יעקב ליצמן
יעקב ליצמןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לקראת תום מועד הליך הגישור במשבר הדסה שלח שר הבריאות יעקב ליצמן מכתב למגשר, השופט רובינשטיין, בו חזר ופירט את השיקולים המקצועיים העומדים בבסיס ההחלטה שלא לפתוח מחלקה נוספת בשערי צדק.

במכתב פורט כי כל גורמי המקצוע במשרד הבריאות, וגם עמדת גורמי מקצוע נוספים, מהבכירים ביותר בתחום - שפיצול המחלקות בירושלים הוא מעין 'משפט שלמה' ויביא לשתי מחלקות בינוניות וחלשות ביכולתן המקצועית, במקום מחלקה אחת חזקה וטובה, כפי שיכולה המחלקה בהדסה לחזור ולהיות. גורמי המקצוע מדגישים כי לאורך זמן - הדבר יפגע אנושות באיכות הטיפול לילדי ירושלים ובבריאותם.

‏‎שר הבריאות מבהיר במכתבו כי "לאורך כל שלבי ההתנהלות השונים עם הרופאים המתפטרים מהדסה, ובפרט במהלך הגישור בראשות השופט רובינשטיין פעל משרד הבריאות מתוך מטרה לתת מענה הולם לילדים המטופלים מבלי לפגוע בשיקולים המקצועיים ארוכי הטווח. בהתאם לכך – הצענו בהליך הגישור מספר מתווים שיש בהם כדי לתת מענה לצרכים השונים שעלו מצד ההורים והרופאים במהלך הגישור, אולם כל אחת ואחת מההצעות שהצענו, נדחו על הסף על ידי הרופאים".

השר הביע תמיכה מוחלטת בעמדת אנשי המקצוע כי פתיחה של מחלקה או הרחבתה של מרפאה בשל לחצים שיוצרים הרופאים יביא לכאוס ואובדן שליטה ניהולית ורגולטורית במערכת. "אנו מודעים לצורך למצות את הליכי הפתרון למשבר בהסכמה, ועל כן חזרנו והצענו מתווים שונים כאמור שנועדו לתת מענה לצרכים התעסוקתיים של הרופאים, אך לא נוכל להשלים עם מצב בו אנו מתפשרים על איכות הטיפול בילדים בשל הצורך לדאוג לפתרונות תעסוקתיים לרופאים".

"‏‎פיצול השירותים לאוכלוסייה בסדר גודל של ירושלים כזה מנוגד לכל התורה המקצועית בתחום הטיפול במחלות נדירות, כמו מחלות סרטן בילדים. משרד הבריאות רואה בחומרה את מערכת ההסתה הנוראית נגד בכירי משרד הבריאות ונגד שר הבריאות וקורא לכל הצדדים לגלות אחריות ציבורית ולשנות את השיח הקשה והמתלהם", נאמר עוד במכתב.