הצעצועים שלנו
הצעצועים שלנוצילום: יחצ

צעצועים הם סמלים שבכוחם להמחיש מחשבות ורגשות, שמקורם בילדות, אבל אינם בהכרח ילדותיים.

אנו מזהים בצעצועים חלק מעצמנו, מסודותינו, מהעצמי המדומיין שלנו. להיזכר פתאום בצעצוע ישן, או לגלות אחד כזה שאבד מזמן, מעורר מפל של זיכרונות נשכחים.

צעצועים הם בני לוויה למסע הרגשי מילדות לבגרות, אך הם גם אובייקטים תרבותיים, אשר מעוצבים על ידי ערכים, רעיונות, אובססיות, אופנות, וטכנולוגיות של החברה המייצרת אותם.

התערוכה "ביקור הצעצועים 2 – האוטו שלנו" שתפתח השבוע בגלריית המשכן בית מאירוב בחולון, מבקשת להתמקד בצעצועי התחבורה שהפכו להיות מושא פנטזיות ומשחק. לאורך המאה ה-20 עברו מכוניות הצעצוע שינויים עיצוביים וטכנולוגיים מהותיים - מגוש עץ פרימיטיבי עם ארבעה גלגלים, למכוניות מודל עם דלתות נפתחות וחלל פנימי משופע בפרטים. תערוכה זו הינה תערוכת המשך לתערוכה "ביקור הצעצועים" שהוצגה בגלריה לפני שנתיים באוצרותה של חנה הרצמן.

במסגרת התערוכה מוצגים, עשרות צעצועי תחבורה: מטוסים, מכוניות, סירות, אופניים ועוד, מתוך אוסף בני ירוחם. הצעצועים, שיוצרו ברובם בשנות החמישים של המאה הקודמת, מחומרים כמו פח, ברזל עץ ופלסטיק ממחישים את השינויים שעברה תעשיית הצעצועים לאורך השנים. כך למשל מכוניות עץ הופיעו מעט אחרי המצאת המכוניות הראשונות, בשנות השמונים של המאה ה-18.

הטכניקה הקלאסית של כיפוף עץ אפשרה לאנשים רבים ליצור מכוניות עבור ילדיהם. מכוניות פח הפכו נפוצות בתחילת המאה ה-19. הפח היה קל לצביעה ולעיצוב, ושימש כחומר מצוין לצעצועים ומודלים מורכבים. בשנות החמישים של המאה הקודמת, כאשר תעשיית הפלדה החלה לשגשג בארה"ב, הפכו מכוניות עשויות מלוחות פלדה פופולאריות, בשל רמת הפרטים והדיוק. מכוניות המודל שימשו בעיצוב ובנייה של מכוניות אמתיות. בשנות החמישים, הפך הפלסטיק מתוצר לוואי של תעשיית הדלק לחומר ייצור בפני עצמו. המצאת הפלסטיק יצרה מהפכה עבור יצרני הצעצועים, ואפשרה להם לייצר בשניות מכוניות חזקות יחסית, בעלות מראה מדויק במחיר נמוך מאוד.

לצד צעצועים אלו יוצגו בתערוכה פרשנויות עכשוויות למושג מכונית צעצוע, כפי שעוצבו על ידי סטודנטים מהמכון הטכנולוגי בחולון. בעבודתם מתייחסים הסטודנטים לכל אותן תהפוכות חומריות, טכנולוגיות ותפיסתיות שחלו בעולם מכוניות הצעצוע. חלקם ביקשו לפשט את מושג המכונית עד למינימום הנדרש, אחרים ביקשו להתחבר לחוויות ילדות, או לפתור בעיה אמיתית בעולם המשחק הילדי.

הפרויקט של נטע שלום למשל, נקרא מכוניות נערמות והרעיון שבבסיסו הגיע מתוך זיכרון ילדות, בו סידרה עם אחיה את מכוניות הצעצוע בפקק תנועה אחד גדול ברחבי הבית. המכוניות עוצבו כך שניתן לערום אותן זו על זו. והן עשויות עץ ופלסטיק. במערום נסתרים גגות המכוניות, ובפירוק נגלים צבעיהם השונים.

במסגרת התערוכה תתקיים בגלריה מידי יום שלישי פעילות לילדים. גלריית המשכן בית מאירוב חולון. ללא תשלום.