יואב קיש
יואב קישצילום: דוברות הכנסת

ועדת השרים לחקיקה תצביע ביום ראשון על הצעת חוק שתחייב להוציא לפועל את ההבטחות של הממשלה לבנות ביהודה ושומרון.

אחד מיוזמי החוק, יו"ר שדולת א"י בכנסת, ח"כ יואב קיש אומר כי מטרת ההצעה לדאוג להסגרת חסמים מדיניים מבנייה לאחר הריסה שבוצעה בהתיישבות.

"מטרת ההצעה היא ביטול כל האישורים המדיניים הנדרשים לבנייה, שמתרחשת לאחר הריסה. במקומות, וכמובן שאנחנו ממקדים את זה לבית אל, שהיתה הריסה שכנגדה הובטחה בנייה חליפית, היא לא תצטרך להמתין לשום אישור מדיני אלא רק לאישורים המקצועיים הספציפיים", אומר קיש בראיון לערוץ 7.

איך מקבלים ראש הממשלה ואנשיו הצעת חוק כזו?

"הגיעו להבנות עד עכשיו בנוגע לבית אל שבספטמבר זה יפורסם. חשוב לי שזה יקרה לפני - ולכן אני מפעיל את הלחץ. להגיד שנצליח בזה? זו משימה מורכבת וזה צעד ראשון בדרך. מה שחשוב להבין הוא שאם הרסנו, ובתמורה היה הסכם שבו נמנעו מללכת למהלכים אלימים בשלב ההריסה, אי אפשר שלא לכבד את זה ולתלות או להתנות במגבלות מדיניות כאלה ואחרות".

ח"כ קיש מציין כי העניין מבחינתו הוא לא להצביע על עניין של אי קיום הבטחות, אלא להעביר מסר ברור הנוגע להתיישבות. "שוחחנו עם השרים והסברתי להם. אף אחד לא נכנס לאם היתה הבטחה או לא - אלא יותר לתפיסה העקרונית שבמקומות שבהם כנגד הריסה הוגדר שנבנה - אותה בנייה אסור שתהיה תלויה בשום דבר. הרבה יותר קל להעביר מסר כזה. ברור שיש אלמנט מסויים בבית היהודי שמנסה לנגח לכיוון ההבטחות - ואני יכול לומר שאני ממש לא מתעסק בזה. העניין הוא שהיה חשוב שבמקומות שהרסו, יבנו ללא הגבלות מדיניות".

לפי האינדיקציות שבידיך, ההצעה תאושר ביום ראשון בוועדת השרים?

"זה מצב של חמישים אחוזים לכאן ולכאן. אני מניח שדווקא במסגרת השרים תהיה תמיכה. השאלה היא איך תיתפס נחיצות ההצעה. אם היא תיתפס כניגוח של הבית היהודי בראש הממשלה - אז גם אני לא יאהב את זה ולא אחפש שהיא תעבור. אם הכל ייתפס באופן ענייני - זה יעבור".

מי צריך לתפוס את זה בצורה כזו או אחרת?

"גם בין השרים של הליכוד וגם ראש הממשלה. אנחנו מתעסקים עניינית בנושא בית אל, ויש גם מיגרון ומקומות נוספים שבהם לצערי נהרסו בתים. חשוב שבעניין הזה, מעבר לחשיבות של בית אל שיהיה מסר ברור - שאם יש מחוייבות לבנייה, היא יוצאת מהמשוואות המדיניות".

נציין כי החוק קובע כי במקום שבו ניתנה הבטחה שלטונית לבנייה במקום מבנים שנהרסו, יקודמו כלל ההליכים הנדרשים לשם מימוש ההבטחה בהקדם האפשרי ולא יעוכבו בשל שיקולים מדיניים ואחרים. הצעת החוק נולדה בעקבות הבטחת נתניהו לבנות 300 יחידות דיור בבית אל - שלא יצאה לפועל עד היום.

בדיקת ערוץ 7 מעלה כי מרבית השרים החברים בוועדת השרים לחקיקה מתכוונים להצביע בעד החוק, ובשדולת ארץ ישראל מקווים שראש הממשלה נתניהו לא יסכל את העברתו ברגע האחרון.

שרי הממשלה שטרם הודיעו על תמיכתם בחוק: יואב גלנט, מירי רגב, דוד אזולאי, משה כחלון, סופה לנדבר ויעקב ליצמן.

שרי הממשלה שהודיעו כי יצביעו בעד הצעת החוק: איילת שקד, זאב אלקין, אופיר אקוניס, גילה גמליאל, יריב לוין, אורי אריאל ואיוב קרא.