השער שהציבה הכנסייה בהר ציון
השער שהציבה הכנסייה בהר ציוןצילום: בועז כהן

ההתמודדות המשפטית מול התנהלותה של הכנסייה היוונית אורתודוקסית בהר ציון אינה עושה סימנים של רגיעה, אלא בדיוק להיפך. כתב התשובה שהגישה הכנסייה לבית המשפט בעקבות עתירה שהוגשה נגדה כולל נימת איום כלפי מדינת ישראל אם לא יתאפשר לה לבנות כנסייה במתחם קברי המלכים שבהר ציון.

בראיון לערוץ 7 מספר בועז כהן על העימות המתמשך מול הכנסייה, עימות שהחל, כזכור, בתביעתו של כהן להסיר מחסום ברזל גדול שהכנסייה הציבה במעלה הדרך למתחם קברי המלכים שבהר ציון. הנחיות בית המשפט הורו בשעתו לעירייה לאכוף את הסרתו של מחסום הברזל המונע מתיירים לעבור במקום. זאת תוך שנקבע כי מדובר בשטח ציבורי פתוח ויש להותירו ככזה.

על אף ההנחיות הגיעה העירייה להסדר מול הכנסייה ולפיו מחסום הברזל יישאר במקומו אולם במרכזו ייפער פתח ברוחב של שישים סנטימטרים שייפתח וייסגר על פי הצורך המשתנה.

כהן מצידו לא קיבל את המציאות החדשה ועתר שוב לבית המשפט בדרישה להסיר את המחסום כולו, בהתאם להנחיות קודמות של בית המשפט, אולם בכתב התשובה שהעבירה הכנסייה לבית המשפט, לעירייה ולו עצמו גילה את הסעיפים הכוללים את נימת האיום כלפי העירייה והמדינה כולה.

"קיבלתי מכתב שבו יש כמה דברים לא נורמאליים", הוא אומר. "יש כאן עניין של משילות העירייה על הר ציון. אנחנו במצב איבדנו את הר ציון. "מתברר שאישרו להם לבנות כנסייה על קברי המלכים".

"הם אומרים שהשטח רשום על שם הכנסייה וגם אם הם יפתחו את השער הם לא יתנו ליהודים להיכנס". בנוסח מכתב התשובה של הכנסייה נאמר כי "גם אם נניח כי השער יוסר השטח יישאר שטח פרטי בשימושה הבלעדי של הפטריארכיה, שטח פרטי שעל אף הגדרתו כשטח ציבורי פתוח הציבור אינו רשאי להיכנס אליו" בהקשר זה מוזכר בתשובת הכנסייה החריג בו נפתח השער לכניסת חוגגים יהודים בל"ג בעומר ושבועות "אך ורק באישור ובתיאום עם הפטריארכיה".

הסעיף הבעייתי מכולם הוא הסעיף ממנו עולה כאמור נימת האיום על העירייה ועל המדינה. באי כוח הכנסייה מבהירים כי אם מטרת העותרים היא "לגרום לתפיסת השטח על ידם... הרי חלות בעניין הוראות פקודת הקרקעות... בעוד העירייה ו/או מדינת ישראל לא ראו כל מקום לעשות שימוש בהוראות הפקודה הנ"ל (פגיעה בזכות הקניין ובמקומות הקדושים, דבר אשר יפגע במגה אינטרסים של העירייה ו/או המדינה)...".

כהן קושר מיידית בין הביטוי 'מגה אינטרסים' שבו השתמשה הכנסייה לביטוי 'מגה פיגוע' ומעריך כי אנשי הכנסייה רומזים בדבריהם לבעלותה של הכנסייה על אדמות הכנסת, משרדי הממשלה, משכן הנשיא, מתחמים מרכזיים ברחבי ירושלים ואף מחוצה לה. שטחים אלה מוחכרים למדינה על ידי הכנסייה לתקופה של 99 שנים, ולהערכתו כאשר הכנסייה משגרת רמזי איום לפיהם אם תופקע ממנה האחיזה בהר ציון ייפגעו מגה אינטרסים ישראליים, הרמז מדבר על היום בו תבקש המדינה לחכור את האדמות הללו לתקופה נוספת.

"הם לא מתביישים לכתוב זאת לבית המשפט, לעירייה ולי. הם יודעים שלא תהיה תשובה ואכן לא הייתה תשובה. הגיעו איתם להסדרים", אומר כהן החש שעיריית ירושלים, ולמעשה המדינה כולה, מתקפלת בפני הכנסייה מחשש שמא זו תפעיל את כוחה הנדל"ני.

"אנשים צריכים ללחוץ על מועצת העיר שתשב ותוציא הפקעה מהכנסייה. אם זה לא יקרה המשמעות היא אישור להקמת הכנסייה בהר ציון", אומר כהן ומספר כי העביר את פרטי הדברים לבכירים בכנסייה ואלה העדיפו להתעלם מפניותיו. "לא יכול להיות שיאיימו עלינו במדינה שלנו. אני מעריך שהם רוצים לעזור", הוא אומר ביחס לבכירי העירייה שלא נתנו מענה, "אבל הפחד שלהם מהכנסייה גדול מהחוק".

על הכנסייה שאותה מתכננת הפטריארכיה היוונית להקים במקום הוא מסביר כי מדובר במבנה המתוכנן לקום מעל המבנה התת קרקעי המוגדר כ'קברי המלכים'. לטעמו מקור הבעיה היא הגדרתו בפי הכנסייה כאתר קדוש ללא מענה יהודי מנגד.

האתר התת קרקעי, מספר כהן, נפתח לכניסת מבקרים נוצרים בלבד, רק פעמיים בשנה, בשני חגים נוצריים, ובמשך כל שאר ימות השנה הוא סגור. "זה מקום ציבורי. איך אפשר לסגור את זה ולהשאיר בידיים שלהם את המפתחות?", הוא שואל ומזכיר כי המקום מוגדר ברשומות העירייה כאתר ציבורי פתוח.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה לטענותיו של כהן כי "הטענות האמורות אינן תואמות לעובדות כלל ועיקר ולראיה העובדה שכל ההליכים המשפטיים שנקט מר בועז כהן נגד העירייה נדחו פעם אחר פעם". יצוין כי בתגובה זו אין איזכור כלשהו לטענות לפיהן העירייה נתונה תחת איום מצידה של הכנסייה היוונית.

מערכת ערוץ 7 ביקשה תגובה ממוקדת לשאלה זו אולם לפי שעה לא הגיעה תגובה כלשהי. במידה ותגיע תגובה שכזו נפרסמה במלואה. כהן מצידו קובע כי טענותיו לא נדחו בבית משפט אלא נקבע כי עליו להעבירן דרך מהלך פרוצדוראלי נוסף בטרם יידונו בבית המשפט.