האנדרטה לזכר המחבל
האנדרטה לזכר המחבלצילום: דובר צה"ל

כוחות צה״ל החרימו הלילה (שישי) אנדרטה בג׳נין לזכר המחבל חאלד נאזל שתכנן את הפיגוע במעלות בשנת 1974, שבו נרצחו 26 בני אדם, ביניהם 22 תלמידים שישנו במהלך טיול בית ספר.

בצה''ל אומרים כי החרמת האנדרטה היא חלק בלתי נפרד מהמאבק בהסתה הפלסטינית נגד יהודים.

האנדרטה הוקמה לפני מספר שבועות. גורמי הביטחון הזהירו את אנשי המקום כי במידה ולא תוסר צה״ל יפעל להחרמתה.

בעקבות כך, האנדרטה הוסרה בשבוע שעבר על ידי עיריית ג׳נין. עם זאת, הוחזרה יום לאחר מכן, לכן הלילה יצאו כוחות צה״ל להסרתה.

כמו כן, במהלך הפעילות בוצע ירי לעבר הכוח. הכוח הגיב בירי לעבר המחבל, שהשליך את הנשק ממנו בוצע הירי ונמלט. הנשק נלקח על-ידי הכוח.

הפיגוע במעלות התרחש במאי 1974. בתחילת האירוע נרצחו על ידי מחבלים נוסעת ברכב מסחרי, סמוך למושב צוריאל, לאחר מכן שלושה מתושבי המקום, ובהמשכו הוא הפך לפיגוע מיקוח שבו נלכדו כבני ערובה תלמידים מצפת אשר לנו במעלות.

בעקבות ניסיון חילוץ כושל נרצחו 22 מבני הערובה ונהרג חייל צה"ל. שלושת המחבלים חוסלו מאש כוחות צה"ל. 68 אזרחים וחיילים נפצעו.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי, התייחס בעמוד הפייסבוק שלו להחרמת האנדרטה.

מרדכי כתב בשפה הערבית, ״אין דבר נצחי בפסל של ניזאל הטרוריסט. הסרת האנדרטה לזכרו של הרוצח הטרוריסט ח'אלד ניזאל מהכיכר בג'נין באה לאחר שבעיריית ג'נין התבקשו לעשות כן כדי להפסיק את ההסתה בציבור. מאחר ולא עשו זאת צה"ל נחוש לפעול נגד הסתה לרצח באמצעות 'גיבורים' כמו ניזאל שרצח ילדים חפים מפשע.

''אם יש בקרב תושבי ג'נין קצת מחשבה חיובית, אנחנו בטוחים שיוכלו למצוא שם יותר מתאים לכיכר במקום 'כיכר הטרור' כפי שהיתה עד הסרת האנדרטה. לא נקבל הנצחה של הסתה", הבהיר האלוף מרדכי.