עורר מחלוקת. ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן
עורר מחלוקת. ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבןצילום: רויטרס

התבטאותו מעוררת המחלוקת של ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, ששיבח לפני מספר ימים את שליט הנגריה לשעבר מיקלוש הורטי, שהיה מקורב להיטלר ולראשי המשטר הנאצי, ממשיכה לתפוס כותרות.

בסוף השבוע התקשר שר החוץ ההונגרי, פיטר שיארטו, אל שגריר ישראל בהונגריה יוסי עמרני, ואמר כי ל"הונגריה יש אפס סובלנות כלפי אנטישמיות".

אורבן אמר בנאומו כי הורטי, בעל בריתו של היטלר, היה "אחד המדינאים המצטיינים" ושיבח אותו במילים חמות. הדברים עוררו סערה כאשר ממשלת ישראל דרשה הבהרות על דברי ראש הממשלה ההונגרי.

לאחר שערמני דרש הבהרות מטעם ממשלת ישראל על הדברים, הגן שר החוץ ההונגרי שיארטו בשיחה עם השגריר הישראלי על דבריו של אורבן.

"יש לכבד את ההיסטוריה, והעובדות ההיסטוריות מצביעות על כך כי פעולותיו של הורטי כשליט כללו תקופות טובות ותקופות שליליות ביותר. עם זאת, זה דבר שלילי במיוחד ושייך לקטגוריה של חטאים היסטוריים, שהוא לא הגן על היהודים שהיו חלק מהאומה ההונגרית, שחוקק חוקים נגד היהודים והביא לאפלייתם, ושמאות אלפי יהודים נפלו קורבן לשואה" אמר שיארטו.

למרות שהגן על דבריו של אורבן, הבהיר שיארטו לשגריר ישראל כי ממשלתו לא תסבול שום גילויי אנטישמיות. "הממשלה ההונגרית היא אחת הממשלות שעשו הכי הרבה על מנת להילחם באנטישמיות. כל עוד הממשלה הנוכחית מכהנת, יהודי הונגריה יכולים להיות בטוחים כי הממשלה תגן עליהם בכל צורה אפשרית" אמר שיארטו.

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו אמור לבקר בהונגריה מאוחר יותר החודש, ולהיפגש בבודפשט עם ראש הממשלה ההונגרי ויקטור אורבן.