עשה שלום? ליצמן
עשה שלום? ליצמןצילום: הדס פרוש, פלאש 90

משרד הבריאות פרסם חוזר מנכ"ל המסדיר את נהלי העבודה ושיתופי הפעולה בין ארגון מגן דוד אדום לארגון איחוד הצלה, וזאת במטרה לייעל ולמקסם את פעילות כונני החירום במדינת ישראל, לטובת כלל הציבור.

הצעד בו נקט המשרד אמור לשים סוף לשנים של עימותים נמשכים בין שני הארגונים שפגעו בניצול המשאבים לטובת הצלת חיים.

לפי הנוהל עליו סוכם בשיתוף פעולה של שני האירגונים, כונני האיחוד הצלה יופעלו במסגרת מוקד הכוננים הלאומי המופעל על ידי מד"א.

הכוננים יוזנקו באמצעות מוקד מד"א אשר תאתר את הכוננים הקרובים ביותר למקום האירוע, בלא קשר לשייכותם הארגונית.

במקביל יתבצע חיווי למוקד איחוד הצלה אודות כונני הארגון שאותרו, והמוקד ייצור קשר עימם ויבדוק יציאתם לאירוע, ויעביר המידע למד"א, לצורך הזנקתם והעברת פרטי האירוע אליהם.

לצורך כך הוטל על מד"א לפתח אפליקציה משותפת, שתפעל כמוקד מידע משולב ועל שני הארגונים לבצע התאמות נדרשות לאפליקציה, שתאפשר הפעלת הכוננים במתכונת זו.

במטרה לייעל את התהליך ועל מנת שכל פניות החירום ינוקזו דרך מוקד הכוננים הלאומי, סוכם על דעת הצדדים כי איחוד הצלה יחדל מפרסום ציבורי ופומבי של מספר הטלפון של המוקד שלו.

ככל שתתקבל קריאת חירום במוקד איחוד הצלה, המוקד יעביר את הפרטים למוקד מד"א ובמקביל יאתר כוננים של איחוד הצלה ויזניק אותם לאירוע.

משרד הבריאות יפקח על הפעלת ההסדר למול מד"א ואיחוד הצלה. לצורך כך יקבל המשרד דיווח מפורט אודות היקף האירועים, ונתונים נוספים הנדרשים לביצוע בקרה.

בכדי למנוע פגיעה בחיי אדם, עד להטמעת האפליקציה, מוקד מד"א יפנה באופן יזום למוקד איחוד הצלה בכל אירוע החייאה ושל מחוסר החייאה. מוקד מד"א יפנה למוקד איחוד הצלה לצורך איתור של עד 2 כוננים נוספים, לצורך הגעה למקום האירוע.

בהודעת משרד הבריאות נאמר, "חוזר מנכ"ל זה גובש לאחר דיונים משותפים שיזם משרד הבריאות יחד עם כל הצדדים במהלך החודשים האחרונים, מתוך הערכה הדדית וכבוד משותף של מד"א ואיחוד הצלה כשלנגד עיניהם הצלת חיי אדם בלבד".

שר הבריאות ליצמן בירך את מד"א ואיחוד הצלה על פועלם החשוב להצלת חיי אדם ועל הנכונות וההסכמה של שני הארגונים לשיתוף פעולה ביניהם ביישום המתווה ובהפעלת הכוננים.