ישיבת מועצת החמ"ד
ישיבת מועצת החמ"דצילום: דוברות החמ"ד

מועצת החמ"ד התכנסה אתמול ובחרה ברב אבי גיסר כנשיאה. במקביל מתבשרים ראשי החמ"ד על ההחלטה במשרד החינוך להעניק לחמ"ד את אות הצטיינות מנכ"ל המשרד.

על שתי הסוגיות הללו שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם ראש מנהל החמ"ד, הרב ד"ר אברהם ליפשיץ.

על אות ההצטיינות שמקבל החמ"ד אומר הרב ליפשיץ כי אותו החמ"ד מקבל בענווה גדולה, כלשונו. מדובר, כך הוא מספר באות שעיקרו אקט סמלי. הוא אמנם כולל סכום כספי מסוים ולא גבוה וטקס מכובד, אך האמירה שבו היא החשובה, ואמירה זו היא בעיניו קידוש שם שמים, "ישראל אשר בך אתפאר". משמעותו של קידוש שם שמים הוא בכך ש"המשרד על כל היבטיו רואים בחמ"ד הצטיינות על הישגים עבודה ודרכי עבודה".

באשר למועצת החמ"ד שהתכנסה אתמול אחרי תקופה ארוכה ובחרה ברב גיסר לכהן כנשיא המועצה, מסביר ליפשיץ כי מדובר במועצה סטטוטורית שעל פי החוק היא אוטונומית ובעלת עצמאות פדגוגית הוראתית וחינוכית, במקביל לעבודה המשותפת והטובה עם הנהלת משרד החינוך.

"נקבע בחוק שיש מועצה שהיא סוברנית לקבל החלטות לגבי תכנים, מורים ועוד סוגיות ברוח הציונות הדתית", הוא אומר ומציין כי "את המועצה בוחרת הממשלה ולא שר החינוך. זה אמנם פרט פורמאלי, אבל הפורמליסטיקה כאן מצביעה על תוכן".

במועצה עצמה, הוא מוסיף ואומר, מתקיימים דיוני חשיבה והתלבטויות עקרוניות ומהותיות סביב התנהלות החמ"ד ואפיקי הפעילות בו. "לפני שלוש שנים פג תוקפה של המועצה. מסיבות שונות הדבר לא התחדש עד שהשר בנט עשה מאמצים גדולים ונבחרה מועצה ונבחר הרב אבי גיסר ששימש בתפקיד בעבר שנים ארוכות בשמחה ובאהבה גדולה, במסירות נפש ובשיתוף פעולה הוא עושה את העבודה".

באשר לרב גיסר עצמו מוסיף ומציין הרב ליפשיץ כי אמנם פורמאלית הוא לא כיהן עד כה כראש מועצת חמ"ד כיוון שלא הייתה מועצה כזו, אך בפועל הוא נרתם לתפקיד בלתי פורמאלי שבו נועצו בו רבות. "היו הרבה התייעצויות ושאלות ונושאים לחשיבה והוא עמד לימיננו והיה שותף מלא. יש בחמ"ד צורך גדול של למעלה ממיליון ילדים והורים שאנחנו נעים סביבם. זה דורש הובלה, מנהיגות, יושרה ושיקול דעת הלכתית ומחשבתי והרב אבי גיסר נמצא שם איתנו, ואנחנו מברכים על כך".

לקראת תום השיחה עמו ביקשנו מליפשיץ, עם פתיחת החופש הגדול, להגדיר בפנינו מה יוכל להיחשב בעוד חודשיים לחופש גדול טוב, ובראש ובראשונה הוא פותח בתפילה "שיחזרו כולם שלמים ובריאים הביתה. ונשמרתם מאוד לנפשכם, הם ומשפחותיהם. זו בקשה דרישה ותפילה שלנו מכל צוותי המחנכים והמורים שמוציאים את הילדים לחופשה ונשארים קשורים איתם, שיחזרו הביתה בשלום. זו התפילה הראשונה והמרכזית".

מעבר לכך הוא מזכיר את תכנית החמ"ד לחופש הגדול 'חמ"ד של חופש'. בתכנית זו "אנחנו מכינים את הילדים לקיץ ולחופשה. יש הרבה מה להתכונן. כל מעבר הוא חשוב והוא צריך לכלול עשיה, למידה, חינוך, קשר עם צוות המורים, קיום תורה ומצוות מתוך אהבה ורצון. זה קטליזטור של החינוך העצמי וביטוי לקשר בין אדם להוריו, חבריו, מוריו ולקב"ה. קיימנו במות להורים כמו 'בתי מדרש הורים' ולמדנו כיצד מחזקים את הקשר המשפחתי בחופש הגדול, לראות בתקופה הזו זמן של חיבור עמוק יותר בין הורים וילדים".

"לא רק דיברנו, אלא עשינו פעולות רבות שהדברים יבואו לידי ביטוי. לדוגמא, כל תלמיד בחינוך העל יסודי קיבל חוברת קטנה של לימוד יומי והמחנכים מקיימים שיחות. זה ביטוי לכך שאנחנו לא מפסיקים את הקשר. יש ימי עיון, התכנסויות, יש קשר אסאמאסי בין המורים המחנכים והתלמידים".

ולדבריו, המאמצים והפעילות הזו מניבה גם תוצאות בפועל אצל הילדים: "הקשר הזה הוא קשר דו סטרי. אנחנו שומעים על דברים מדהימים שקורים בחופשים. הקשר קיים והאהבה קיימת. יש הרבה פעילות, יש מרכז 'לאורו נלך' המפוצץ בתלמידים, הרמב"ם היומי ממשיך גם בקיץ, יש אינספור פעילויות ברחבי הארץ, במיוחד פעילויות פרטיות וזה יוצא מהכלל".