מאשים. הרב סתיו
מאשים. הרב סתיוצילום: יוסי זליגר. פלאש 90

חוק הגיור אושר היום (ראשון) בוועדת השרים לחקיקה. שרת העלייה סופה לנדבר (ישראל ביתנו) הודיעה כי תגיש ערר לממשלה שימנע את קידומו.

הצעת החוק שמקדמות סיעות ש"ס ויהדות התורה, קובעת כי המדינה לא תכיר בגיורים פרטיים והסמכות לגייר תהיה אך ורק בידי מערך הגיור הממלכתי.

על החוק שמבקש להעניק מונופול בענייני גיור למנהל הגיור שנתון תחת אחריות הרבנות הראשית שוחחנו עם ראש רבני 'צוהר', הרב דוד סתיו.

בראשית הדברים מבהיר הרב סתיו את המציאות הקיימת כיום: "היום אין חוק בישראל שמסדיר את סוגית הגיור. יש החלטות ממשלה להקמת מנהל הגיור ונותנות את סמכויות ההכרה בהמרת הדת לראש העדה הדתית, שהוא בדרך כלל הראשון לציון, אבל אין חוק שמגדיר את סמכויות הגיור.

"נכון לרגע זה קיימת פסיקת בית המשפט העליון שכל עדה דתית מוכרת שמנהלת מוסדות יכולה לגייר לצורכי חוק השבות. הרבנות לא חייבת להכיר בכך לצורכי נישואין, אבל לצורכי חוק השבות כשם שמדינת ישראל מכירה בגיורים רפורמים וקונסרבטיבים שנערכים בחו"ל כך היא מכירה גם בגיורים אורתודוקסיים שנעשים בארץ, בין אם הם נעשו על ידי הרבנות ובין אם בבתי דין של קהילות אחרות מוכרות".

"פסיקת בג"ץ מנציחה את מה שהיה מקובל עד כה במשך שנים רבות, שרבני ערים גיירו גיור שהוכר על ידי המדינה למרות שהוא לא בוצע דרך מנהל הגיור הממלכתי. בית המשפט העליון רוצה לשמר את זה, אבל המפלגות החרדיות התנגדו לתת מעמד לבתי הדין הפרטיים לגיור ולכן הם דורשים שמנהל הגיור יהיה הסמכות היחידה להגדרתו של גר כיהודי".

על כך נשאל הרב סתיו אם התנגדותם של החרדים כוללת גם התנגדות להכרה בגיורי בית הדין החרדי לגיור, היינו בית הדין של הרב קרליץ. לדבריו מאחר והחרדים יודעים לא יוכלו לקבוע שרק בתי הדין של הציונות הדתית לא יוכרו ואילו בית הדין החרדי יוכר, הרי שהם נכונים לקבל את ההתנגדות גם לבית הדין החרדי לגיור.

באשר לשתיקה שבה מתקבל הדבר בסביבתו של הרב קרליץ ובית דינו אומר הרב סתיו כי נושא הגיור אינו עומד בראש מעייניו של הציבור החרדי ולכן הוא אינו נסער סביב ההחלטה. זאת מעבר לכך שמספר המתגיירים שמעדיפים את בית הדין החרדי על פני האחרים הוא קטן, ומעבר לכך שבתוך הקהילה החרדית אין בעיה להינשא בינם לבין עצמם, כך שההכרה הממלכתית אינה משמעותית עבורם.

ובחזרה לעניינו של חוק הגיור הממלכתי – חוק זה מונע מהמדינה להכיר בגיורים הללו לצורכי חוק השבות. "כאן האבסורד הגדול. המדינה מכירה בכל גיור שנעשה בחו"ל ולא תכיר בגיורי רבנים אורתודוקסיים שנעשו בישראל", אומר הרב סתיו וכשהוא נשאל אם יתכן וההיגיון שמאחורי המציאות הזו הוא הרצון למנוע גיורי רפורמים בישראל, הוא קובע כי מדובר בלא יותר מאשר אחיזת עיניים, כלשונו.

"הם לא מוטרדים מהגיורים הרפורמים והקונסרבטיביים משתי סיבות: מספר המתגיירים שם זעיר ונמוך. גם היום מתגיירים שם ואף אחד לא מתרגש מכך. בנוסף לכך, אם זה מה שהיה עומד בראש מעייניהם הם היו יכולים להחזיר את המצב לקדמותו והיו אומרים שגיור יוכל להיעשות על ידי כל שלושה רבני עיר או מועצות מקומיות שהוסמכו לכך על ידי הרבנות הראשית. זה היה נותן מענה שהיה חוסם את הגיורים האחרים והיה מאפשר סוג של הפרטה בתוך מערך הגיור האורתודוקסי בישראל".

"כאן לא מדובר במאבק ברפורמים אלא מאבק בציונות הדתית ומאבק בכל גיור שלא נשלט בידי אריה דרעי וש"ס", קובע הרב סתיו.

באשר להתנהלות נציגי הציונות הדתית הוא אומר: "לצערי הרב שלוחי הציבור של הציונות הדתית לא עוסקים בסוגיות של דת ומדינה ובורחים מכך כמו מאש, אם בגלל שיקולים פוליטיים ואם בגלל שיקולים אחרים. הייתי מקבל כלגיטימי אם היו אומרים בקול גדול שהם חושבים שצריך להיות שרק הרבנות הראשית תגייר,

"אבל השר נפתלי בנט אמר לפני כמה חודשים שהוא בעד בתי הדין הפרטיים לגיור והוא מקווה שהרבנות הראשית תכיר בהם, וגם אנחנו מקווים שבעתיד הרבנות הראשית תכיר בהם ונשתדל לקיים על כך מו"מ, אבל אין סיכוי שהם יכירו בכך כאשר המחוקק מעניק למישהו בלעדיות. ראשי הבית היהודי נכנעים פעם נוספת לדרישות של המפלגות החרדיות".

מוסיף הרב סתיו ומספר כי הוא מקיים שיחות ומגעים עם נציגי הציונות הדתית בכנסת ובממשלה, "אבל לצערי הרב עדיין לא הניבו תנובה. אני מקווה שיתעשתו. לא יתכן שהנושא החשוב הזה ינוהל רק על ידי מפלגה אחת, 'ישראל ביתנו'. זה חייב להיות נושא של כלל ישראל וכל מי שטובת העם היהודי לנגד עיניו".

לקראת סוף הדברים נשאל הרב סתיו מה תיחשב בעיניו החלטה טובה ומה החלטה רעה שיכולה להתקבל בוועדת השרים בסוגיה זו. "כל החלטה שתביא לחקיקה ושינוי הסטטוס המשפטי היא החלטה גרועה. כל מה שיעביר לדיונים וועדות זה בסדר גמור. לא מעניינת אותנו הפוליטיקה.

"מעניינת אותנו התוצאה. התוצאה הטובה לעם ישראל היא כזו שתאפשר לשלושה רבנים שיוכרו ויוסמכו על ידי הרבנות הראשית בכל אתר ואתר לגייר גיור שיוכר על ידי הרבנות ועל ידי המדינה".