סטודנטים בתוכנית תגלית
סטודנטים בתוכנית תגליתפלאש 90

פרופ' לן סאקס, פסיכולוג חברתי מאוניברסיטת ברנדייס, סבור שהמחקר שמצא צניחה בשיעור התמיכה בישראל בקרב סטודנטים יהודיים בארה"ב – אינו אמין.

המחקר, שנערך על ידי קבוצת מומחי שיווק ויחסי ציבור בשם "ברנד ישראל", טען כי בעוד שב-2010, 84% מהסטודנטים היהודיים במכללות אמריקניות נטו לטובת הצד של ישראל בסכסוך עם הפלשתינים, מספר זה צנח ל-57% בלבד ב-2016.

בראיון ל"טיימס אוף איזראל", סאקס סיפר כי במהלך 15 שנים, הוא אוסף מידע על מידת החיבור של יהודים בארה"ב לישראל, בין היתר במסגרת מסעות של "תגלית" לישראל. המידע שלו סותר את טענת המחקר הפסימי.

סאקס – העומד בראש מרכז כהן ללימודים יהודיים בברנדייס – טען כי הוא מפעיל צוות של 30 חוקרים, וכי בשנתיים האחרונות בלבד, הם ביצעו ששה מחקרים, בהם שני מחקרים ארציים ומספר מחקרים בקמפוסים מסויימים. לדבריו, אין כל סימן לירידה משמעותית בתמיכה בישראל.

סאקס ציין כי בשנת הלימודים המסתיימת כעת, ביקרו בישראל כמעט 50,000 צעירים במסגרת מיזם "תגלית". מדובר בכ-2,000 מבקרים ביום, בעונת השיא. "אם הם היו מואסים בישראל, הם לא היו באים", הצהיר.

לדבריו ישנה הגזמה בתיאור ההשפעה של תנועת ה-BDS בקמפוסים בארה"ב. רק בקמפוסים מעטים ישנה אווירה אנטי-יהודית או אנטי-ישראלית, אמר. וגם שם, האווירה הזו לא מונעת מסטודנטים להירשם ל"תגלית", ללמוד בקורסים על ישראל או להשתתף בפעילות יהודית בקמפוס.

הטענה כאילו סטודנטים יהודיים פונים בעצמם לתנועת ה-BDS תקפה, לדבריו, רק לאחוז מזערי מהסטודנטים היהודיים. החלוקה האמיתית בתוך הקהילות היהודיות, טען, היא בין מי שיודעים משהו על ישראל ואלו שאינם יודעים דבר על ישראל. כמעט מחצית מהיהודים מעל גיל 25 ביקרו בישראל, הסביר. ב-1990, רק כרבע מהיהודים בגילאים אלה ביקרו בישראל.