סייבר
סייברצילום: דובר צה"ל

תמיר פלדמן, משנה למנכ"ל חברת קומסק ומומחה לסייבר ולאבטחת מידע מתייחסת בשיחה עם ערוץ 7 למתקפת הסייבר שהיתה השבוע על בתי החולים בישראל.

לדבריו, מתקפת הסייבר הבינלאומית היתה הפעם אלימה ביותר, כלשונו. "כל המתקפות יכולות להיות מכוונות לפלח שוק מסוים אבל גם אנשים בבית יכולים להיפגע".

לדבריו אין סיבה להיכנס לפאניקה בישראל, "הגופים מתכוננים למתקפה כזו ועובדים לפי מתודולוגיות, עושים גיבויים והיערכות. ההמלצה של רשות הסייבר היא לא לשלם את הכופר, כי גם באמת אם נשלם את הכסף הוא לא יגיע ליעדו ואף אחד גם לא ישחרר את המחשב שננעל.

''מה שצריך זה לבדוק האם אפשר לעשות רוורס והאם היה גיבוי. יש כן מתקפות שאפשר לשלם כופר אם לדוגמה גוף גדול נפגע ומול הדמי כופר של 300 דולר עומדים נתונים רבים עם חשיבות חיונית, כאן ברור ששווה לשלם כל מקרה לגופו".

פלדמן מסביר שחברות גדולות מתכוננות למתקפה כזאת במשך כל השנה, "אתה צריך קודם להבין איפה הארגון שלך עומד ומה הסבירות שתיפגע, אפשר להתכונן החל מרמת מתודולוגיה הסמכה וביטוח אבל אין מאה אחוז".

לעיתים מתקפת סייבר משמשת רק כמסך עשן למתקפה אחרת, "מתקפת סייבר יכולה להיות ממניעים פוליטיים או תדמיתיים. לעיתים זה מכוון כסף או מטעם גורמים קיצוניים, במקרה הזה כשתוקפים אותך כל כך הרבה יכול להיות שמדובר במסך עשן ואולי נגלה שיש כאן משהו אחר".