בניגוד להלכה? בית הדין הרבני
בניגוד להלכה? בית הדין הרבניצילום: נתי שוחט. פלאש 90

כנס הקיץ של דייני ישראל נפתח הבוקר (ראשון) בירושלים כמידי שנה, בהשתתפות דייני בתי הדין וראשי המערכת.

בכנס תקף הראשון לציון ונשיא בית הדין הרבני הגדול הרב יצחק יוסף את ארגון "הבית היהודי השלם" המעודד גברים דתיים וחרדים לשאת אישה שנייה.

הראשון לציון אמר כי אנשי העמותה מגלים פנים בתורה שלא כהלכה. הציטוטים שהם מביאים מדברי מרן אביו הרב עובדיה יוסף זצ"ל הם מסולפים, והוא אינו מצליח להבין כיצד יש נשים שמוכנות מרצונן להסכים שבעליהן יישאו אישה שנייה על פניהן.

נשיא בית הדין הרבני הגדול הרב יצחק יוסף אמר עוד כי יש לזרז את כינוס הוועדה לבחירת דיינים ולמלא את התקנים החסרים.

באופן מפתיע, זמן לא רב לפני כינוסה של ועדת השרים לענייני חקיקה לדיון בהצעת חוק הגיור הממלכתי, השמיע מנהל בתי הדין הרבניים, הרב שמעון יעקבי, דברי ביקורת חריפים נגד הצעת החוק. לדבריו "הצעת החוק גרועה ביותר, נזקה מרובה ואין בה תועלת משמעותית. אין בה שום אמירה שהגיור יעשה על פי דין תורה ואין אזכור לרבנות הראשית לישראל".

הרב יעקבי ציין כי כיום מערך הגיור פועל רק מכוח סמכותה השיורית של הממשלה. על פי בג"ץ מדובר עד עכשיו בסמכות מוגבלת, "ואילו עתה נותנים עיגון פורמאלי בלתי מוגבל לממשלה להפעיל את מערך הגיור על פי החלטותיה – דבר שיקשה בעתיד על תקיפת החלטות שאינן מתאימות לדין תורה".

הרב יעקבי הוסיף ואמר "ממשלה באה וממשלה הולכת ומחר עלולה הממשלה להפעיל במערך הגיור אגף רפורמי". לדעת הרב יעקבי גם לגיור מחוץ למערך הגיור עשויה להיות נפקות הלכתית אם הוא נערך לפי דין תורה: "הקביעה שלא תהיה נפקות חוקית עלולה להשליך לשלילה על יכולת בתי הדין שלנו לפעול למניעת עגינות ולגירושין של גרי צדק שלא התגיירו דרך מערך הגיור. לפי החוק החדש ימשיכו לרשום במרשם האוכלוסין גיורים שנערכו בישראל כולל רפורמים שקיבלו תעודה ציבורית, כלומר מרשם האוכלוסין ימשיך להיות מקור לטשטוש המונח יהודי לדורי דורות".

הרב יעקבי סיכם עניין זה ואמר "הפכתי והפכתי בדבר ודעתי היא שרק אמירה מפורשת בחוק שמי שהתגייר בישראל אפילו בגיור ממלכתי לא יהיה זכאי לאשרת עולה או תעודת עולה, רק אמירה כזו יש בה תועלת כדי למנוע מתן מעמד בישראל לגיור רפורמי". לדעת הרב יעקבי התמיכה בהצעת החוק היא "קוצר ראות" ומשמעותה היא הכנסת הרפורמים למערך הגיור בדלת הקדמית ויש בכך נזק חמור ועצום לגדרי "נישואין וגירושין בישראל על פי דין תורה".

יו"ר נציגות ועד הדיינים הרב משה אמסלם התייחס בדבריו לצורך בהשוואת התנאים בין שופטים לדייני ישראל: "ישנו פער עצום בין תנאיו וכליו של שופט לזה של דיין. כל שופט במדינת ישראל נהנה מעוזר משפטי צמוד, דבר שרחוק מהמציאות כיום בבתי הדין הרבניים. דייני ישראל עובדים קשה מאוד ובשעות לא שעות. בעוד ששופטים מקבלים לפחות יום בשבוע לכתיבת פסקי דין, אצלנו יום העבודה מתחיל כביכול בסיום הדיונים – עת אנו מתפנים לכתוב את פסקי הדין".