יוזם הדיון. ח"כ רזבוזוב
יוזם הדיון. ח"כ רזבוזובצילום: פלאש 90

אי תכלול המערך למניעת אלימות; אי הכשרת מערך שיטור אזרחי; התמודדות לקויה עם הסתה לגזענות וקריאות גזעניות במגרשים; ליקויים בגיבוש והטמעת כללי אתיקה לבעלי עניין בספורט. אלו רק מעט מהליקויים החמורים עליהם הצביע מבקר המדינה בדו"ח מיוחד שחיבר בנושא מניעת אלימות בספורט.

בדו"ח המיוחד נכתב כי "המועצה למניעת האלימות בספורט, שהוקמה בשנת 2009, לא הציעה מעולם תכנית פעולה לטיפול בנושא האלימות ולא הצליחה לרתום את הגופים הנוגעים בדבר ליצירת מאגר נתונים על אירועי אלימות. בנוסף, הגורמים האחראים - ביניהם משרד הספורט, המשטרה, המשרד לבטחון פנים, משרד החינוך וההתאחדויות הספורט השונות, לא גיבשו תכניות לחינוך ספורטאים בליגות הילדים ולא גיבשו תכניות לטיפול באלימות וגזענות בקרב אוהדים".

יוזם הדיון, ח"כ יואל רזבוזוב, תקף בחריפות במהלך הדיון בוועדה, את הממשלה הנוכחית על כך שאין בידה שום תכנית למיגור תופעת האלימות בספורט, על אף דרישת המבקר מהמשרדים השונים ליצור זאת כבר מזמן.

ח"כ רזובוזוב הציג בפני הנוכחים בדיון נתונים שונים על אכיפת עבירות אלימות בספורט, כשבין היתר הציג כי בעונת המשחקים האחרונה בליגת העל בכדורגל, עונת 2016/17 מתוך 99 תיקי חקירה, נעצרו רק 42 מתפרעים, הורחקו על ידי בית המשפט 146 מתפרעים ועל ידי קציני משטרה 77 – מתוך כל אלו, רק ל-48 מתפרעים נקבעה חובת התייצבות בתחנת המשטרה בזמן משחקים. חובת התייצבות שאינה נאכפת דיה.

לדברי ח"כ רזבוזוב, תיקון החוק להחמרת האלימות בספורט, אותו העביר כבר בכנסת הקודמת, אמור לתת בידי קציני המשטרה סמכויות נוספות, אבל בפועל זה לא קורה. לדבריו, "רק חובת התייצבות תביא הרתעה. אוהד יכול לחזור למשחקים ואי אפשר לדעת מתוך 30,000 איש מי האוהד המורחק אם הוא לא בתחנה".

את עיקר הביקורת ספגה דווקא הממשלה בה חבר רזבוזוב, עליה אמר כי זו מדברת הרבה אבל עושה אפס מעשים. "לצערי אנו עדים לאוזלת ידה של הממשלה הנוכחית בטיפול במיגור האלימות בספורט", אמר ח"כ רזבוזוב.

גם ח"כ ברושי, מי שעמד בראש הוועדה לענייני ביקורת המדינה כממלא מקום, מתח ביקורת חריפה על משרדי הממשלה והמועצה למניעת אלימות בספורט, כשאמר כי "יש חוסר יכולת לעבוד בשיתוף בין משרדי ואני מטיל ספק בנחיצותה של המועצה למניעת אלימות. זאת רמת ביצוע ומוכנות נמוכה מאוד. חוסר הטיפול והתיכלול בין הגורמים פוגעים קשות בתרבות הספורט בישראל. עוד ועוד ועדות קמות אבל אין מעשים אמיתיים".

לדבריו של ח"כ ברושי, "המועצה הלאומית למניעת אלימות שקמה בשנת 2009 לא עשתה כלום. לא הציעו תכניות חינוך ולא מעשים קונקרטיים לחיבור הקהל או מניעת האלימות. תפקידיה של המועצה לא ברורים ולמרות התקציבים שקיבלה לא בוצעה שום פעילות אמיתית".

במשרד התרבות והספורט אמרו כי יחידה משטרתית ייחודית וייעודית שאמורה לקום בכדי לטפל בנושאי האלימות בספורט, תמגר את התופעה הבזויה, אך כשניסה ח"כ רזבוזוב לעמוד על לוח הזמנים המדויק להקמת היחידה המשטרתית, התגלה כי זו לא תחל את פעילותה לפני תחילת עונת המשחקים הקרובה.

"10 מיליון שקלים כבר הושקעו ביחידה, וזו עדיין לא קמה", אמר רזבוזוב.

לדברי מנכ"ל משרד הספורט, יוסי שרעבי, שנכח אף הוא בדיון, היחידה שתורכב מ-30 שוטרים שיעברו ממקומות ותפקידים אחרים במשטרה לשם כך, תפעל כבר בעונה הקרובה ותקציבה יעמוד על 14 מיליון שקלים בשנה.

עוד אמר שרעבי, "עם כניסתה של השרה מירי רגב לתפקידה היא העמידה את נושא המאבק באלימות בספורט בראש סדרי עדיפויות של המשרד מתוך הבנה שהאוהדים הם לא הבעיה אלה הפתרון.
משרד התרבות והספורט ביצע שורה ארוכה של פעילויות למיגור תופעת האלימות אך אין ספק שמדובר בבעיה המחייבת שילוב זרועות ממשלתי-לאומי".

שרעבי הציג בוועדה את העשיה הרחבה של המשרד למניעת אלימות בספורט, בהם תיקוני חקיקה נרחבים, קמפיין תקשורתי מקיף, השתלמויות שופטים, הכשרות מנהלי אירוע, פיילוט מצלמות במגרשים תקציב לפרוייקטים חינוכיים, מימון קבוצות אוהדים ומימון מלא של הוצאות שיטור וסדרנות בליגות הנמוכות.

מלשכת שרת התרבות והספורט מירי רגב נמסר כי "מרגע כניסת השרה לתפקיד, היא הנחתה את הגורמים העוסקים במלאכה לעבוד על מנת להביא את שורת ההמלצות לידי עשייה אמיתית שתמגר את תופעת האלימות בספורט. לטובת המהלך הקצנו סכום חסר תקדים ליחידה המשטרתית לטיפול באלימות וגזענות בספורט".

"תופעת האלימות בספורט הינה בעיה לאומית המחייבת פתרון מערכתי. בכוונת השרה לבחון מחדש את תפקיד המועצה למניעת אלימות כולל בחינת חלופות כדי לתת מענה לאומי כולל לבעיית האלימות בספורט והרחבת המחויבות של כלל המשרדים הממשלתיים לסוגיה".
משרד התרבות והספורט בראשותי ימשיך ויפעל ללא לאות לקדם את הנושא כבעיה לאומית וליזום כל העת פעילות רבה שתניב תוצאות בהקדם האפשרי".