הרב נחום רבינוביץ'
הרב נחום רבינוביץ'צילום: אריה מינקוב

תזכיר חוק בשם "חוק גיור ממלכתי בישראל" שנועד להשאיר את מפתחות הגיור בארץ בידי אגף הגיור הממלכתי בלבד, צפוי להגיע לפתחה של הממשלה היום (ראשון) בוועדת השרים לחקיקה.

הרב נחום רבינוביץ', מזקני רבני הציונות הדתית ונשיא בתי הדין הפרטיים של "גיור כהלכה" מוחה על המהלך ואף שלח מכתב אישי נחרץ לשרי הבית היהודי נפתלי בנט ואיילת שקד בקריאה למנוע את העברת החוק.

החוק שהועלה בידי המפלגות החרדיות, מיועד לעקוף את פסיקת בג"ץ מלפני שנה בלבד. אז נקבע בידי בית המשפט כי גיורים פרטיים בבתי דין אורתודוקסיים שנערכים במסגרת קהילות מוכרות, יהיו מוכרים לצרכי חוק השבות ומרשם האוכלוסין, במה שכונה בג"צ קרליץ, מה שמהווה פתח אף להכרה בהם מצד הרבנות בעתיד.

במכתבו קורא הרב רבינוביץ' לשרים שלא לתת יד לחוק הגיור שיוביל, לדבריו, לאסון חברתי במדינת ישראל: "ההחלטה המוצעת [שלא להכיר במתגיירים בבתי הדין הפרטיים האורתודוקסיים] פוגעת ישירות באלפי הגרים שגוירו בישראל במהלך השנים, מעבר להיותה מנוגדת לחלוטין להלכה" אומר הרב במכתבו לשרים ומוסיף כי "מעולם לא היה כדבר הזה שסמכות רבנית עליונה הפריעה בעניינים אלו [של גיורי קהילות פרטיות]".

"ברור לי כי הצעה זו אינה מיוזמתך, אך נתינת יד להצעה זו על ידי אישורה בוועדת השרים תהווה כתם בל יימחה על פעילותך החשובה וכמו כן גם על פעילות הבית היהודי בכנסת הנוכחית".

באמירה זו מתייחס הרב לאלפים מתושבי מדינת ישראל המוגדרים כ'חסרי דת', זאת משום שהם אינם יהודיים על פי ההלכה. תושבים אלו חיים במדינת ישראל ולעיתים אף נולדו כאן, לומדים בבתי הספר בישראל, משרתים בצבא ומגדירים את עצמם כישראלים לכל דבר. חלקם בחרו בשנים האחרונות להתגייר בידי הרבנות הראשית אך נדחו במהלך התהליך ולמרות זאת המשיכו, למדו והעמיקו את ידיעותיהם בהלכה ובמסורת היהודית ובחרו לממש את חלומם היהודי באמצעות גיורים בבתי הדין הפרטיים האורתודוקסיים הקיימים בארץ, רבים מהם אף באמצעות בתי הדין שהקים - "גיור כהלכה".

על מנת שחוק הגיור יעבור דרושה הסכמה קואליציונית וכבר אמש הבהירה ישראל ביתנו כי לא תסכים למתווה הגיור כפי שהובא בידי המפלגות החרדיות. הבוקר בראיון שקיים נפתלי בנט בגלי צה"ל הודיע בנט כי אף הוא ומפלגתו לא בטוחים שיוכלו להסכים עם דרישת החוק כפי שהיא כתובה כעת. "את הגיורים יש לקיים בצורה רחבה עד כמה שניתן, כמובן כל עוד מדובר בגיורים על פי ההלכה האורתודוקסית תוך הבנה כי במדינת ישראל יש צורך לאומי ודמוגרפי גדול מאוד בנושא".

הצעת החוק מגיעה אף על רקע הקמתו, בשנתיים האחרונות, של מערך בתי דין אורתודוקסיים פרטיים על ידי שורה של רבנים מובילים בציונות הדתית, הנקרא "גיור כהלכה". בין חברי הארגון ניתן למצוא כאמור את ראש ישיבת מעלה אדומים, הרב נחום רבינוביץ’, רבה של שוהם, הרב דוד סתיו, רבה של אפרת, הרב שלמה ריסקין, הרב חיים אמסלם, ועוד. בתי הדין החדשים נועדו בעיקר לגייר קטינים, שגיורם נחשב לקל יותר מבחינה הלכתית - זאת על רקע מדיניותו של מערך הגיור הממלכתי להחמיר אף בגיורים אלה ולחייב את הורי הקטינים לעבור את הגיור אף הם.

"תזכיר החוק הזה הוא בבחינת חלום בלהות לכל אזרח במדינת ישראל ויותר מכך לכל יהודי החי בעולם כולו" הודיע הבוקר הרב שאול פרבר, יו”ר ארגון "עתים" ומיוזמי הקמת בתי הדין של "גיור כהלכה". "כיצד יתכן שבמדינת ישראל של 2017 יתעלמו משולחן ערוך מפורש המאפשר לכל קהילה רבנית מוכרת לאפשר גיור של אדם המבקש להצטרף לעם היהודי וכל זאת בחסות המפלגות החרדיות. זוהי שערורייה מהחמורות ביותר.

"בקרב אזרחי מדינת ישראל היום ישנם אלפים של אזרחים הנמצאים בין הפטיש לסדן, הם אינם מוכרים כאזרחים מן השורה אך נדרשים למלא אחר כל מחובותיהם האזרחיות. ואין הם במצב זה מתוך בחירה, אלא מתוך אילוץ אכזר של הסחבת הארוכה של מערך הגיור הממלכתי. אל לנו להתעלם מצו השעה הקורא לתת מענה לתושבי המדינה הנותרים ללא הכרה רשמית וללא אפשרות מלאה להגשים את חייהם האזרחיים במדינה".