בשבע מהדורה דיגיטלית

דור נפלא שכולו תימהון

שיטפון השאלות שרבנים מקבלים בשו"תים סלולריים הוא דוגמה למורכבות של הדור הנוכחי

הרב נריה גוטל , כ"ח בסיון תשע"ז

הרב פרופ' נריה גוטל
הרב פרופ' נריה גוטל
דוד הוכברג

מחקר של ארגון 'חותם' שפורסם לאחרונה כאן ב'בשבע', הראה שעל פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה שמתוך 580,818 איש שגדלו בבית דתי, הרי שכמבוגרים רק 254,574 (היינו 46 אחוזים) נשארו דתיים. מבין היתר חלק קטן הפך חרדי, ולעומת זאת הרוב נע על סקאלה של רמות דתיות נמוכות יותר, ועוד יותר.

והארץ רעשה, וטוב שרעשה, שכן הדברים ראויים להישמע ולהביא לחשיבה חינוכית מעמיקה. ואולם, לצד הצגת חצי הכוס הריקה נכון להציג גם את החצי המלא. "הקב"ה שונא את המקטרגים על בניו".

האופן שבו האדם מגדיר את עצמו אינו חזות הכול, בוודאי לא בדור מורכב זה שאנחנו זוכים לחיות בו. דוגמה לדבר אבקש לתת מהידרשותם הרבה של הצעירים לא להגות פילוסופית ומופשטת אלא דווקא לדבר הלכה פסוקה, מעשית, שבחיי היומיום.

זכות נפלה בחלקי להיות שותף לקבוצת רבנים "משיבי וואטסאפ". פלטפורמה זו מאפשרת לכל מאן דבעי לשאול שאלה קצרה, ולקבל תשובה קצרה כמעט מיידית. הקבוצה כולה צופה בשו"ת, ואגב גררא גם היא לומדת. אם השואל מעוניין בשאלה ותשובה פרטית, סמויה מעין הצופים, גם זה אפשרי.

מדי יום מתקבלות מאות שאלות, ממש שיטפון, ממש צימאון. שטפון זה מעיד עד כמה מופרכת ההנחה אודות ריחוק צעירים מהיהדות, מההלכה, שהרי יש להניח מטבעה של הפלטפורמה, ואף מסגנון השיח, שרוב השואלים הם צעירים.

ומה בשאלות? ובכן, המגוון רחב מאוד. מהן לא מעט הלכות ברכות, תפילה ותרומות ומעשרות. למשל: שכחתי לברך ברכת המזון וכבר אין באפשרותי לחזור למקום שבו אכלתי - מה לעשות? מה מברכים על במבה? ועל גרנולה? ועל פריכיות כוסמת? האם צריך לברך "שהחיינו" על מכונת גילוח חדשה? שאלות דחופות, כנראה בזמן אמת: אם אני מגיע לבית כנסת מאוחר, מה עדיף - להתפלל פסוקי דזמרה וברכות שמע לבד ואז להתחיל עם החזן, או לדלג ולהגיד רק "ישתבח", "אשרי", "ברוך שאמר", ולהתחיל עם החזן ברכות שמע? ומה אם אני בתחנון ב"אשמנו בגדנו" והציבור ב"ויעבור על פניו"? האם צריך להתרומם כשאומרים "ברכו" בקריאת התורה? הוצאתי היום בטעות תפילין של ראש לפני תפילין של יד - מה היה עליי לעשות? האם מותר לברך ברכת כוהנים לא במסגרת התפילה? ישנו עץ פרי בחצר ביתי, החצר ללא שער סגור לרשות הרבים: ממתי עליי להפריש מעשרות? האם מותר לאכול תחת העץ? האם מפרישים תרומות ומעשרות מעלי גפן לבישול?

כשרות: יש לי טוסטר שהוא ספק טרף, זה בסדר לעטוף את האוכל בנייר כסף ולחמם בזה? האם מותר להשתמש בבלנדר-מוט בשרי בכלי חלבי להכנת מרק ירקות המכיל בצל? האם ליוצא תימן שהוריו נוהגים לאכול בשר "כשר" ולא "חלק", מותר לאכול "כשר" או שמא מחויב לאכול "חלק"? מזלג חלבי לא בן-יומו, שבטעות ערבבנו איתו במחבת בשרית עם בצל ובשר, מה דין האוכל?

הלכות שבת: האם מותר לעלות במעלית רגילה בשבת, אם ערבי שעובד בבית מלון מפעיל אותה ואני פשוט יורדת בקומה שהוא יורד בה? האם מותר להנמיך עוצמת רדיו בשבת מכיוון ששכחו לסגור אותו והוא מפריע לקידוש ולימוד תורה? מי שיש לו רק כוס יין אחת בשבת, מתי עדיף לקדש בו, בבוקר או בערב? מותר לפתוח בשבת מקרר עם נורת לד?

צניעות: האם אדם שגר באזור שבו רוב האנשים מתלבשים לא צנוע, צריך לעבור דירה? האם ראוי או מותר לעבוד במלצרות באולם שיש מלצריות שמתלבשות לא צנוע? מותר לבחורה בתיכון להיכנס לבריכה נפרדת (רק בנות) עם טייץ, כשיש שם מציל גבר?

ולצד אלה, לא מעט שאלות כלליות: אני יכול להיות עד בחתונה של בן דוד של אשתי? אישה שחייבת ללדת בניתוח קיסרי, האם מותר לה לקבוע איזה תאריך שהיא בוחרת לניתוח, או שיש לזה דין של זירוז לידה? יש עניין שאסור לגזור ציפורניים בידיים וברגליים באותו יום? האם יש בעיה לגזור ציפורניים בלילה? מותר להיכנס למסגד? אם מישהי בשנת אבל על אמא, ומישהו שם שירים בכיתה שלה, היא צריכה לצאת או שמותר לה להישאר ולהקשיב? יש אפשרות להגיד את נוסח הסיום על סיום מסכת משנה? האם מותר לבן להתאמן עם אביו באמנות לחימה כשיש סיכוי שהאב ייפגע? האם מותר לשאול ספר לקריאה ממישהו כדי לקרוא אותו בשלמותו ולא לקנותו? היכן כתוב בהלכה שמי שמשאיר את ספריו פתוחים לאחר לימודו, משתכח לימודו?

ועוד כהנה וכהנה מאות שאלות ביום. כלומר, רבים רבים מבני הנוער צמאים לדבר הלכה פסוקה ומדקדקים כחוט השערה. אני מעריך שבמקביל חלק לא מבוטל מהם, שערם אולי מגודל, ייתכן שיש להם עגיל פה ונזם שם, וכיפת הגברים קטנה ואף מזערית, כיסוי הראש של הנשואות אינו מכסה רובו של ראש, והדברים כן דרים בכפיפה אחת. זה דורנו, שהוא - כדברי הראי"ה זצ"ל (מאמר "הדור"): "דור נפלא, דור שכולו תימהון. קשה מאוד למצוא לו דוגמא בכל דברי ימינו. הוא מורכב מהפכים שונים, חושך ואור משמשים בו בערבוביה". אשריכם ישראל.