איילת שקד
איילת שקדצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

שרת המשפטים איילת שקד תגיש הבוקר (ראשון) הצעת חוק המשנה את דרך המינוי של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה.

כיום, בחירת היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה מתבצעת באמצעות מכרז פנימי שאליו יכולים לגשת רק עובדי מדינה.

הצעת החוק החדשה קובעת כי הבחירה תתבצע באמצעות ועדת איתור המגישה מועמדים חיצוניים לאחר סינון לשר הממונה על המשרד הממשלתי שבו המשרה. המועמד הנבחר ימונה על ידי השר ליועץ המשפטי, לאחר שהתקבלה הסכמת היועץ המשפטי לממשלה.

על פי הדיווח בעיתון ״ידיעות אחרונות״, השרה שקד ורוב שרי הממשלה סבורים כי בכך תגבר המשילות שלהם במשרד והיועצים המשפטיים יסייעו לשרים להגשים את מדיניותם.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מתנגד ליוזמה של שקד, וטוען כי דרך המינוי החדשה תחליש את שומרי הסף כיוון שהבחירה תהיה של דרג פוליטי, והדבר יגרום לפוליטיזציה של הייעוץ המשפטי.

השרה שקד אמרה כי "הצעת החוק תשביח את השירות המשפטי הציבורי ותסייע לממשלה לקדם מדיניותה. ההצעה תאפשר כבר בשלב הראשון הגשת מועמדותם של אנשי מקצוע מעולים. כמו כן תיווצר ההבנה שליועמ"ש משרדי יש שני תפקידים — מצד אחד הוא שומר על דרישות החוק ועל התנהלות ראויה, ומצד שני הוא שחקן מרכזי בקידום מדיניות הממשלה".

שקד הדגישה כי "אין בהצעה כדי לפגוע פגיעה בסמכויות הנתונות ליועץ המשפטי למשרד הממשלתי או לעצמאות שיקול דעתו".

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "כיום נבחרים היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה בהליך של מכרז, ככל המשרות בשירות המדינה. תחילה מפורסם מכרז בין־משרדי שאליו יכולים להגיש מועמדות משפטנים העובדים בשירות המדינה. ככל שלא נבחר מועמד בשלב זה, מפורסם מכרז פומבי. במסגרת תהליך זה אין לשר כל נגיעה או השפעה על תהליך המינוי, וזאת על אף ממשקי העבודה המרובים והמשמעותיים שיש לו עם היועץ המשפטי. על כן מוצע לשנות את תהליך הבחירה והמינוי למשרה, כך שיאפשר מעורבות רבה יותר של השר בהליך המינוי".

על פי ההצעה של שקד, ועדת האיתור תכלול את מנכ"ל המשרד הרלוונטי, היועץ המשפטי לממשלה או נציגו, נציב שירות המדינה או נציגו, נציג ציבור ונציג אקדמיה.