מסתננים במתקן "חולות"
מסתננים במתקן "חולות"צילום: תומר נויברג, פלאש 90

הוועדה לביקורת המדינה קיימה הבוקר (רביעי) דיון מעקב בנושא טיפול רשויות המדינה במבקשי מקלט.

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני), אמר בפתח הדיון כי "נוצר שדה קרב בין תושבי דרום תל אביב למבקשי המקלט, וכשיש מדיניות לא ברורה בעצם אין מדיניות. הדיון איננו דן בשאלה מי הוא פליט והאם ראוי לקלוט פליטים אלא כדי לבחון את המציאות הקיימת וכדי לתקן את השגיאות שנעשו בטיפול, הן במבקשי המקלט והן לתושבי דרום תל אביב.

''אנחנו עם שלפני לא הרבה שנים, אנשים מהעם שלנו ניסו בכל כוחם לבקש זכויות לנשום במקומות באירופה ולא קיבלו אותם ולכן הרוח הזו מחייבת אותנו לנסות לעזור, מתוך ציווי של ואהבת לרעך כמוך. גם כאנשים, גם כמדינה וגם כחברים בחבר עמים שמאמינים בזכויות אדם", הוסיף.

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) טען כי הממשלה טומנת את הראש בחול לאורך שנים, ''אבל המציאות הקטסטרופלית של מה שקורה בדרום תל אביב לא נעלמת והרבה מאוד אנשים סובלים. הצעקה שלהם לא מצליחה להביא לשינוי והבעיות מצטברות ומחמירות.

''מה המדיניות של הממשלה? המדיניות בפועל בשטח היא לא לטפל בבעיה. מידי פעם פוליטיקאים דמגוגים מפריחים סיסמאות באוויר כמו לגרש אותם, בעיקר כדי לזרוע חול בעייני תושבי דרום תל אביב ולקושש קולות בדרך. זו פשוט טרגדיה. הבעיה היא לא עם נציגי הרשויות, הדג פה מסריח מהראש וזה מגיע עד ראש הממשלה. זו לא רק בעיה של דרום תל אביב, היא בעיה של מדינה ואלה שאלות של חיים ועל שאלות כאלה ראש הממשלה צריך לתת את התשובות'', אמר חנין.

ח"כ יעל גרמן: "זה לא אמת אחת של תושבי דרום תל אביב ואמת אחרת של הפליטים. יש אמת אחת והיא מדברת על כך שהמצוקה היא של שניהם והיא נובעת מחדלון האישים של הממשלה. לממשלה טוב ונוח לסכסך בין התושבים לפליטים וכך במקום שהתושבים יבואו בטענות לממשלה שהזניחה אותם ויפנו את הכעס שלהם כלפי הממשלה הם מפנים את הכעס אל הפליטים''.

לדברי גרמן, ''הפתרון של win win הוא כאשר קודם כל הממשלה תקבע מדיניות. כל עוד שהם כאן ולא מגרשים אותם, הממשלה צריכה לתת להם את האפשרות לחיות והאפשרות לצאת מדרום תל אביב. צריך לפזר אותם ושלא יהיו רק בדרום תל אביב, הם יכולים לגור בהרצליה ורמת השרון ויעסקו בסיעוד. או לאילת וטבריה ויעסקו בתחום המלונאות''.

ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס) אמר בדיון כי "צריך לחזק את ידי משרד הפנים ורשות ההגירה על העבודה המצוינת שהם עושים. אסור לנו להתבייש להגיד את האמת. המדינה הביאה את כל אותם פליטים לדרום תל אביב. לקחו תושבים שעוד לפני זה היו מסכנים והפכו אותם לעוד יותר מסכנים. מפחיד להסתובב שם בלילה. הייתי רוצה לראות את המדינה שולחת את אותם פליטים להרצליה. אם תושבי דרום תל אביב היו רואים שהנטל מתחלק בכל האוכלוסייה, היחס שלהם היה אחרת.

יוסי אדלשטיין, מנהל רשות האוכלוסין, סיפר כי ''מאז 2009 כשהתחלנו לטפל בסוגיה הוגשו 49 אלף בקשות מקלט מכל העולם. מתוך זה 30 אלף בשנתיים האחרונות. לצערי את המשאב האנושי שיש לי שאמור לטפל בבקשות עסוק במרביתו בלקבל את הבקשות.

''אני לא מסוגל בקפיצה כזו לטפל בכל הבקשות. גם אלה שכבר קיבלו תשובות שליליות עדיין נשארים פה וממשיכים לעבוד פה. יש שטף של מבקשי מקלט שהציף את היחידה, והמשאב האנושי שגם ככה מצומצם נאלץ להתמודד רק עם קבלת הבקשות'', הסביר.

שפי פז, תושבת דרום תל אביב, אמרה לח"כים ''אנחנו מבקשים להפסיק לעשות השוואה לשואה וליהודי אירופה ולהפסיק עם הנרטיב הזה. כל זמן שלא יהיה ערוץ הרחקה שום דבר לא יעזור וערוצי ההרחקה תקועים כל הזמן בבג"צים. ברחובות שלנו מסתובבים המון אנשים שנדחו בקשות המלקט שלהם והם עדיין עובדים פה. מסתובבים שיכורים בלילה, הורסים לנו את החיים ומחריבים לנו את הקהילה. זו בדיחה שלשירות ההגירה יש 130 פקחים על כל הארץ.

''כולנו ראינו השבוע את התמונות מהאירוע בשגרירות אריתריאה. יש עשרת אלפים תומכי משטר שם והם מגיעים למסיבה של השגריר. אני ציפיתי שבאירוע הזה יבואו נציגי רשות ההגירה ויעצרו אותם אבל במקום זה אנשי רשות ההגירה הגיעו כאורחים. למה יש עשרת אלפים תומכי משטר שכל העמותות דואגות להם, מה הרציונל שהם פה?'', שאלה.

פז הדגישה כי ''שדה הקרב הוא לא בינינו התושבים לבינם מהגרי המקלט, יש בינינו יחסי שכנות, בן אדם יכול להפגין נגדם ביום ולחבק את הילד של השכן בלילה, אנחנו בני אדם. שדה הקרב הוא בינינו לבין העמותות והפעילים והמתנדבים שלא גרים בדרום תל אביב ומעולם לא הגיעו לדרום תל אביב לפני המסתננים".

אסף וייצן ממוקד הסיוע לעובדים זרים אמר בדיון כי ''אין רצון לדרג הפוליטי לפתור את הבעיה. אחוזי הדחייה של הבקשות בישראל הם מהגבוהים בעולם. אין ויכוח על זה שצריך לתת תשובות למתן החלטה בבקשות ואין ויכוח על זה שחמש שנים זה לא פרק זמן סביר. המדינה כושלת לא בגלל שהיא לא יכולה או העדר משאבים אלא בגלל שהיא לא רוצה''.

טופורקו תהמה שהגיע מאריתראה, סיפר: "ברחתי מהאריתראיה, ראיתי מה קורה לאנשים שנרדפים על ידי המשטר. ראיתי מה יהיה העתיד שלי אם אשאר באריתריאה. הגעתי לישראל לפני 9 שנים. הגשתי בקשה והיא נדחתה על הסף כי לא הגשתי אותה בזמן. אני מבקש שתעזרו לי".

מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ איל בן ראובן סיכם את הדיון: "לנושא מורכב צריך פתרון מורכב. הבעיה היא ברמה של ממשלה וראש הממשלה צריך להתערב בזה. אני כן רואה איזו שהיא תזוזה באמירה של שר הפנים לגבי הדרפורים, כאור בקצה המנהרה שצריך לסמן לכל מי שעסק בנושא שצריך לשנות את דרך הפעולה.

''נדרשת מדיניות בהירה וברורה עם תכנית פעולה ברורה, גם אם היא לא נעימה היא עדיפה על התעלמות. המדיניות צריכה לתת מענה לריכוז הזה שנוצר בדרום תל אבי. חייבים לפרק את הפצצה המתקתקת הזו", הדגיש בן ראובן.