אוטו וורמביר במעצר
אוטו וורמביר במעצררויטרס

בני משפחתו של אוטו וורמביר ז"ל, הסטודנט האמריקני ששקע בתרדמת כשהיה עצור בידי צפון קוריאה, סיפרו בסוף השבוע שאוטו היה יהודי. וורמביר שוחרר לארה"ב בשבוע שעבר ונפטר כעבור זמן קצר.

וורמביר נסע לצפון קוריאה במסגרת סיור סטודנטים. הוא נעצר ונידון ל-15 שנות עבודת פרך לאחר שבמסגרת מעשה קונדס גנב כרזת תעמולה מהמלון בו שהה. לא ידוע מדוע שקע בתרדמת.

צפון קריאה טענה שהדבר קרה לאחר שלקה בבוטוליזם וקיבל כדור שינה, אולם משפחתו לא קיבלה גירסה זו.

בראיון ל"טיימס אוף איזראל" הסביר דובר המשפחה, מיקי ברגמן, מדוע דבר יהדותו של וורמביר הוסתר עד היום. לדבריו, צפון קוריאה טענה שוורמביר גנב את הכרזה בהוראת הכנסיה המתודיסטית המאוחדת "פרנדשיפ" בוויומינג, אוהיו. חשיפת יהדותו של וורמביר הייתה מביכה את הצפון קוריאנים, שכן הייתה מוכיחה שגירסתם שקרית.

"אם זה הסיפור שלהם, אין טעם להילחם בו אם המטרה שלך היא להוציא אותו", הסביר ברגמן. "ברגע שאתה מבין שהוא יהודי, אתה מבין עד כמה הטענה הזו מגוחכת".

לאחר שחרורו של וורמביר דווח כי הוא התאהב בישראל במסע של "תגלית" והפך פעיל מאוד בארגון הסטודנטים היהודיים (ה"הלל") של אוניברסיטת וירג'יניה. ואולם, מהדיווחים בנושא לא היה ברור אם יש לו רקע יהודי.

רביי ג'ייק רובין, מנהל ה"הלל" של אוניברסיטת וירג'יניה, מסר לסוכנות הידיעות JTA שוורמביר נסע לישראל במסגרת מסע של תגלית ב-2014. המסע – במהלכו קיבל שם עברי, בזמן טיול למצדה, השאיר על הצעיר רושם עז. כששב מישראל, הפך פעיל בקהילה היהודית בקמפוס.

מסעי תגלית פתוחים בפני מי שיש להם הורה יהודי אחד לפחות, מי שמזדהים כיהודים, ומי שעברו גיור. ואולם, רובין לא השיב לשאלה לגבי הרקע היהודי של וורמביר, אם יש כזה. הוא אמר, עם זאת, שוורמביר הוא "חבר אהוב של קהילת ה'הלל' שלנו".

"הוא היה משתתף קבוע ב'בייגלס על הדשא', חגג את השבת ואת החגים ב'הלל', ואפילו הוביל ליל סדר שהתמקד בנושאים של איכות הסביבה", הוסיף רובין.