מאמצים בירושלים להרגעת יהדות התפוצות
מאמצים בירושלים להרגעת יהדות התפוצותצילום: דוברות השרה שקד

שניים משרי הבית היהודי, נפתלי בנט ואיילת שקד בסיוע סגן השר הרב אלי בן דהן, פועלים ביממה האחרונה כדי להביא ליישום פשרה בנוגע לחוק הגיור.

כזכור, חוק הגיור שאושר בוועדת השרים לחקיקה מבקש למנוע גיורים פרטיים וקובע כי רק גיורים של מערך הגיור הממלכתי יוכרו לעניין חוק השבות.

בנט, שקד, בן דהן וגורמים נוספים נפגשו עם נציגי יהדות ארה"ב המבקרים בישראל וכן עם ראשי ארגון רבני צהר, במטרה להביא לפשרה מוסכמת על נוסח החוק. פגישות נוספות בין השלושה לגורמים נוספים המעורבים בנושא אמורות להיערך במהלך היום.

עיקר הפשרה נסוב סביב סוגיית הקפאת הסטטוס קוו הקיים בענייני גיור. החוק נועד כדי למנוע מבג"ץ לשנות את המצב שבו גיורים פרטיים, שלא נעשו על ידי מערך הגיור של המדינה, אינם מוכרים לעניין חוק השבות.

הנוסח המוצע לתיקון החוק, שמקובל ככל הנראה על כל הצדדים המעורבים, הוא חידוד העובדה שההצעה נוגעת רק להקשר של חוק השבות - ומשאירה פתח עתידי להתערבות בג"ץ בהכרה בנישואין של גרים שהתגיירו בבתי דין פרטיים.

הידברות בנושא החוק מתקיימת גם מול הסיעות החרדיות ושר הפנים אריה דרעי, האחראי מתוקף תפקידו על יישום חוק השבות - במטרה שהצעת החוק, בסופו של דבר, תאפשר לכל הצדדים - גם אם לא להסכים - לחיות איתה בשלום.

מוקדם יותר התייחס השר בנט למשבר שפרץ מול היהדות הרפורמית בארצות הברית בעקבות ביטול מתווה הכותל.

''משיחות מרתוניות עם יהדות ארה״ב המצב חמור. הם בתחושה שקיבלו סטירת לחי מממשלת ישראל ושהם אינם רצויים", צייץ בנט בטוויטר.

הוא הדגיש כי ''זו אינה המציאות כמובן, אך זו התחושה שלהם. אנחנו נקיים הידברות רציפה עימם היום. יהודי ארה״ב הם אחינו. הם רצויים כאן''.

''נעשו שגיאות ויש גם דיסאינפורמציה רחבה ('סגרו את רחבת ישראל', 'מנעו גיור ממיליוני יהודים'). התכנית היא להקשיב ולהידבר. לפוגג שמועות'', הסביר בנט.

לערוץ 7 נודע כי במערכת המדינית נתקבלו שיחות לא רק מהזרמים הרפורמי והקונסרבטיבי אלא אף מיהודים אורתודוכסים שמחו על ההחלטה. בין המוחים גם כאלו שתרמו בעבר סכומים ניכרים למדינה, ורמזו שהחלטות מסוג זה מורידות את המוטביציה שלהם לסייע לישראל.

על מה המהומה - בנט מסביר