זיכוי והרשעה. ראובני (מימין) ואסרף (משמאל)
זיכוי והרשעה. ראובני (מימין) ואסרף (משמאל)צילום: Basel Awidat/Flash90

בית המשפט המחוזי בנצרת הרשיע בצהריים (שני) את נגד ינון ראובני, צעיר בן 20 מאופקים, בעבירה של הצתת כנסיית "הלחם והדגים" לפני שלוש שנים.

יהודה אסרף, צעיר בן 19 תושב אלעד, אשר הואשם בסיוע לראובני, זוכה מכל העבירות בהן הואשם.

בכתב האישום נטען כי ראובני החליט להצית את הכנסייה על רקע של עוינות כלפי הדת הנוצרית. בעקבות כך החליטו אסרף וראובני כי אסרף ימסור את רכב הסובארו אשר נרכש על יד אסרף כשבועיים קודם לכן לראובני, כאשר לכאורה ידע למה ישמש הרכב.

סמוך לשעה 22:00 בלילה יצא ראובני בנסיעה ברכב ממקום החנייה סמוך לשער האחורי של היישוב יד בנימין, ואסף בהמשך שותפים אחרים. סמוך לשעה 22:40 ולצורך ביצוע ההצתה, מילא ראובני בקבוקים בבנזין בתחנת הדלק בלטרון. בנוסף לבקבוקים הצטיידו המציתים לצורך ביצוע ההצתה בכפפות, גפרורים ומצית.

סמוך לשעה 03:00 הגיעו המציתים ברכב הסובארו לדרך עפר מול הכניסה לכנסייה, שם החנו את הסובארו, חצו את הכביש בריצה לכיוון מטע מנגו הסמוך לכנסייה, והחלו להתקדם לכיוון הכניסה הדרום מערבית של הכנסייה.

סמוך לשעה 03:15 נכנסו המציתים למתחם הכנסייה. המציתים נכנסו לחדר המשמש כחדר ישיבות במנזר, שפכו בנזין על דלתות וקירות המבנה והדליקו אותו. כתוצאה מכך, התלקח החדר כולו. גג החדר, אשר היה עשוי עץ, קרס, והאש התפשטה אל שני חדרים סמוכים.

בנוסף, שפכו המציתים בנזין על דלת מבנה המגורים של המנזר, סימנו שובל של בנזין מהדלת לחצר סמוכה, שם הדליקו את הבנזין באמצעות גפרור. שובל האש הגיע עד לדלת והצית אותה ולהבות האש חדרו מתחת לדלת לעבר מבנה המגורים. וגרם לה נזק. באותה עת שהו במבנה המגורים שני כמרים.

בנוסף, ריססו המציתים על קיר סמוך לדלת שהוצתה את הכתובת "והאלילים כרות יכרתון", שהיא משפט הלקוח מתפילת "עלינו לשבח", המתייחס לביעור עבודה זרה.

לאחר מכן, נמלטו המציתים מהמקום באופן רגלי עד הגעתם לסובארו. באמצעות הסובארו עשו המציתים את דרכם בחזרה למקום עבודתו של ראובני ביהוד. ראובני המשיך לעבודתו ושותפיו האחרים נהגו בסובארו בחזרה ליישוב. במהלך ניסיונות הכיבוי של השריפה, נפגעו אב המנזר ומתנדבת באורח קל משאיפת עשן.

כאמור. ראובני הורשע במיוחס לו ואילו אסרף זוכה מהאישומים נגדו.

עו"ד עדי קידר מארגון חוננו שייצג את הנאשם אסרף שזוכה מסר בתגובה, "אנו מברכים על החלטת בימ"ש שהורה על זיכויו של הנאשם מכל אשמה, זיכוי מלא ומוחלט".

"יחד עם זאת חשוב לציין שכתב האישום הזה לא היה נכון שיוגש מלכתחילה", טען קידר, "המדינה מנסה פעם אחר פעם לאתגר את בתי המשפט בעיקר שמדובר בגורמי ימין. אני שמח שבית המשפט דחה את עמדת המדינה וקיבל את עמדת ההגנה והורה על זיכויו המוחלט של הנאשם".