סיום הקורס
סיום הקורסצילום: דוברות מד"א

העיר אוּמן שבמרכז אוקראינה מהווה מוקד עליה למאות אלפי חסידים בכל ימות השנה ובעיקר בראש השנה.

בשנת 2011 הקימה מד"א במהלך חגי תשרי מרפאה מקומית שהעניקה טיפול רפואי לעולי קברו של רבי נחמן מברסלב זצ״ל, ובהמשך גם תרמה אמבולנס מד"א שמשמש את שירותי הרפואה המקומיים להציל חיים עד היום.

לאחרונה פנה למד״א יו"ר הצלה אוקראינה, הרב הלל כהן, בבקשה לעזרה בהקמת סניף הצלה באומן. מד"א הרים את הכפפה ומיד נרתם, ועל מנת לתת את ההכשרה הטובה ביותר למתנדבים יצא מדריך מד"א ידידה מלצר לאוקראינה בכדי להדריך את המתנדבים באופן המקצועי ביותר.

"החניכים שהיו צמאים לידע למדו חומר עיוני רב, באחד מימי ההדרכה קיבלנו קריאה דחופה על צעיר כבן 18 שהתמוטט ואיבד את הכרתו בסמוך אלינו, כשהגענו אליו הוא היה ללא דופק וללא נשימה ותוך שימוש בציוד הרפואי ביצענו בו פעולות החייאה ופינינו אותו במצב אנוש לבי"ח יחד עם שירותי החירום המקומיים, בבית החולים המשכנו להיאבק על חייו ולשמחתנו הדופק חזר. כעבור מספר ימים הוא הוטס לארץ להמשך טיפול רפואי. החניכים שהבינו את חשיבות הידע שהם רוכשים היו נרגשים מאוד" מספר מלצר.

כמו כן הגיעו המתנדבים לארץ על מנת לעבור השתלמות מעשית באמבולנסים של מד"א והשבוע סיימו 18 מתנדבים את הכשרתם בתרגיל מסכם מיוחד שהתקיים במתחם ציון רבי נחמן מברסלב ז"ל באומן וברחובות הסמוכים לציון.

במהלך התרגיל, התמודדו החובשים החדשים עם תרחיש של פיגוע וחדירת מחבלים למתחם ולעסקים של הקהילה היהודית. במסגרת התרגיל, הגישו החובשים טיפול רפואי מידי לנפגעים מרובים בעקבות הפיגוע. התרגיל נערך בהשתתפות בכירי מד"א שהגיעו במיוחד, נציגי הנהלת ברסלב באומן ונציגי הממשלה האוקראינית.

בסיום התרגיל נערך טקס בו קיבלו החניכים את תעודות ההסמכה ואת הציוד מציל החיים שישמש אותם בעת הצורך - תיקי עזרה ראשונה מתקדמים הכוללים חמצן, ציוד החייאה וציוד חבישה. כעת, יוכלו המתנדבים להגיש טיפול רפואי במידת הצורך, כאשר כל חובש נושא עמו ברכב את הערכה וממוקם באחת משלוש נקודות מרכזיות.

אדם הזקוק לסיוע יוכל בעתיד הקרוב לחייג למספר טלפון, השיחה תתקבל במוקד מד"א בארץ ולמקום יוזנק כונן באמצעות אפליקציית התגובה המידית של מד"א וכל זאת במקביל לשירותי החירום המקומיים.

אבי חובב, סגן מנהל מרחב ירושלים במד"א שיצא במיוחד לאומן על מנת להכשיר את כונני התגובה המיידית לפעילות רפואית מבצעית הדריך וסייע להטמיע בהם את נהלי העבודה, תרם מנסינו והעשיר להם את הידע כיצד מתנהלים באירוע רב נפגעים.

חובב סיפר, "מצאתי קבוצה גדולה של אנשים חדורי מוטיבציה להתנדב ולהציל חיים, מדובר באנשים איכותיים וכישרוניים שרכשו בזמן קצר יחסית את הידע שיוכל לסייע להציל חיים לקהילה המתגוררת במקום ולרבבות הבאים להתפלל על קברו של רבי נחמן מברסלב באומן. תוך כדי ההכשרה היינו כבר עדים לצורך החיוני בכונני תגובה מיידית שנדרשו להציל חיים במקום. אנחנו רואים בהם חלק ממד"א ונמשיך להיות איתם בקשר ולסייע בכל דבר."

יו"ר הצלה אוקראינה, הרב הלל כהן, מבטיח להרחיב את הפעילות, "עקב הצלחת הקורס והקמת מערך הכוננים בקהילת ברסלב בעיר אומן אנו פועלים בימים אלו לקידום פעילות והקמה של קורסים בקהילות יהודיות נוספות ברחבי אוקראינה במטרה לשפר את תחום הרפואה והעזרה הראשונה שהוזנח עד כה באוקראינה וגבה חיי אדם. תוך שיתוף פעולה עם ראשי הקהילות והנהלת מד"א בימים אלו אנו עורכים קורסים שנועדו לקדם את תחום הרפואה והעזרה הראשונה ברחבי אוקראינה".

מנכ"ל מד"א, אלי בין, הוסיף "אני גאה בכך שמד"א יכול לספק עזרה והכשרה למתנדבים בכל העולם, ואני בטוח שבעקבו הכשרתם יוכלו המתנדבים להעניק טיפול רפואי איכותי לא רק למבקרים הישראליים באומן אלא לכל התושבים באזור בעת הצורך, מענה רפואי איכותי בזמן תגובה קצר חשוב באזור זה שבו בית החולים המקומי פועל רק כמה שעות במהלך היום".