלית. "לא חושב שעד גיל 14 פגשתי ספרדים. אם כן, אז בודדים. בישיבת הדרום הם היו חצי מהמחזור וזה היה חדש. מציאות דתית אחרת ממה שהייתי רגיל".

הסדר / ישיבת הגולן למשך שלושה-ארבעה חודשים. "אבל ראיתי שאני לא מתאים ללמוד כל היום", וגם "לא הייתה אז אפשרות לצאת לקצונה במסגרת ההסדר".

קצונה / מסלול בשריון, בהתחלה עם פלוגה מהישיבה ואחר כך מעבר למסלול רגיל. יצא לקורס מט"קים ואחר כך לקורס קצינים, "מהאחרונים שעשו אותו בסיני". כאן כבר הכיר את כלל עמישראל. בשנות המילואים הגיע לדרגת רב סרן.

נישואים צעירים / נישא תוך כדי השירות הצבאי, ומיד אחר כך הפך לחקלאי במשק המשותף עם אחיו הגדול במושב בני ראם. "גידלנו ברוקולי לייצוא כשעוד לא הכירו אותו בארץ".

אקדמיה / ההתלבטות הייתה בין שתי אהבות: מדעי המדינה והיסטוריה יהודית. לבסוף למד את שניהם, כראשי וכמשני בהתאמה. "כל החיים התעניינתי בסוגיות פוליטיות ובהיסטוריה ישראלית. היו בבית המון ספרים והם כנראה השפיעו עליי".

תואר שני / כמעט במקרה. "הייתי באיזה סמינר בתואר הראשון, והמנחה אמר שהעבודה שלי יכולה להתרחב לתזה". באותן שנים היה מדריך ואחר כך רכז פנימייה בבית הספר המקצועי בנחלים. "היה לי זמן אז עשיתי תואר".

צומת דרכים / אחרי ארבע שנים עבר הליך של גירושין, והתלבט בין שלוש אפשרויות. חינוך - "לימדתי בנחלים והייתי סגן מנהל בכפר אליהו כמה חודשים", לחזור לצבא לאמ"ן מחקר - "עברתי מיון של חודשים ונפלתי בשלב האחרון", או להמשיך באקדמיה - "המנחה שלי, פרופ' ישעיהו ליבמן, הציע לי להמשיך לדוקטורט. בניגוד למה שקורה היום, המשמעות של הצעה כזאת הייתה עבודה מיידית עם כל התנאים". במקביל לתזה על "הציונות הדתית וחזון מדינת התורה" הוא לימד במכללות שהיו שייכות לבר-אילן.

עלה התאנה / אין כאן סבל אישי, בכלל לא. "כשמארגנים כנס בתחום שבו אני יכול לדבר, ופתאום רואים ששכחו להביא דתי ומישהו שמזוהה כימני וגם מישהו מבר-אילן, פונים אליי וסוגרים הכול יחד. אז לי לא סותמים את הפה. אבל ברצינות, אין לכם קאדר של 10‑20 כאלה שאפשר לבחור מתוכם? הרי יש אלפי מרצים".

עתיד לא מובטח / בשל הצטרפות של כמה גורמים יחד "חל גידול עצום בכותבי דוקטורט", ולכן "אם יש לאדם תקווה להיכנס לאקדמיה, שידע שהעסק סגור ומסוגר", במיוחד עם שיטת המינויים שיש היום "ומחלקות עם אג'נדות מסוימות וחבר מביא חבר".

הקוד האתי / "האם כל מי שמתנגד לקוד האתי מתנגד לעצם קיומו או לקוד הזה? אם אתה מתנגד לזה ספציפית אז תביא משהו אחר". הוא לא מבין איך הגענו למצב שבו "צריך בכלל לדבר על הטפה פוליטית בכיתה".

דוגמה אישית / עשר הדקות החשובות ביותר בקורס 'יסודות המשטר בישראל' בבר-אילן הן אלה שבהן הוא ממקם את עצמו על הרצפים: דת ומדינה, ימין ושמאל, וגם מספר שהצביע לבית היהודי. "אני אומר: 'דעו, אין אדם אובייקטיבי. אדם מושפע מהבחירות והזהויות שלו. אז לאורך כל השנה שכל אחד יחשוב איפה המנגינה של הדברים, ובחירת הנושאים שלי מושפעת מכך'. זה חינוך לחשיבה ביקורתית".

פוליטיקה / במסגרת הבחירות האחרונות התמודד בפריימריז של הבית היהודי. "שמח שעשיתי את זה. זו הייתה הרפתקה מעניינת". ההפסד הכספי היה קטן - "הקפדתי לא להשתגע", ובכל מקרה לא תכנן לכהן עשרות שנים כח"כ "ולצאת לפנסיה מהכנסת". חשב אפילו לכתוב מאמר בשם "פריימריז - מבט מבפנים".

נישואים שניים / ליאורה. השנה חוגגים 20 שנות נישואים. לליאורה יש תואר שני במנהל עסקים ורקורד של שנים רבות בשוק ההון. "לפני כמה שנים היא החליטה לשנות כיוון וללכת על משהו שיתרום לחברה, אז היא כבר שנתיים ב‑'NGO מוניטור'. "הקונספירציה הימנית מכוסה אצלנו בבית מכל הכיוונים".

השמחה / אביה, נשואה ואם לשלושה ילדים, גרה בגבעת עדה; מודי, "על שם אבי מרדכי", מנהל חברה לשינוע מכולות; אליה, מסיים שנה במכינת יתיר; ויובל בת ה‑16 לומדת באמי"ת במודיעין ומדריכה בצופים הדתיים.

דמוגרפיה / אימו, בת 92, ראתה בחייה ארבעה ילדים, 21 נכדים, 74 נינים ושלושה חימשים. "היא עצמאית ובלי מטפלת צמודה". האם תמיד אמרה ש"במשפחה שלנו יש הכול". "עכשיו, כשאחיינית שלי תתחתן עם בחור ממוצא אתיופי באמת יהיה הכול".

אם זה לא היה המסלול: "כנראה הייתי קצין בצבא".

הטובים למדעי החברה / "המצב לא טוב מבחינת הגיוון. מה שצעקנו על התקשורת צריך לצעוק על האקדמיה. לא אני אומר את זה, אלא גדי טאוב. מחלקות שלמות הן חד-ממדיות וחד-כיווניות".

אליטה חדשה / במובנים מסוימים "אני בטוח שהציונות הדתית היא אליטה חדשה. אנשי ציונות דתית נמצאים במוקדי השפעה ובתפקידי מפתח בנושאי כלכלה וחברה". מצד שני, "המחשבה שנגיע לשלטון קצת מסובכת", בעיקר בגלל "שהציונות הדתית מאוד מפוצלת" ו"אין כוח ציוני דתי שיוביל את הכוח הפוליטי".

במגרש הביתי:

בוקר טוב / אחרי אירוע לב שעבר לפני כמעט שלוש שנים, רוב הבקרים נפתחים בריצת בוקר של שבעה קילומטרים, "כדי לשמור עליו".

מוזיקה / בניגוד למצופה מפרופסור למדעי המדינה, הרדיו משמיע לרוב את רשת ג'. "אם יש אירוע חריג אזפזפ לרשת ב'". האהבה למוזיקה ישראלית מביאה אותו ואת ליאורה לקיים בלילות שבת הארוכים טיש של שירים עבריים ישנים. "ואני גם פריק של משה להב".

אוכל / "הייתי רוצה הכול", אבל יש הורדה דרסטית של פחמימות והליכה לכיוון הירקות. "היחס שלי לאוכל הוא כמו לתרופות – אני אוכל מה שמועיל לי".

שבת / "העיתונים פרושים על השולחן", רפרטואר שכולל את 'בשבע', 'מעריב' ו'מקור ראשון'. לפעמים באים הנכדים. בקהילה קיים 'קידיש קלאב' פעיל כבר כמה שנים. "כל פעם מישהו מביא בקבוק ויסקי וקצת הרינג". ואל דאגה, "זה מתקיים בסוף התפילה".

עיתים לתורה / מינוי לחוברת 'ותן חלקנו', שבה לימוד יומיומי קצר של הלכה, משנה, גמרא והגות. "בהתהוות שיעור שבועי ב'עין אי"ה'".

מפחיד / "הלב שלי". אביו נפטר בגיל 65, אחיו הבכור נפטר גם הוא בגיל הזה ושניהם מהלב. לכן "משתדל לשמור על מזון בריא ופעילות גופנית".

פנאי / טיולים בארץ, בעיקר לצפון. ויש אהבה עמוקה לכדורגל. אוהד מנצ'סטר יונייטד שהיה בקיץ הקודם במשחק הבית הראשון של הקבוצה. בארץ אוהד בית"ר ירושלים. חוץ מזה הוא ניחן בסבלנות רבה - "אוהד הנבחרת וממתין מאז גיל 12 ששוב תעלה לטורניר חשוב".

אחזקת הבית / "כל פעם אני מגיע הביתה והוא מתוחזק". וברצינות: "הקניות יחד, הכלים זה אני".

דמות מופת / "יש הרבה". בהקשר של קוד אתי הנבחר הוא פרופ' ישעיהו ליבמן, המנחה לדוקטורט. "היה לו חוש הומור אדיר. עמדותיו היו מרכז ושמאלה והוא היה קצת ציני. כששאלו אותו איך הוא מסתדר עם אשר כהן, הוא ענה: 'אשר הוא איש שמאל. הוא רק אומר שהוא איש ימין כדי להתקדם בבר-אילן'. דעותיי לא היו רלוונטיות בעיניו, רק איך אני חוקר וכותב".

כשתהיה גדול / "אהיה קצין בקבע. אני סוחב את זה שלא המשכתי".

[email protected]