מבהירה עמדות. צפון קוריאה
מבהירה עמדות. צפון קוריאהצילום: משה שי. פלאש 90

צפון קוריאה מפיצה דיווח שמבהיל את המערב ולפיו היא ביצעה ניסוי מוצלח של טיל בין-יבשתי חדש. במהלך הניסוי עבר הטיל מרחק של 930 ק"מ במשך 39 דקות.

על משמעויות הניסוי בהיבט הטכני ובהיבט המבצעי שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם טל ענבר, ראש המרכז לחקר הטילים והחלל במכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל.

בפתח דבריו אומר ענבר כי כניסה לבהלה תהיה מוגזמת ומוקדמת אם כי "מדובר באירוע בעל משמעות מאוד כבדת משקל. בפעם הראשונה משוגר טיל בליסטי לטווח בין יבשתי אמתי, ועוד ביום העצמאות האמריקאי והמסר לארה"ב ברור".

באשר לעצם האמון הניתן לדיווח הצפון קוריאני אומר ענבר כי "מעולם לא פרסמה שפון קוריאה על הצלחה של שיגור בלי שניתן היה לאמת זאת ממקורות אחרים. בנוסף, יש ספינות אמריקאיות ולוויינים אמריקאיים שתפקידם לעקוב אחר שיגורים מכל מקום בעולם ויש לנו דיווחים בלתי תלויים לגבי גובה מסלול וטווח ולכן ניתן לקבוע בצורה וודאית שאכן מדובר בניסוי מוצלח".

ומה היה עד כה בעולם הטילים הצפון קוריאני? "עד היום היה מקצרי טווח שמכסים את קוריאה הדרומית ועד לטילים בטווחים שכוללים את יפן ומעט יותר מכך, טווח של אלפי קילומטרים אבל לא בין יבשתי. אנחנו יודעים שצפון קוריאה מנסה לפתח כבר הרבה זמן יכולת אמתית שתגיע עד לארה"ב והיום הם השיגו צעד משמעותי מאוד. זה לא אומר שהם יכולים להגיע כבר היום לניו יורק או לוושינגטון אבל זה רק עניין של זמן".

על השאיפות של מנהיג צפון קוריאה כפי שהן באות לידי ביטוי בניסויי הטילים הללו, אומר ענבר: "קים רוצה להרוויח שיקבלו את המדינה שלו בקהילייה הבינלאומית כמדינה גרעינית וכמדינה בעלת יכולת הקרנת עוצמה לטווחים גלובאליים ולשם כך הוא צריך טילים. ביום שבו קוריאה הצפונית תוכיח חד משמעית שיש לה כוח לכסות את כל שטח ארה"ב היא תיכנס למשחק אחר מול האמריקאים, להרתעה גרעינית קלאסית כמו שהייתה בעבר במלחמה הקרה בין הרוסים לאמריקאים. כך קוריאה הצפונית תבטח את עצמה מתקיפות אמריקאיות או ממדינות אחרות. כך תושג שרידות לשלטון שם".

לטעמו של ענבר התגובה הרפה יחסית של נשיא ארה"ב אל מול הניסוי הצפון קוריאני מוכיחה שהעולם והאמריקאים מפנימים את יכולותיה של צפון קוריאה להביא להשמדת מדינות שכנות כדוגמת דרום קוריאה ויפן, וגם טראמפ מעדיף להתבטא תחת מגבלות מסוימות.

ומה באשר ליכולת לעצור את המירוץ הצפון קוריאני לטילים גרעיניים? "מנסים לעצור כבר שנים. הוטלה סדרת עיצומים ממועצת הביטחון של האו"ם על צפון קוריאה, אבל הם לא מספיקים והקוראנים ממשיכים לפתח את הטילים. מובן שאפשר תאורטית לנהל מערכה צבאית כוללת נגדם אבל הפירוש של תקיפה יכול להיות מלחמה גרעינית שאיש לא מעוניין בה".

באשר להשלכות של ניסויים מוצלחים שכאלה על ישראל, אולי דרך איראן, אומר עינבר כי תפיסתו שלו היא שמה שרואים בפיונגיאנג היום תראה מחר בטהרן. "יש שיתוף פעולה נרחב והדוק בין תכניות הטילים של צפון קוריאה לתכניות הטילים באיראן וללא ספק כל הצלחה בתחום הטילי של הקוריאנים מהצפון יש לה יכולת להשליך על התחום הזה גם באיראן, גם אם לא מחר בבוקר טילים כאלה יגיעו לטהרן הרי שיש לא מעט אנשים בטהרן שמרוצים מהניסוי הזה.

עם זאת מעיר ענבר כי דווקא ההגעה של המדינות אל סף התהום הגרעיני מובילה אותם להפנים את האחריות המוטלת עליהם ודווקא זו יתכן ותוביל אותם לשולחן הדיונים הדיפלומטי. בהקשר זה הוא מזכיר את הטלפון האדום שנפתח בצל המלחמה הקרה בין מוסקבה לוושינגטון, וזאת כדי להפחית מתחים ולאפשר ניהול משברים. "עם כל השיגעון שמיוחד לצפון קוריאה אנחנו רואים שקים נוקט באמצעים שונים כדי לשמור על נורמות בינלאומיות, כמו ההחלטה שהטיל לא יעבור מעל מדינות אחרות. גם הוא מבין שהשלכות של הטילים שלו הן חמורות כל כך שהאחריות תגבר בסופו של דבר. הוא רוצה להיות מוכר כמעצמה גרעינית וכשהמטרה הזו תושג הוא יוכל להבטיח את שלטונו לזמן בלתי מוגבל".