דיון בנושא תקיפות חיילים חרדיםחזקי ברוך

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת דנה היום (שלישי) בתופעת האלימות נגד חיילים חרדים, ביוזמת ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), יו"ר ועדת המשנה לכוח אדם בצה"ל.

"מתחתי ואמשיך למתוח ביקורת על הפרשנות המצמצמת מדי של הפרקליטות ומערכת המשפט למונח הסתה לאלימות, אך הדם שיישפך כאן הוא לא על ידיהם – הוא על ידיו של ליצמן ואנשיו שמאפשרים להסתה להשתולל", טען אוחנה.

הוא סיפר כי תלונות רבות מוגשות על-ידי מתגייסים חרדים בגין הסתה, "גורמי אכיפת החוק ובראשם הפרקליטות, מחליטים לעצום עיניים ולסגור תיקים אלו בתואנה של 'חוסר עניין לציבור'. זה שקר. לציבור יש עניין רב בכל חיילי צה"ל ובכך שלא יאונה להם רע. אני דורש מהפרקליטות להתעורר על החיים של חיילינו החרדים לפני שכולנו נצטער על כך".

עוד הוסיף ח"כ אוחנה, "יש לעקוב אחרי נתיב הכסף – ראינו שמנהיג חסידות סאטמר נטל על עצמו לממן ב-4 מיליון דולר את 'המאבק נגד הגיוס'. המשטרה והפרקליטות צריכות – גם נוכח איומים בטרור ובאלימות – לחקור ובמידת הצורך לעצור אותו אם יתגלה שהכסף הזה משמש להסתה לאלימות".

יעקב וידר, יו"ר המטה החרדי בליכוד, אמר בדיון: "למרות ההבטחות הרבות של המשטרה והפרקליטות - ההסתה והאלימות נגד חיילי צה"ל החרדים עדיין לא מוגרו. השבוע פורסמו בריכוזים החרדים מודעות המבטיחות פרס כספי לכל נער או ילד שיתקוף חייל חרדי, כחלק מהקמפיין האגרסיבי שממומן בכסף זר ומכוון להרוס את חייהם של חיילי צה"ל ובני משפחותיהם. אוזלת היד והסובלנות של רשויות החוק חייבות להיפסק, כי הדם שיישפך יהיה על הידיים שלהם!".

חבר ועדת חוץ וביטחון, ח״כ מוטי יוגב (הבית היהודי), אמר כי אי אפשר להשלים עם ההסתה נגד החיילים החרדים. ''שלום חיילי צה״ל הוא ערך עליון שלנו הציונות דתית ושל מדינת ישראל. אני כמובן תומך ודוחף ללימוד תורה, אבל אין שום הצדקה בתורת ישראל לאלימות נגד אדם מישראל, קל וחומר חייל צה״ל.

''עם זאת, חשוב לדעת את המציאות. זה מיעוט קטן בחברה החרדית. החברה החרדית בכללה, גם אם היא אינה מתגייסת בהמוניה, היא אוהדת ותומכת בחיילי צה״ל״, הדגיש יוגב.

יו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) הבטיח כי "הסוגיה הזאת לא תעזוב את הוועדה ואת המשכן, עד שנדע שבעולם החרדי מי שמבקש להתגייס לצה''ל, מביא כבוד לעצמו, למדינה ולעדה החרדית כולה, והמיעוט המתנכל הוא עבריין לכל דבר ועניין. הדעת לא תסבול זאת, החוק לא והכנסת לא.

''אם רשויות האכיפה לא תצלחנה לטפל בזה אנו כוועדה לא נהסס להכניס לטיפול גם את הרשויות האחראיות על ביטחון המדינה", הבהיר דיכטר.

עו"ד שלמה רבינוביץ מהפורום המשפטי אמר בדיון, "תופעת ההסתה הפרועה כנגד חיילי צה"ל הולכת ומתרחבת לנגד עינינו. מדובר בעבירות פליליות, מוסריות, חברתיות וערכיות. החוק הישראלי נותן מענה למיגור התופעה ויש להיעזר בכלי האכיפה הקיימים על מנת להגן על ערכי מדינת ישראל וסמליה, ולקיים את החוק כלשונו ואף לתקן חקיקה היכן שנדרש. מעבר לפעולות המשפטיות, אנו קוראים לשר החינוך להתערב בתופעה ולמגרה תוך חיזוק חיילים חרדים המתגייסים לצה"ל ותוך הדברות עם ראשי הקהילות".

"דם החיילים יישפך על ידיו של ליצמן"