ד"ר עופר כסיף
ד"ר עופר כסיףצילום: הדס פרוש, פלאש 90

ד"ר עופר כסיף, מרצה במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטה העברית שכינה בעבר את איילת שקד "חלאה ניאו-נאצית", טען במהלך הרצאה כי חוקים שמקדמת הממשלה הנוכחית מזכירים התנהלות שדומה למשטר בגרמניה הנאצית.

"מי שלא רוצה לראות את הדמיון בין מה שקורה בישראל בשנתיים האחרונות במיוחד, למה שקרה באמצע שנות השלושים בגרמניה, נמצא בבעיה והוא זה שיהיה אחראי למה שאולי יקרה פה בעתיד", טען כסיף. "החוק הזה (הלאום) שהשרים קיבלו אתמול כעובדה הוא דומה, לא זהה, והדבר הזה הוא דבר שאנחנו צריכים להיות ערים לו".

אחד הסטודנטים בקורס הזדעזע מהדברים של המרצה ואמר לו "אנחנו לא דומים אבל לגרמניה בשום צורה, בשום צורה". ד''ר כסיף ענה לו "זאת ההדחקה הכי מסוכנת מה שאתה עכשיו עושה".

כסיף התעקש, ''זאת הדחקה שלא רוצה להסתכל למציאות בעיניים כי זה לא נוח.... אם את זה אתם רואים כדעה, צר לי. זאת לא דעה. הדעה שלי היא הרבה יותר מרחיקת לכת ממה שאני אומר כרגע".

ומדוע חוק הלאום מזכיר לו את גרמניה? כסיף הסביר: "זה דומה לגרמניה משום שנוצרת פה בהדרגה מציאות של אזרחים סוג א', אזרחים סוג ב' ואזרחים סוג ז'. הסימטריה קיימת ואני אחזור על זה בכל הזדמנות כי היא קיימת, לא בכוונה או בתכנית הסופית של הגרמנים לעומת ישראל, כי זה אמרתי שאני לא יודע וזה דבר שבטח אי אפשר לדבריו על עובדה".

על חוק ההסדרה אמר ד''ר כסיף כי הוא "מאפשר לאוכלוסייה יהודית להשתלט על אדמות בבעלות פלסטינית ולהפוך אותן לשלהם. זה בדיוק מה שנעשה בגרמניה בשנות ה-30 כאשר היה מותר לזרוק יהודים מהבתים שלהם וליישב בהם אחרים.

"מעבירים פה חוק כמו חוק העמותות, זה לא דומה להגבלה של כל מיני ארגונים שהיו ביקורתיים כלפי המשטר בזמנו בגרמניה? וזה שיש את חוק ההדחה, שמאפשר להדיח חברי כנסת שהם מהמיעוט הערבי, זה מה שבעצם החוק הזה אומר, ויפה בונים אותו כאילו שהוא לא ייראה כך", הוסיף ד''ר כסיף.

מנכ"ל תנועת "אם תרצו" מתן פלג, אמר כי "התופעה בה מרצים באקדמיה הישראלית משווים חדשות לבקרים בין המשטר הנאצי הנוראי למדינת ישראל היא לא רק גניבת דעת מסטודנטים וקידום תעמולה אנטי ישראלית אלא מעשה חמור יותר מהכחשת שואה. חלק מאנשי האקדמיה מרוממים כאן את המשטר הנוראי ביותר שהאנושות ידעה מעודה ומשווים אותה בהבל פה למדינה דמוקרטית מתוקנת".

פלג הביע תמיכה בקוד האתי לאקדמיה שגיבש פרופ' אסא כשר לבקשת שר החינוך נפתלי בנט. "המציאות מוכיחה שזעקת המרצים בשבועות האחרונים היא זעקת הקוזק הנגזל שכן הסטודנטים הם אלה שנרדפים. ציבור הסטודנטים הם אלה שהחופש האקדמי שלהם נפגע והם אלה שמפחדים לציין בכיתה שהם גאים במדינת ישראל ובחיילי צה"ל, כאשר המרצה עוסק בהשוואת המדינה לנאצים.

''אנחנו קוראים לשר החינוך נפתלי בנט לא להתפשר ולא להתקפל תחת הלחצים מצד גורמי השמאל הקיצוני באקדמיה", הוסיף מנכ''ל ''אם תרצו''.

מהאוניברסיטה העברית נמסר בתגובה: "דבריו של ד"ר כסיף נאמרו במהלך שיעור בקורס 'פשיזם – עבר והווה' – המהווה במה אקדמית ראויה לבחינת סוגיות מסוג זה ואין בהם כל עברה על החוק. צר לאוניברסיטה כי יש סטודנטים בודדים אשר בוחרים להקליט מרצה בשיעור, במקום לנהל דיון ושיח פתוח על עובדות ועמדות ובוחרים לצאת לתקשורת כאשר דברים אלו אינם תואמים את עמדותיהם.

''האקדמיה היא בדיוק המקום לנהל דיונים מעמיקים וחופשיים, זאת מהותה וכל דרך אחרת פוגעת במרקם זה ומסכנת את עקרונות הדמוקרטיה", נמסר.

ד"ר עופר כסיף מסר בתגובה: "אני עומד מאחורי ההשוואה בצורה קטגורית. מה שמתרחש בישראל בשנים האחרונות דומה יותר מדי למה שהתרחש בגרמניה הנאצית לפני 1938. הדגש הוא על דימיון ולא על זהות. תפקיד כיתת הלימוד הוא לנהל דיונים. לאף אחד מהסטודנטים לא סתמתי את הפה. לא אכנע לניסיון להשתיק אותי ולמנוע דיון פתוח וביקורתי".