אופיר סופר
אופיר סופרצילום: הלל מאיר ואור אלכסנברג

מנכ''ל מפלגת האיחוד הלאומי, אופיר סופר, מתייחס בראיון לערוץ 7 למכתב החריף ששיגרו ראשי מפלגתו - השר אריאל וח"כ סמוטריץ' - ליו"ר מפלגת הבית היהודי, שבו הם דורשים לפעול לאיחוד שתי המפלגות.

אתם אומרים שאתם הסמן הימני של הסיעה המשותפת בכנסת, איפה זה בא לידי ביטוי?

''בסיפור של עמונה, אנחנו הראשונים שמשכנו את העגלה לשם, כולל את חוק ההסדרה, אנחנו סמן ימני-יהודי, בעזרת ה' גם סמן חברתי. גם במאבק לביטול מתווה הכותל אנחנו הובלנו'', מספר סופר.

לדבריו, השאלה המרכזית שצריך לעסוק בה כעת היא שאלת הזהות של המפלגה הציונית-דתית. ''האם השדרה של המפלגה תהיה הציונות הדתית או שהציונות הדתית תהפוך לשוליים, ולאיזה קהל יעד אנחנו פונים?''.

בבית היהודי קוראים לכם להתמודד בפריימריז דמוקרטיים.

''הניסיון הוא לגרור כל הזמן את השיח לכן פריימריז או לא פריימריז. מדובר על טקטיקה שאסור שתצליח. גם בליכוד מתמודדים בפריימריז וגם בעבודה, קודם כל אנחנו רוצים להשפיע על דרכה של המפלגה''.

סופר טוען כי בתדרוכים שעורך השר נפתלי בנט לעיתונאים מחוץ למגזר הדתי-לאומי, בנט מדבר על רצון ''להיפרד מהסמוטריצ'ים, האריאלים והסלומינסקים''.

אתם רוצים אחדות עם מפלגת הבית היהודי או לקבל שריונים ברשימה?

"אנחנו רוצים אחדות. מוכנים לדבר גם על מפלגה אחת, שיטת בחירה אחת, אחידה ומשותפת. הסוגיה פה היא לא הטכניקה אלא האם אנחנו מהווים משקולת או לא''.

בבחירות האחרונות אורי אריאל רצה לרוץ עם אלי ישי, בבחירות הבאות הוא ירצה לרוץ לכנסת עם מפלגת הבית היהודי?

''אנחנו רוצים מפלגה ציונית דתית, לא משנה באיזו כותרת. אני לא חושב שצריכים לחבור לכוח אחר מעבר לייצוג הציונות הדתית. אם הבית היהודי יחליט שהוא רוצה להיות מפלגת שלטון אז הוא הופך את שדרת המפלגה לשדרה כללית יותר ולא ציונית דתית, אז ממילא אנחנו נהיה מפלגה ציונית דתית. בשביל דברים כאלה צריכים לא לחכות לרגע האחרון לא לבצע מחטפים אלא לדבר כבר עכשיו''.

סופר לא ממהר לענות לשאלה כמה מנדטים שווה כיום מפלגת האיחוד הלאומי. ''המפלגה הציונית דתית שווה להערכתי שמונה מנדטים, יש פה ניסיון לא לקבל החלטה עד הרגע האחרון ואז להשאיר את הציונות הדתית בלי כתובת''.

כשאנו מתעקשים ושואלים שוב כמה מנדטים מביאה עמה האיחוד הלאומי, הוא משיב: ''המפלגה שלנו צריכה לעבוד בתקופה הקרובה על מיתוג נכון, אני מעריך שאנחנו יושבים על חמישה-שישה מנדטים. מפלגה משותפת של הציונות הדתית שווה שמונה מנדטים. אם יהיה איזה ניסיון לחתוך לכאן או לכאן אז ברור שכולם יפסידו, הציבור יפסיד, זה חוסר אחריות".

למה שלא תתמודדו בפריימריז כמו כולם?

''יש המון טענות נגד הפריימריז אבל זו לא הסוגייה המרכזית. מעלים את נושא הפריימריז כדי לברוח מדיבורים על אחדות. אני רוצה גם חברי כנסת שלא צריכים להוציא 500 אלף שקל על קמפיין התמודדות בפריימריז''.

סופר משגר עקיצה לחבריו בבית היהודי, ''מפלגת השלטון היום היא הליכוד, אז אם הם רוצים להיות מפלגת שלטון, למה חברינו לא מתמודדים בליכוד? שיתמודדו בליכוד, אולי יש מישהו שחושש להתמודד שם?''.

אולי בבית היהודי רואים את עצמם כמפלגת שלטון פוטנציאלית שתחליף את הליכוד?

"זאת בדיוק השאלה, אם הופכים למפלגת שלטון יש לזה מחירים, בואו נדבר על זה. הציונות הדתית עלולה להיות השוליים של מפלגה כזו. לאיזה קהל יעד אנחנו פונים? זה בדיוק העניין. זה הזמן לדבר על המהות של המפלגה הציונית הדתית ולא על הטכניקה''.